بازگشت Eni پس از 6 سال

به گزارش تاسیسات نیوز، انی(Eni)، غول نفتی ایتالیا با امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت ملی نفت ایران، به‌طور رسمی بعد از گذشت 6 سال به صنعت نفت ایران بازگشت. با امضای این تفاهم‎نامه که در حضور علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و میان غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و آنتونیو ولا، مدیر بخش بالادستی شرکت انی امضا شد، این شرکت ایتالیایی عهده‎دار مطالعه میدان‎ گازی کیش و فاز سوم میدان نفتی دارخوین شد.





بر مبنای این تفاهم‎نامه همکاری، شرکت انی ایتالیا 6 ماه فرصت دارد نتایج مطالعات خود را روی این میادین نفتی و گازی به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد. پیش از این برای میدان‎ گازی کیش با شرکت‎های انگلیسی-هلندی شل، گازپروم روسیه و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز تفاهم‎نامه مطالعاتی امضا شده است.





شانا افزود؛ میدان گازی کیش نیز در سال 1384 کشف شد و از همان ابتدا کار توسعه آن به شرکت‌های داخلی سپرده شد اما با وجود هزینه‌های بسیار هنوز توسعه این میدان نتیجه‌ای نداشته است. همچنین پیش از این شرکت نفت فیلیپین و سرمایه‌گذاری غدیر برای مطالعه میدان نفتی دارخوین با شرکت ملی نفت ایران به تفاهم رسیده بودند.





فاز اول طرح توسعه دارخوین سال 84 و فاز دوم آن سال 89 به بهره‌برداری رسید. همچنین قرارداد توسعه فاز سوم میدان دارخوین در سال 90 بین شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانی امضا شد که نتیجه‌ای دربر نداشت.




بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران و شرکت ایتالیایی انی در قالب HoA (موافقت‌نامه اصولی) بوده و الزام‌آور نیست و پیش از این نیز ایران حدود 75 تفاهم‌نامه با شرکت‌های نفتی داخلی و خارجی امضا کرده است، با این حال از این منظر که این تفاهم‌نامه اولین امضای تفاهم‌نامه ایران با شرکت‌های نفتی خارجی بعد از رای مجلس سنای آمریکا به وضع تحریم‌های جدید علیه فعالیت موشکی ایران است، اهمیت بسیاری دارد.





علاوه بر این، انی جزو اولین خریداران اروپایی نفت ایران بعد از لغو تحریم‌هاست و قرارداد خرید 60 تا 100 هزار بشکه نفت خام با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده است.





این شرکت همچنین مذاکراتی با شرکت ملی پالایش و پخش برای ورود به پروژه‌های پالایشگاهی کشور انجام داده که هنوز نهایی نشده‌اند. این شرکت نفتی که بزرگ‌ترین شرکت صنعتی ایتالیا محسوب می‌شود، آخرین شرکتی خارجی بود که با وضع تحریم‌های غرب، از ایران خارج شد و حتی در گزارش چشم‌انداز فعالیت‌هایش که در سال 2011 منتشر شد، اعلام کرد قصد دارد در سال 2012 در ایران بماند. با این حال فشار تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا این شرکت نفتی را وادار به خروج کرد.





انی پیش از تحریم‌ها در بسیاری از پروژه‌های نفتی ایران از جمله توسعه فاز 4 و 5 پارس‌جنوبی، فاز یک و دو میدان نفتی دارخوین، میادین درود و بلال حضور داشته است. این شرکت همچنین در دولت قبل و پیش از اعمال تحریم‌ها مذاکراتی برای توسعه فاز سوم دارخوین داشته که این مذاکرات بی‌نتیجه می‌ماند و در نهایت این پروژه به کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی سپرده می‌شود که نهایتا نتیجه‌ای در‌بر‌نداشته است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;