باید بزرگ شویم!

روح اله واصف/ مدیر مسئول و سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خدا قوت،اتفاقاتی که این روزها در عرصه اقتصاد کشور ما در جریان است شاید ماه‌ها قبل توسط اقتصاددانان مطرح کشور پیش بینی شده بود. دلایل آن را همه می‌دانند و می توان به نوشته‌های رسمی این اساتید مراجعه کرد و نگرانی های آن‌هارا خط به خط خواند. همه‌چیز در دسترس و موجود است.
نوشته‌های رسمی، داده‌های رسمی اقتصادی منتشره توسط مراجع مطرح خارجی و داخلی. نیازی به هیچ اطلاعات زیرمیزی و پنهانی هم نیست. برای قضاوت همه داده‌های اولیه موجود است؛ نتایج دیده و لمس می‌شود و با کمی انصاف می توان نتیجه گرفت.
شبیه به این حقایق اقتصادی که امروزه آن‌هارا با گوشت و پوست خود لمس می‌کنیم، باید سایر حقایق در سایر جنبه‌های زندگی ما نیز بررسی شود و شاید آن‌هابا این شفافیت قابل لمس کردن نباشند. مصرف افسارگسیخته انرژی در صنایع و بخش مسکونی و تجاری ما ازجمله حقایقی است که توسط عامه مردم تشخیص داده نمی‌شود. آن‌ها فقط قیمت را می‌بینند و بدیهی است که ارتباط بین قیمت بالاتر با مصرف انرژی به‌سادگی قابل تشخیص نیست. در سال ۱۳۹۸ بخش خانگی، تجاری و عمومی مصرف‌کننده حدود ۴۰% کل انرژی مصرفی کشور بوده درحالی‌که بخش صنعت ۲۸% مصرف کرده است. در بحران‌های انرژی کشور دولت به‌سرعت برق و سوخت ورودی به صنایع را قطع می‌کند تا ساختمان‌ها دچار مشکل نشوند. این راهکار پس از جنبه تبلیغاتی آن‌که بدون قطعی گاز زمستان را گذرانده‌ایم و خوشحالی عامه مردم ضرر هنگفتی به تولیدکننده می‌زند و باعث شده است که کشور ما با داشتن دومین منبع ذخیره گاز در جهان نتواند صادرات گاز انجام دهد.
راهکار حل این مشکل در ابتدا در پایین‌دست و در نخستین محل تصمیم‌گیری است یعنی هیئت‌مدیره های گروه‌های تخصصی سازمان نظام‌مهندسی. برخی از ضرایبی که بی‌محابا در طراحی‌ها وارد می‌شود قابل کاهش درکل جامعه مهندسی است و این تصمیم می‌تواند توسط گروه تخصصی‌ها گرفته شود و به جامعه طراحی تسری یابد. می توان باحوصله و در بازه زمانی منطقی مصرف انرژی را کاهش دهیم. این انتظار از دولت نیز می‌رود ولی دولت با نگاه از بالا به پایین متوجه چنین ریزه‌کاری هایی نیست و بر دولت نیز در این جا ایرادی نیست که بهبود ساختمان‌سازی در ید مهندسان عضو سازمان نظام‌مهندسی است.
شبیه به انرژی و دردآورتر از آن شاید آب و مصرف آن است که شبیه به موارد مطروحه پیش‌ازاین قابل بهینه‌سازی است.
گروه تخصصی‌ها لازم است از پرداختن به موضوعات پیش‌پاافتاده ای چون کارآموزی گاز و غیره به مسائل کلان بپردازند و نگاه‌ها را در بحران‌های پیش رو معطوف به اهمیت مهندسی سازند پیش از آن‌که به چالش‌های خطرناکی چون مسائل اقتصادی وارد شویم!
تا بعد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;