بازار نفت با تغییر رئیس جمهور گشایشی نمی یابد

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: اعلام خبر افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم که بارها از سوی دولت به صورت رسمی وغیررسمی اعلام شد به واکنش های مختلف کارشناسان و صاحبنظران مواجه شد. برخی معتقدند؛ فروش نفت با تخفیفات بسیار به مشتری ثابت نفت ایران یعنی کشور چین فقط ۵۰ درصد از مجموع درآمدهای واقعی فروش نفت را عاید ایران می کند که البته آن هم اطلاع دقیقی از پول فروش آن به دلیل مشکلاتی چون FATF ومبادلات مالی وتجاری موجود نیست. از این رو کارشناسان معتقدند؛ بهبود بازار نفت و در مجموع وضعیت اقتصادی ایران با تغییر رئیس جمهور عملیاتی نمی شود، بلکه پیش از هر اقدامی باید وضعیت تحریم ومشکلات ناشی از آن تعیین تکلیف شود.
نصف پول فروش واقعی نفت به دست ایران می رسد
فرجی راد کارشناس ژئوپلتیک در این باره  گفت: قطعاً تحریم ها باعث دشوارتر شدن فعالیت و مبادلات تجاری- بانکی و… ایران شده است و از این رو تا زمانی که تحریم ها ادامه داشته باشد، تغییر رئیس جمهور نمی تواند تغییر تاثیرگذاری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کند. در دولت های گذشته و فعلی این تحریم هاست که باعث افزایش قیمت ها شده است و این روند در دولت آینده با هر رئیس جمهوری نیز ادامه خواهد یافت.او افزود: در حال حاضر فروش نفت ایران از حدود یک تا دو میلیون بشکه در روز با احتساب حدود هر بشکه ۸۰ تا ۹۰ دلار برای هر بشکه در سطح بین المللی باید به فروش برسد اما به دلیل اِعمال تحریم ها علیه ایران، حدود یک سوم آن به خریداران نفت کشور تخفیف داده می شود که البته در حال حاضر اصلی ترین مشتری نفت ایران کشور چین است که از این شرایط به نحو احسن سود می جوید. هر چند کشور چین هم به منظور دوری از عواقب تخطی از تحریم های اعلام شده، از طریق یک یا دو کشور اقدام به خرید نفت در دریاها و … می کند و به این ترتیب ایران باید حتی به این کشورهای واسط نیز مبالغی را در قالب تخفیف، باج دهی و … پرداخت کند تا امکان شرایط فروش نفت را فراهم کند و به این ترتیب در نهایت از مبلغ فروش نهایی نفت حدود ۵۰ درصد آن فقط عاید ایران می شود. بنابراین این گونه نفت فروشی آنچنان کمکی به منابع مورد نیاز مالی ایران نخواهد کرد.
