بازار مسکن را از ویژگی سرمایه گذاری خارج می کنیم

معاون وزیر راه و شهرسازی: مهم‌ترین استراتژی ما در وزارت راه و شهرسازی جداسازی بازار سرمایه از بازار مصرف است و با ابزارهای قانونی مانند مالیات به دنبال اجرای این سیاست و استراتژی در بازار هستیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، آمار‌ها نشان می‌دهند، قیمت‌ها در بازار مسکن در طول کمتر از سه سال بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته و رشد بی‌وقفه قیمت‌ها متاثر از چند عامل افزایش نرخ ارز و طلا، افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ سوخت و مصالح باعث شد تا میزان معاملات در سال گذشته در تهران به کمترین میزان که در سال ۱۳۶۶ بوده رسید و کمتر از ۳ هزار معامله ثبت شد.
طبق گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی تهران گران‌‌ترین شهر برای خرید خانه محسوب می‌شود و در حالی که متوسط قیمت خرید خانه در پایتخت در هر متر مربع بیش از ۲۷ میلیون تومان است، در ۲۵ استان قیمت مسکن به کمتر از ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع می‌رسد و در ۹ استان متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۵ میلیون تومان است.
اما در چند ماه اخیر با کاهش انتظارات تورمی پس از پیروزی بایدن در انتخابات و ورود وی به کاخ سفید و همچنین افت نرخ دلار، افزایش قیمت مسکن هم متوقف شده و طبق گفته کارشناسان و مسئولان در معاملات منعقد شده حتی قیمت‌ها به طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن در کشورمان اظهار داشت: بازار مسکن در ایران توقفگاه سرمایه است و اغلب مسکن را کالای سرمایه‌ای می دانند.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که مهم‌ترین استراتژی ما در وزارت راه و شهرسازی جداسازی بازار سرمایه از بازار مصرف است و با ابزارهای قانونی مانند مالیات به دنبال اجرای این سیاست و استراتژی در بازار هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: فراموش نکنیم که مسکن یک کالای بادوام محسوب می‌شود و از نظر مردم در مقایسه با سایر بازارهای موازی مطمئن‌ترین بازار برای حفظ ارزش سرمایه، بازار مسکن است.
محمودزاده ادامه داد: این ماهیت بازار مسکن است که تاریخ انقضاء ندارد و مانند سایر بازارها نیست که واکنش سریع به متغییرهای بازار بدهد.
البته در این دوره از موج گرانی‌ها عامل دیگری که به افزایش قیمت مسکن کمک کرد، بحث انتشار آگهی در سایت‌های اینترنتی بود که جریانی با انتشار انبوه آگهی‌های غیرواقعی در این سایت ها، به بالا رفتن خیز موج گرانی کمک کردند و به همین دلیل این پلتفرم‌های آگهی‌های اینترنتی تا ماه‌ها اجازه درج قیمت را نداشتند اما از دو هفته گذشته با تعهداتی از جمله احراز هویت ملک و فرد آگهی‌دهنده، قیمت‌ها به این سایت‌ها برگشت که البته تغییر محسوسی نسبت به ماه‌های گذشته در نرخ بازار دیده نمی‌شود.
در جدول زیر قیمت مسکن‌های ۱۰۰ متری در برخی از محله‌های تهران آمده است:
متراژ
محدوده
قیمت (تومان)
۱۰۶متر-۸ ساله -بدون پارکینگ و انباری- دو خوابه
پونک
یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون
۱۰۱متر-۱۷ ساله – فول- دو خوابه
بهار شمالی
۳میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان
۱۰۲ متر-۱۰ ساله – بدون انباری- دوخوابه
باغ فیض
۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون
۱۰۷ متر-۵ ساله -فول- دو خوابه
شهرک غرب
۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون
۱۰۴ متر-نوساز-بدون انباری- دو خوابه
نازی آباد
۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون
۱۰۰متر- نوساز-فول- دو خوابه
یوسف آباد
۶ میلیارد  و ۵۰۰ میلیون
۱۰۰ متر- نوساز-فول- دو خوابه
دروس
۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون
۱۰۵ متر-  نوساز-فول- دو خوابه
نیرو هوایی
۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
۱۰۶ متر-۳ ساله- فول- دو خوابه
دریاچه
۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون
۱۰۵ متر- نوساز-فول- دو خوابه
جنت آباد مرکزی
۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون
منبع ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;