باخت یا برد؟

روح اله واصف/ سردبیر و مدیرمسئول پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام به اتمام رسید و طلسم سه ساله عدم برگزاری آن شکسته شد.
حضور نسبتاً چشمگیر مهندسان عضو در هردو جلسه و واکنش‌های آن‌ها به مصوبات، جالب و تحسین‌برانگیز بود. مواضع منفعلانه سازمان در سال‌های اخیر و عدم پاسخگویی به نقدهای فراوان باعث نشد که اعضاء نسبت به اتفاقات آن ساکت بمانند. ریخت‌وپاش‌های فراوان در سازمان، استفاده از سود حساب سپرده‌های سازمان برای هزینه کرد در خود سازمان و نه برای اعضای صاحب حق و ده‌ها مشکل دیگر، چیزهایی بود که به چشم اعضاء آمد و آمدند تا در مورد آن نظر بدهند.
اتفاقات عجیب مانند قطعی ناگهان اینترنت در مواقع بسیار حساس رأی‌گیری، شکل عجیب رأی‌گیری و شائبه امکان تشخیص رأی هرکس در سامانه رأی‌گیری، حضور کل کارمندان سازمان نظام‌مهندسی که همگی دارای رأی هستند و البته امکان تبانی در رأی دادن و مواردی دیگر ازاین‌دست شیرینی این حضور را تلخ کرد.
سؤال اساسی در این میان آن است که در این فرآیند چه کسی برد و چه کسی باخت؟ آیا رأی نیاوردن صورت مالی ۱۳۹۹ به معنای باخت سازمان و یا رأی آوردن صورت‌های مالی ۱۴۰۰ به معنای باخت اعضاء است؟ در یک نگاه جانبدارانه و قهرآمیز می توان این داستان را باخت و برد دانست. اما در نگاهی مردم‌سالارانه و قانون‌مدار، این دموکراسی را باید ارج نهاد که اعضاء می‌توانند باوجود هرگونه توطئه احتمالی که اثبات یا رد آن در این گفتار نمی‌گنجد، اعتراض خود به عملکرد مالی را به‌راحتی بیان کنند. از این دید هم سازمان و هم اعضاء برنده‌اند.
این جریان دو بازنده مهم دارد: نخست، آن مسئولان وقت سازمان هستند که چنین صورت مالی را تهیه کرده‌اند و به آن عمل نموده‌اند. از قضاء هم‌اکنون نیز چندان دور از سازمان نیستند و باید برای پاسخگویی حاضرشوند که این مدیریت اشتباه چه عواقبی داشته است و ضررهای ایجاد شده را چه کسی باید جبران کند. اگر مهندسی در نتیجه این اشتباهات عطای مهندسی را به لقای آن بخشیده باشد چند میلیارد تومان هزینه دورریز شده است؟ هزینه‌هایی که بابت تحصیل و آموزش او شده بود. این کوچک‌ترین ضرر به جامعه مهندسی ماست.
بازنده مهم دوم مهندسانی هستند که به مجمع نیامدند. آیا برای آن‌هانتیجه عملکرد روسای انتخابی‌شان مهم نبوده است؟ اگر روسای انتخابی آن‌هانبوده‌اند پس کجا باید حساب کشی کرد؟ اگر روسای انتخابی آن‌هابودند کجا باید پاسخ می‌دادند؟ بی‌تفاوتی به جریانات داخل سازمان ظلم بزرگی به مهندسان دیگر و هدیه دوست‌داشتنی و رد نشدنی ما برای مافیایی است که نفع خود را در عدم شفافیت می‌داند. آب گل‌آلود اگر برای نوشیدن خوب نیست برای رد گم کردن و ماهی گرفتن عالی است.
این داستان هنوز تمام نشده است و مجمع مهم بعدی انتخاب بازرسان سازمان است. به هوش باشیم که خواب ما را نبرد. طراران بیدارند و منتظر شبی بدون مهتاب.
تا بعد!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;