پیش بینی تشدید دشواری های فروش نفت
این کارشناس ژئوپلتیک اضافه کرد: تحریم علیه نفت ایران طی چند سال اخیر به دلایل مختلف زیاد شدید و جدی اِعمال نمی شد و از این رو منابع ارزی کشور حاصل از این کانال افزایش یافت، اما قطعاً این امر در صورت پیروزی قریب به یقین او در انتخابات کاهش خواهد یافت و وی فروش نفت ایران را بیش از گذشته تحت کنترل و رصد قرار می دهد و موانع صادرات نفت را بدون هیچ واهمه ای کمبود نفت بیشتر می کند، چرا که به اعتقاد وی استخراج نفت شل باید افزایش یابد و به بازار عرضه شود و به این ترتیب مشکلات کمتری در این زمینه وجود دارد.فرجی راد ادامه داد:  افزایش قیمت دلار یکی از رویکردهای دائمی در سال های گذشته است که با تشدید تحریم ها همواره افزایش یافته و تاثیر مستقیمی بر اکثر حوزه های اقتصادی نیز داشته و باعث افزایش قیمت دلار و به آن دنبال گرانی ها شده است، پروسه ای که باعث نارضایتی مردم از عوامل ایجاد آن می شود. مردم طی سالیان گذشته نشان دادند که همپای دولت بسیاری از مشکلات را تحمل کرده اند اما فشارهای معیشتی به قدری زیاد شد که خارج از تحمل زندگی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر شد، از سوی دیگر افزایش مشکلات و چالش ها نیز تا حدی افزایش یافت که مانع از این گردید تا دولت قول و قرارها وتعهدات خود در حوزه های مختلف را عملیاتی کند و به این ترتیب اعتمادها کاهش یافت. بر اساس شواهد و آمار موجود نرخ تولید ناخالص ملی ایران تا چند سال گذشته بالاتر از ترکیه، عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه بود، اما هم اکنون این شاخص به نصف مقدار قبلی رسیده است و این به معنای آن است که ظرفیت های اقتصادی کشور کمتر شده است. در پاسخ به دلیل وقوع چنین رویکردی باید گفت؛ دلیل اصلی این وضعیت تحریم و فشارها و مشکلات جانبی آن بوده است که حتی با دور زدن تحریم ها و فروش نفت با تخفیف به مشتریان ثابتی چون چین و … نتوانستیم جایگاه اقتصادی خود را با سرمایه گذاری، رونق مبادلات تجاری، افزایش تولید و … حفظ کنیم.
رکود اقتصادی و کاهش منابع مالی ارزی و ریالی
فرجی راد خاطرنشان کرد: تحریم علیه نفت ایران طی چند سال اخیر به دلایل مختلف زیاد شدید و جدی اِعمال نمی شد و از این رو منابع ارزی کشور حاصل از این کانال افزایش یافت، اما قطعاً این امر در صورت پیروزی قریب به یقین او در انتخابات کاهش خواهد یافت و وی فروش نفت ایران را بیش از گذشته تحت کنترل و رصد قرار می دهد و موانع صادرات نفت را بدون هیچ واهمه ای کمبود نفت بیشتر می کند، چرا که به اعتقاد وی استخراج نفت شل باید افزایش یابد و به بازار عرضه شود و به این ترتیب مشکلات کمتری در این زمینه وجود دارد. افزایش قیمت دلار یکی از رویکردهای دائمی در سال های گذشته است که با تشدید تحریم ها همواره افزایش یافته و تاثیر مستقیمی بر اکثر حوزه های اقتصادی نیز داشته و باعث افزایش قیمت دلار و به آن دنبال گرانی ها شده است، پروسه ای که باعث نارضایتی مردم از عوامل ایجاد آن می شود. مردم طی سالیان گذشته نشان دادند که همپای دولت بسیاری از مشکلات را تحمل کرده اند اما فشارهای معیشتی به قدری زیاد شد که خارج از تحمل زندگی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر شد، از سوی دیگر افزایش مشکلات و چالش ها نیز تا حدی افزایش یافت که مانع از این گردید تا دولت قول و قرارها وتعهدات خود در حوزه های مختلف را عملیاتی کند و به این ترتیب اعتمادها کاهش یافت. بر اساس شواهد و آمار موجود نرخ تولید ناخالص ملی ایران تا چند سال گذشته بالاتر از ترکیه، عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه بود، اما هم اکنون این شاخص به نصف مقدار قبلی رسیده است و این به معنای آن است که ظرفیت های اقتصادی کشور کمتر شده است. در پاسخ به دلیل وقوع چنین رویکردی باید گفت؛ دلیل اصلی این وضعیت تحریم و فشارها و مشکلات جانبی آن بوده است که حتی با دور زدن تحریم ها و فروش نفت با تخفیف به مشتریان ثابتی چون چین و … نتوانستیم جایگاه اقتصادی خود را با سرمایه گذاری، رونق مبادلات تجاری، افزایش تولید و … حفظ کنیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;