بافت های فرسوده و امنیت جان ساکنین

تاب آوری شهرها مسئله ساده ای نیست، چراکه مستقیما با جان انسان ها ارتباط پیدا می کند و مرگ و معلولیت بسیاری از هموطنان مان در حوادث طبیعی همچون زلزله کرمانشاه تاییدی بر این مدعاست که خطر ساختمان ها و شهرهای ناایمن برای انسان ها کمتر از خطر سیل و زلزله نیست.
به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از وظایف شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک و در تمامی کشور، طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها رفع خطر از بناهای فرسوده و دیوارهای شکسته و به طور کل رفع خطراتی است که جان عابرین و شهروندان را به مخاطره می‌اندازد.
تشخیص خطر و احتمال ریزش دیوار در بافت‌های فرسوده با هماهنگی میراث فرهنگی و حضور کارشناسان این بخش انجام می‌شود و اعمال نکات ایمنی جهت جلوگیری از هرگونه آسیب به آثار و ساختمان‌های دارای ارزش تاریخی و ثبت شده با نظر آنها باید انجام پذیرد.
همه شهرهایی که دارای قدمت بالای تاریخی هستند، دارای دو بافت یا حتی سه بافت شهری شامل بافت تاریخی، بافت فرسوده و بافت نوساز شهری هستند که البته بافت حاشیه را نیز می‌توان به این موارد اضافه کرد و این موضوع در نقشه‌های طرح تفضیلی به طور مشخص نمایان است، لذا نباید بافت فرسوده را با بافت تاریخی اشتباه گرفت.
سازمان بهسازی و نوسازی یکی از واحدهای مهم در شهرداری است که با خرید و تملک این بافت‌های فرسوده بستر را جهت اجرای طرح‌های مورد نیاز شهری در هسته مرکزی شهر باید آماده کند و یقینا تا ادامه روند تملکات و رسیدن به مساحت مناسب برای اجرای طرح‌های مورد نظر، شهرداری جهت ایجاد منظر مناسب در شهرها و کاهش آلودگی شهری با آسفالت کردن و استفاده از این فضاها به صورت پارکینگ و … اقداماتی را در راستای ساماندهی این فضاها باید به انجام برساند.
یک پژوهشگر حوزه مسائل شهری و شهرسازی در این رابطه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: امروزه بافت فرسوده شهری و روستایی چالشی مهم و پرمخاطره در مدیریت فنی و مهندسی و برنامه ریزی عمرانی است، ولی اقدامات اثرگذار در این حوزه کند است و مقوله ساخت و ساز ایمن همواره به عنوان یک دغدغه مطرح بوده است.
توسعه شهری از برنامه های همه جانبه نگر شهری تبعیت نمی کند
محمد احسان با اشاره به اینکه رشد شهرنشینی و توسعه شهرها در دهه‌های اخیر از برنامه های موثر و همه جانبه نگر در مقوله شهرسازی تبعیت نمی‌کنند و در کنار نواقصی که بافت نوین شهری یدک می کشد، مسئله بافت فرسوده و تعیین تکلیف ابنیه و سازه‌های غیرمستحکم موضوعی چالش‌زا در کالبد شهرهاست، گفت: مناطق روستایی نیز به مراتب وضعیت حادتری در این خصوص دارند و این در شرایطی است که در بسیاری موارد طرح‌های تفضیلی شهرها نیز مسائل جدی و سوال‌های بی پاسخی را در نوع و نحوه انسجام فضاها و تاسیسات شهرها و عملکرد مناسب آنها به ذهن می آورند.
