ایمنی ساختمان‌ها در گرو استفاده دانش مهندسان در دایره ضوابط ساخت و ساز

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان گفت: اعتماد به مهندسان به عنوان مدافعان ایمنی ساختمان‌ها و مترجمان قوانین و ضوابط ساخت‌وساز، باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و نقش مهم طراحان، ناظران و مجریان در کیفیت ساختمان، افزایش عمر مفید آن و مقاومت در برابر حوادث طبیعی چون زلزله، آتش سوزی و … در جامعه تبیین گردد.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس عبدالرضا قاسمیان با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سالروز زلزله سال ۶۹ رودبار، اظهار کرد: زلزله از جمله حوادث و بلایای طبیعی است که می‌تواند آثار مخرب مادی و معنوی زیادی داشته باشد. کشور ما به علت لرزه‌خیز بودن شاهد وقوع زلزله‌هایی با ابعاد گسترده بوده که خرابی ساختمان‌ها، زیرساخت‌های شهری و جان باختن هم‎وطنان عزیزمان از  پیامدهای آن می‌باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان افزود: هر کدام از این حوادث طبیعی درس‌هایی به ما آموختند که در بازنگری مقررات و به روز شدن آیین‌نامه‌ها و ضوابط فنی ساختمان‌ها به کار آمده تا بدین ترتیب شهرها در ابعاد مختلف تاب آوری از جمله بعد کالبدی، زیرساختی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی پیوسته مورد توجه و پایش قرار گیرند.
قاسمیان گفت: زلزله ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ رودبار و منجیل، بی‌تردید تاثیرگذارترین زلزله در زمینه ساخت و ساز اصولی و مقاوم‌سازی در برابر زلزله و حوادث طبیعی می‌باشد و نقطه عطفی در مطالعات زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در ایران محسوب می‌شود. اهمیت آیین‌نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) و رعایت مفاد آن در طراحی ساختمان‌ها بعد از زلزله رودبار و منجیل بسیار مورد توجه قرار گرفت و طی سال‌های متمادی آیین‌نامه مذکور بازنگری شد و پیوست‌هایی به آن افزوده شد.
فرهنگ رعایت مقررات ملی ساختمان در جامعه همگانی شود
وی ادامه داد: علاوه‌بر رعایت ضوابط و آیین‌نامه‌ها، کاهش آسیب‌پذیری شهرها در برابر زلزله زمانی محقق خواهد شد که ایمنی شهر در برابر خطرات زلزله به عنوان یک هدف بلند مدت در تمامی سطوح برنامه‌ریزی، مد نظر قرار گیرد و فرهنگ رعایت مقررات ملی ساختمان در جامعه همگانی شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان بیان کرد: این فرهنگ‌سازی ابعاد اجتماعی، روانی و اقتصادی مثبتی به دنبال دارد. تاکید بر رعایت مقررات ملی، ایمنی ساختمان‌ها و ساکنین را تامین خواهد کرد. از بعد روانی داشتن سرپناهی امن، آرامش خاطر افراد را به دنبال خواهد داشت و با توجه به اینکه ساختمان یک سرمایه ملی است و هزینه زیادی برای ساخت آن صرف می‌شود استفاده از دانش مهندسان و ساخت و ساز اصولی و بر پایه مقررات از بعد مالی هم توجیه اقتصادی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: اعتماد به مهندسان به عنوان مدافعان ایمنی ساختمان‌ها و مترجمان قوانین و ضوابط ساخت‌وساز، باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و نقش مهم طراحان، ناظران و مجریان در کیفیت ساختمان، افزایش عمر مفید آن و مقاومت در برابر حوادث طبیعی چون زلزله، آتش سوزی و … در جامعه تبیین شود. به موازات آن آموزش مستمر مهندسان، به روز نگاه داشتن دانش و تخصص فعالان حوزه ساخت و ساز و آشنایی با فناوری‌های نوین همواره می‌تواند در ارتقای کیفیت ساختمان‌ها بسیار موثر باشد تا خسارات احتمالی پیشامدهای طبیعی همچون زلزله کاهش یابد.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;