وی با بیان اینکه نارسایی در حوزه زیرساختی اغلب شهرها از موضوعاتی است که در صورت بروز حوادث احتمالی بحران آفرین می‌شود، افزود: یکی از اولویت‌های مهم کشور در حوزه پدافند غیرعامل، ایمن سازی داشته‌ها و سرمایه‌های مهم از جمله سازه‌ها و تاسیسات شهری تعریف شده و ضرورت بازنگری در این بخش است که باید از سوی تصمیم‌سازان جدی گرفته شود. هم اکنون بسیاری از شهرهای کشور با مسئله ای به نام بافت‌های فرسوده مواجهند، این بافت‌ها در هسته مرکزی و کالبد قدیمی شهری قرار دارند که به مرور زمان دچار فرسودگی و ناکارآمدی شده یا در دوران معاصر بدون رعایت ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی شکل گرفته اند، از این رو با مسائل فراوانی روبرو شده اند و این مشکلات را به کل شهر نیز تسری می‌دهند.
کارآمدترین رویکرد مواجهه با کاستی های بافت فرسوده چیست؟
مشاور شهرسازی شهردار ساوه در ادامه با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده به سه دسته شامل بافت‌های با حمایت میراث فرهنگی، بافت‌های شهری(فاقد حمایت میراث فرهنگی) و بافت‌های حاشیه‌ای(سکونتگاه‌های غیررسمی) تقسیم بندی می‌شوند و دارای ویژگی هایی نظیر ناپایداری و نفوذناپذیری هستند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در بافت‌های فرسوده با توجه به وسعت دامنه و شدت مسائل گریبان گیر آنها، کارآمدترین رویکردی که بتواند برای مواجهه با کاستی‌ها و نارسائی‌ها در نظر گرفته شود، نیل به اهداف توسعه پایدار در عرصه بهسازی و مدیریت هدفمند آنهاست.
بافت های شهری ساوه و زرندیه آسیب پذیرند
وی تاکید کرد: درصد بالایی از بافت‌های شهرهای ساوه و زرندیه در مقابل انواع حوادث طبیعی و غیرمترقبه آسیب‌پذیر هستند و مصالحی که در ساخت آنها به کار رفته از درجه کیفی پایینی برخوردار است. نوسازی و مقاوم‌سازی این بناها راهکار جلوگیری از هرگونه مشکل در آینده و نیازمند همراهی و همکاری دستگاه های مربوطه است.
وی افزود: در سازه‌های جدید اصول مهندسی برای تضمین استحکام ساختمان و افزایش عمر مفید آن باید بکار گرفته شود و بهره‌گیری از مصالح سبک و نوین و سازه‌های پیچ و مهره‌ای باید در ساخت و سازها روز به روز افزایش یابد.
باور غلط عمومی در خصوص مصالح کم حجم ساختمانی
این تحلیل‌گر مسائل شهری در ادامه گفت: باور غلطی بین مردم وجود دارد که استفاده از مصالح پرحجم و روش‌های سنتی را در صنعت ساختمان می‌پسندند در حالی که برای مثال دیوارهای کناف از جمله سازه‌های سبک و نوین هستند و استفاده از آنها مزایای زیادی دارد ولی از سوی مردم بی کیفیت خوانده می شوند. در واقع مردم اینگونه مصالح را توخالی و غیرمقاوم می‌دانند در حالی که این سازه های مهندسی اگر به هر دلیل تخریب شوند، آوار اندکی بر جای می گذارند.
ضرورت جایگزینی صنعتی سازی با سنتی سازی در صنعت ساختمان
وی با تاکید بر اینکه صنعتی‌سازی و روش‌های اصولی مهندسی ساز باید به سرعت جایگزین سنتی سازی در صنعت ساختمان شود و نیاز است که با عزم راسخ دستگاه های متولی و مشوق های لازم، تعیین تکلیف بافت‌های فرسوده و سازه‌های غیرمستحکم در شهرهای ساوه وزرندیه  انجام شود، اظهار کرد: می‌طلبد کمیته ویژه‌ای متشکل از شهرداری‌ها، استاندارد، نظام مهندسی ساختمان، بیمه‌ها، بانک‌ها، اصناف و استانداری در حوزه ایمن‌سازی اماکن عمومی و تجاری تشکیل شود و ابنیه نامطمئن و فرسوده برای نوسازی و اصلاح نواقص اخطار بگیرند.
او بیان کرد: مقوله مدیریت بحران از موضوعات اولویت دار و مهم است که اصلی ترین بخش آن پیشگیری است و در این خصوص برای به حداقل رساندن خسارت ها در رخدادهای طبیعی و انسانی نیاز است ایمن سازی ساخت و ساز و مدیریت ابنیه موجود شهری و روستایی به صورت جدی مد نظر قرار گیرد. ضرورت مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوص برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده از مهم ترین شاخصه‌هاست، برای اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری در عرصه‌های مختلف بویژه بافت‌های تاریخی، تسهیلات و مشوق‌های دولت می‌تواند در جلب مشارکت سرمایه گذاران تاثیرگذار باشد.
یک پیشنهاد برای متولیان توسعه شهری
این پژوهشگر مسائل شهری و شهرسازی در ادامه گفت: توسعه‌گران می‌توانند در حوزه بهره‌برداری مجدد از بناهای تاریخی و همچنین نوسازی مسکن ناایمن در این بافت‌ها به روش اعطای زمین از سوی دولت مشارکت داشته باشند. نوسازی بافت توسط بخش خصوصی با حمایت‌های دولت و شهرداری، زمینه را برای تسهیل اجرای این برنامه‌ها فراهم می‌کند و با حمایت بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصادی و دارایی، شرایط حضور بخش خصوصی تسهیل و تسریع می‌شود.
وی بیان کرد: مشوق‌های ساخت بافت‌های فرسوده شامل اعطای تسهیلات اعم از نوسازی، ودیعه مسکن و خرید از محل صندوق یکم و همچنین بسترهای تشویقی مشتمل بر تخفیف عوارض صدور پروانه، انشعابات ارائه خدمات فنی در قالب راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی(تسهیلگران) از سوی دولت و شهرداری‌هاست. مقاومت فرهنگی، نداشتن انگیزه برای تجمیع، ضعیف بودن بنیه اقتصادی ساکنان و نبود قوانین مناسب باعث کم ‌توجهی به احیای بافت فرسوده در شهرهای ساوه وزرندیه شده است.  دسترسی سخت باعث خواهد شد در صورت بروز حوادث احتمالی، خدمات رسانی خودرو های آتشنشانی و آمبولانس غیرممکن باشد. کنترل و نظارت بر تهیه و اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در راستای طرح‌های مصوب بالا دست و سیاست های وزارت خانه مربوطه ضروری است.
تحقق افزایش کیفیت ساخت و ساز در شهر در گرو تعامل شهرداری و نظام مهندسی
وی با تاکید بر اینکه تعامل نظام مهندسی و شهرداری موجب برکات فراوانی برای شهر خواهد بود که کمترین آن توجه به دانش شهرسازی در انجام امور مربوط به صدور مجوزهای ساختمانی و در نهایت داشتن شهری مستحکم‌تر، زیباتر و ساخته شده بر اساس اصول و مقررات موجود خواهد بود، افزود: رسیدن به کیفیت مطلوب ساختمان و جلوگیری از سرمایه‌های عظیم ملی که سالانه در این عرصه هزینه می‌شود به تعامل شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان بستگی دارد. توجه به اصول شهرسازی و بافت شهر بسیار حائز اهمیت است و حفظ سیما و ظاهر شهر به شکل مطلوب امری ضروری است.
مهندسان ناظر نباید فقط پول امضا کردن بگیرند
احسان، با بیان اینکه مهندسان ناظر نباید در دفتر خود بنشینند و بابت امضا پول بگیرند، افزود: مسئولیت به خطر افتادن جان مردم در اثر سهل‌انگاری مهندسان ناظری که می‌بایست در صفر تا صد اجرای یک سازه حضور فعال داشته باشند و در این زمینه کوتاهی می کنند،مستقیما متوجه آنهاست و بی توجهی به حفظ جان مردم در زمره افعال حرام تلقی می‌شود.
وی با اشاره به عمده مشکلاتی که در پی ساخت وسازهای غیر مجاز ایجاد می‌شود، گفت: بعضی از اتحادیه‌ها به محض ورود متقاضی برای دریافت مجوز بدون توجه به داشتن پایان کار و دیگر مجوزهای لازم مبادرت به صدور مجوز می‌کنند و این در حالی است که باید اتحادیه‌ها برای صدور مجوز از شهرداری، بخشداری و جهاد کشاورزی استعلامات لازم را دریافت کنند.
ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی شهرداری ها در شهرها اعمال شود
وی تصریح کرد: معاونت های معماری و شهرسازی شهرها باید تمام تلاش خود را به منظور اجرای صحیح عملیات ساخت و ساز به منظور حفظ ایمنی و زیبایی بافت شهر به کار گیرند و در این زمینه هیچگونه ملاحظاتی نباید صورت بگیرد. مطابق ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی، شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان در صورت برخورد با تخلف ناظران باید موارد را جهت بررسی و اقدام به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اعلام کنند. همچنین شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان موظفند با اعلام کتبی وزارت راه و شهرسازی یا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یا ناظران، در خصوص وقوع تخلف ساختمانی، در اسرع وقت با اطلاع ‌ناظر، دستور اصلاح را صادر کنند و تا زمان رفع تخلف از ادامه کار جلوگیری کنند.
وی یاد آور شد: معاونت معماری و شهرسازی شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان برای ساختمان هایی که طبق تشخیص ناظران و تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ مرکزی، مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نشده باشد، تا زمان رفع نقص، نباید پایان کار صادر کنند.
رفع خطر از بناهای فرسوده از دغدغه های اصلی شهرسازی
مشاور شهرسازی شهردار ساوه با اشاره به اینکه رفع خطر از بناهای فرسوده و دیوارهای شکسته و به طور کل رفع خطراتی که جان عابرین و شهروندان را به مخاطره می‌اندازد، را مورد تاکید قرار داد و با تاکید مجدد بر تسطیح آثار و بهینه کردن و نوسازی بافت فرسوده گفت: شهر ساوه دارای قدمت بالای تاریخی و دارای سه بافت شهری شامل بافت تاریخی، بافت فرسوده و بافت نوساز شهری است که باید مورد توجه همه مسئولین باشد تا در آینده شاهد وقوع حوادث دلخراش در این حوزه نباشیم. با توجه به وقوع زمین لرزه‌های اخیر جهت حفظ جان شهروندان، رفع خطر از بافت‌های فرسوده شهر با جدیت بیشتری باید دنبال شود.
اجازه ندهیم همچنان به توسعه فرسودگی‌ها دامن زده شود
وی گفت: فارغ از اینکه چگونه باید غبار فرسودگی را از چهره شهر زدود، بررسی این نکته ضروری است که دلایل و عوامل فرسودگی بافت‌های شهری را در شناسایی کنیم و با آموزه‌های به دست آمده، از توسعه فرسودگی‌ها جلوگیری کنیم. شناسایی عوامل مذکور، قطعا این توجه را در ما ایجاد خواهد کرد که اجازه ندهیم همچنان به توسعه فرسودگی‌ها دامن زده شود.
ساوه در برابر زلزله مقاوم نیست
او ادامه داد: یکی از چالش‌های اساسی شهر متراکمی چون ساوه در مواقع بحران و بروز زلزله، هجوم لجام‌گسیخته به مسیرهای اصلی شهر است. این رویداد که نوعا نشان از فقدان آموزش مناسب جهت مواجهه با مخاطرات طبیعی دارد، علاوه بر اختلال فرآیند امدادرسانی اسباب نارسایی‌های روانی و صدمات جانی را در پی دارد. زلزله از رخدادهای ویرانگر محسوب می‌شود که  آثار مخرب آن مال و جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. امروز سازه هایی که ساخته می‌شود، باید از استانداردهای لازم در برابر زلزله برخوردار باشند، اما متاسفانه  ساوه شهری مقاوم در برابر زلزله  نیست، امروز در ساخت وسازها باید مفاد قانونی مربوطه رعایت شود و خطر زلزله را کاهش داد و امنیت  شهروندان را تامین کرد.
این تحلیلگر و پژوهشگر مسائل شهری با تاکید بر اینکه باید به صورت ویژه برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین ساوه چاره اندیشی شود، تصریح کرد: مناطق حاشیه نشین ساوه حدود نیمی از جمعیت شهر را در خود ساکن کرده اند و متاسفانه ساختمان های این نقاط در شهر ساوه از بناهای ناایمن و بدون مقاومت در برابر زلزله بشمار می‌روند و این در حالی است که کم توجهی به مناطق حاشیه نشین موجب بروز آسیب‌های غیر قابل جبران می‌شود.
احداث ساختمان های بلند مرتبه تهدید جدی در هنگام وقوع زلزله
وی ادامه داد: در آینده باید احداث ساختمان های بلندمرتبه در شهر مورد  نظارت جدی قرار گیرند و به انبوه سازان و بسازبفروش‌ها  اجازه ساخت بناهای غیر اصولی در شهر داده نشود.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد شهر ساوه را ساخت و سازهای غیر اصولی فراگرفته است، اظهار کرد: بازگشت پذیری زلزله در کشور ۱۰ تا ۱۲ سال است، پس همواره برای رویارویی با این پدیده طبیعی باید آمادگی لازم را داشت. ۸۰ درصد جمعیت ساوه در سکونتگاه های غیر رسمی، ناایمن و بافت فرسوده روستایی مستقر هستند و در صورت وقوع زلزله با خسارات شدید مواجه خواهند شد.
توسعه فرهنگی، زیربنای تحول شهری است
مشاور شهردار ساوه در ادامه، توسعه فرهنگی را زیربنای تحول شهری دانست و گفت: نمی‌توان توقع داشت بدون در نظر گرفتن نیازهای فرهنگی جامعه و تلاش در جهت تامین آن، موفقیت‌های چشمگیری در امور شهری بدست آید. در شهر ساوه نیز اگرچه طی سال های اخیر، تلاش های زیادی صورت گرفته تا این شهر از لحاظ توسعه شهری از قافله شهرهای کشور باز نماند، ولی کم توجهی به بسترهای فرهنگی موجب شده تا بسیاری از تلاش ها در این زمینه به اهدافی که پیش بینی می‌شد دست نیابد. بی توجهی به تحقیق و پژوهش در حوزه شهری و اهمال کاری و عدم شناخت دقیق از بافت‌های اجتماعی بویژه در مناطق حاشیه نشین شهر موجب شده تا نوعی ناهمگونی در ساختار شهری ساوه ایجاد شود.
وی تاکید کرد: بدون شک توسعه فرهنگی جامعه و هزینه‌های شهری نسبت عکس با یکدیگر دارند. بدیهی است که در واقع ارتقای فرهنگ عمومی شهروندان، نه تنها هزینه محسوب نمی‌شود بلکه یک سرمایه گذاری باارزش است که منفعت آن نصیب شهر خواهد شد. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که طی سال های گذشته گریبانگیر جامعه و به طور خاص، جوانان ما شده است را می‌توان با مدیریت صحیح و هدایت سلیقه‌های متنوع در بطن جامعه به حداقل رساند.
لزوم افزایش توان عملیاتی شهرداری ها برای مقابله با بحران
وی در ادامه گفت: در سال های اخیر وقوع حوادث طبیعی متعدد از جمله زلزله های مهیب، سیل های وحشتناک، طوفان‌های فصلی، خشکسالی، رانش‌های مکرر زمین، بارش برف سنگین، برودت هوا و یخبندان، آتش سوزی‌های وسیع جنگل‌ها، بهمن و سایر حوادث طبیعی گوناگون در کشور باعث شده است که ایران یکی از کشورهای آسیب پذیر جهان از حیث رخداد حوادث طبیعی محسوب شود.
احسان، افزود: علاوه بر این حوادث، وقوع حوادث انسان ساختی همچون آتش‌سوزی‌های منازل و اماکن تجاری و صنعتی، تصادفات جاده‌ای و حوادث ترافیکی، انفجارها، خفگی ناشی از گاز گرفتگی، حوادث ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی در منزل یا محل کار و غیره که در همه آنها به نحوی‌ دخالت بشر و عدم رعایت استانداردهای ایمنی مشهود بوده، به طور مرتب در مناطق و شهرهای مختلف کشور مشاهده می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه براساس قانون شهرداری ها، مسئولیت امور شهری بر عهده شهرداری بوده و شهرداری متولی اموری نظیر آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، عمران شهری، حمل و نقل شهری، مدیریت پسماند و دفع مواد زائد بوده و در شرایط عادی در این زمینه‌ها خدمات زیادی را به شهروندان ارائه می‌کنن و با توجه به نقش مهم شهرداری ها در مدیریت شهری و با مروری بر جایگاه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دیگر متولی و دخیل در امر مدیریت بحران شهری در کشورهای پیشرفته، مشاهده می‌شود که شهرداری و سازمان‌ها و واحدهای تابعه آن با توجه به پتانسیل موجود، نقش ویژه و اساسی در این حوزه می‌توانند داشته باشند.
وی گفت: برنامه ریزی و نظارت بر ساخت و سازهای استاندارد و ایمن، تهیه و اجرای برنامه های پیشگیری از حوادث، مطالعه و شناسایی مناطق و مراکز مخاطره آمیز و اقدام در جهت رفع مخاطرات، تهیه امکانات، تجهیزات و ملزومات مورد نیاز جهت مقابله با حوادث، شناسایی و مشخص کردن مناطق امن جهت اسکان موقت آسیب دیدگان در حوادث، آموزش شهروندان جهت خود امدادی و پیشگیری از حوادث و تهیه برنامه‌های مقابله، از جمله مسئولیت‌هایی است که شهرداری می‌تواند بر اساس توان موثر خود نسبت به آن برنامه ریزی و اقدام کند.
او بیان کرد: با توجه به موارد ذکر شده مشخص کردن نقش و وظایف شهرداری ها به صورت قانونی و تخصیص اعتبار جهت انجام اقدامات مورد نیاز در چهار مرحله مدیریت بحران نظیر پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی، موجب قانونمند شدن وظایف و مسئولیت‌ها شده و شهرداری ها با مسئولیت پذیری قانونمند به منظور ایجاد ساختار و تشکیلات مشخصی جهت مقابله با شرایط اضطراری و مدیریت بحران در شهر اقدام خواهند کرد.
وی اظهار کرد: در این صورت است که هماهنگی بین نیروهای دخیل در مدیریت بحران و استفاده از توان و پتانسیل موجود در معاونت‌ها و سازمان ها و واحدهای تابعه شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی خدمت‌رسان در شهرها، با استفاده مفید از منابع جهت ارائه خدمات مناسب به شهروندان در مراحل بحران میسر خواهد شد. وجود مراکز و ایستگاه های آتش نشانی در مناطق پر تراکم شهری و مناطقی از شهر و روستا که دارای بافت قدیمی‌تر و با ایمنی کمتر بوده، تأثیرگذاری بیشتر خدمات آتش‌نشانی‌ها را بهمراه خواهد داشت.
مشاوران به فکر درآمدند و مدیران به فکر افتتاح
وی در ادامه گفت: موضوع دیگر اینکه همیشه تصور می‌کنیم بحران یا خطر خیلی از ما دور است؛ بنابراین نکات ایمنی و کارشناسی را پیش‌بینی نمی‌کنیم. همچنین یکی از دلایلی که مدیران در زمینه کاهش خطرپذیری اقدام چندانی انجام نمی‌دهند، این است که گفته می‌شود عمر مدیریت در کشور ما کوتاه است، در حالی ‌که به عقیده من چنین تصور و دیدگاهی درست نیست. مشکل اینجاست که هر مدیری می‌خواهد در دوره مدیریت خود کاری را به سرانجام برساند، اما به فکر ماندنی بودن تاثیرات کارهای خود نیست. همین باعث می‌شود که مدیران کمتر به فکر کیفیت ساخت و سازها باشند.
وی افزود: بنابراین بحث دوم بحث فرهنگی و برداشت‌هایی است که نسبت به امر ساخت‌وساز پیدا کرده‌ایم و ربطی به کوتاه بودن دوران مدیریت ندارد. امروزه مشاوران طرح‌ها را به ‌عنوان منبع درآمد می‌بینند و مدیران هم فقط به فکر افتتاح طرح هستند. در حالی‌ که همه اینها اموری هستند که با بهبود کیفیت زندگی مردم سر و کار دارند و اگر درست انجام نشوند، به زندگی مردم آسیب می‌رسانند.
احسان در ادامه گفت: در حوزه شهرها، بحث سیل در چند سطح قابل بررسی است. اول مسیرهای عبور آب است که رودخانه‌ها هستند که متاسفانه در شهرهای استان مرکزی و ساوه نام مسیل بر آنها گذاشته شده و به ‌صورت کانال‌های انتقال سیل دیده می‌شوند. حتی طی سال‌های گذشته روی آنها پوشیده شده و مراکز خرید، معابر و… ساخته شده است.
خیابان های زیادی روی مسیر رودخانه ساخته شده اند!
وی افزود: در استان مرکزی و شهر ساوه هنوز خیابان‌های زیادی وجود دارد که روی مسیر رودخانه‌ها ساخته شده اند و نکته مهمتر آنکه آماری از آنها وجود ندارد. در حالی که یکی از وظایف مهم سازمان مدیریت بحران طی چند دهه گذشته این بوده که تمامی این مسیرها شناسایی شوند تا اولا از ساخت وسازهای بیشتر روی این مسیرها جلوگیری شود و دوم آنکه در راستای تغییر وضعیت آنها به حالت طبیعی تلاش شود.
این پژوهشگر حوزه شهرسازی گفت: تجربه‌های موفقی از تغییر وضعیت مسیر رودخانه به حالت اولیه و طبیعی در کشورهای مختلف همچون هند، کره و ژاپن و کشورهای اروپایی وجود دارد که از این طریق توانسته‌اند در زمان بروز بحران، بلایای جانی و مالی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.
این شهرها زور برف نمی آیند چه رسد به زلزله
بر اساس این گزارش، شهرهای کوچک در برابر کوچک‌ترین اتفاق مانند برف و باران ناتوان هستند و عملا شاهد هستیم که شهرها در روزهای برفی یا بارانی کارکرد خود را از دست می‌دهند و دچار مشکلات بسیاری می‌شوند.
به عبارت دیگر شهرهای کشور در برابر حوادث کوچک یا بزرگ تاب‌آور نیستند، زیرا ظرفیت‌هایی که باید برای مقابله با تهدیدات ایجاد می‌شد، ایجاد نشده است. این در حالی است که اگر به موضوع تاب‌آوری، موشکافانه توجه کنیم و نگرش خود را تغییر داده و بازنگری جدی در آن صورت دهیم می‌توان شاهد تغییراتی در تصمیماتی که برای تقویت تاب آوری شهرها بویژه در استان مرکزی که ۴۷ گسل زلزله در آن شناسایی شده است گرفته می‌شود و قطعا این بازنگری و نگاه جدی و اصولی می‌تواند توان و تاب استان مرکزی بویژه شهر ساوه که بر روی گسل زلزله قرار دارد، را افزایش دهد.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;