ایران آماده باش شد

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه خبری ایرنا، ایران خطوط لوله و زیر ساخت ها را برای صادرات گاز به اروپا آماده کرده است.
ایران با هدف زمینه سازی برای صادرات گاز به اروپا در سال های آینده، طرح هایی را برای آماده سازی خطوط لوله و زیرساخت های فنی انتقال گاز در منطقه غرب و شمال غرب کشور اجرا می کند.
ببا بهره برداری کامل از فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین گازی مشترک و مستقل، ظرفیت تولید گاز تا پایان سال ۱۳۹۶ به یکهزار میلیون متر مکعب در روز رسیده و توان کشور برای صادرات گاز افزایش قابل توجهی می یابد.
در حال حاضر، خریدار اصلی گاز ایران ترکیه است به طوری که در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب صادرات گاز به این کشور صادر شد.
همچنین قرار است بزودی صادرات گاز به عراق آغاز شود. مذاکرات اولیه ای نیز برای صادرات گاز به عمان، کویت و امارات متحده عربی انجام شده است.
هرچند تاکنون مذاکره رسمی میان کشورهای اروپایی و ایران برای صادرات گاز انجام نشده، اما مقامات اروپایی بارها، تمایل خود برای استفاده از گاز ایران را اعلام کرده اند.
تخمین زده می شود که ایران قادر است سالانه تا ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر کند و سهم قابل توجهی از بازار انرژی این قاره را به خود اختصاص دهد.
با توجه به اینکه مسیر اصلی صادرات گاز به اروپا از مسیر ترکیه می گذرد، قرار است طرح هایی برای آماده کردن بسترهای صادرات به اروپا و یا افزایش انتقال گاز به ترکیه اجرا شود. براین اساس، زیرساختهای لازم برای افزایش دو برابری حجم صادرات گاز به ترکیه با راه اندازی الکتروموتورهای جدید در ایستگاه تقویت فشار تبریز فراهم می شود.
عبدالحسین ثمری معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران در این خصوص می گوید: ظرفیت ایستگاه تبریز که پیش از این امکان انتقال روزانه ٣۵ میلیون مترمکعب گاز را داشت با راه اندازی الکتروموتورهای جدید به دو برابر حجم فعلی افزایش یافته است.
معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: این قابلیت امکان افزایش حجم صادرات و پایداری انتقال گاز به ترکیه را در پی خواهد داشت.
به گفته وی، امسال نیز پس از هماهنگی با مدیریت برنامه ریزی و مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، پروژه هایی را تعریف و اصلاحاتی را در شبکه انتقال گاز برای افزایش ضریب انتقال و پایداری اجرا می کنیم.
هم اکنون ترکیه روزانه در حدود ٣٠ میلیون مترمکعب گاز از ایران دریافت می کند که با ایجاد زیرساخت لازم، امکان افزایش صادرات گاز به این کشور یا خریداران بالقوه دیگر به وجود آمده که عملیاتی شدن افزایش صادرات نیازمند عقد قرارداد جدید است.
هرچند اخیرا به دلیل کاهش قیمت گاز، اقتصادی بودن صادرات گاز به اروپا زیر سوال رفته و حتی مقامات کشورمان اعلام کرده اند که صادرات به اروپا دیگر جزو اولویت های اصلی به شمار نمی رود، اما همچنان صادرات گاز به این قاره دارای جذابیت های سیاسی و اقتصادی است.
در واقع، هزینه بالای احداث خط لوله چندین هزار کیلومتری صادرات گاز به اروپا و ارزان بودن قیمت گاز در این قاره، موجب شده است که صادرات گاز به قاره سبز از فهرست اولویت های ایران خارج شود.
اما، ایران تلاش می کند از طریق راهکارهایی مانند استفاده از خطوط موجود انتقال و همچنین مشارکت با سایر تولیدکنندگان گاز در منطقه برای صادرات گاز به اروپا، هزینه های خود را کاهش دهد.
عزیزالله رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران در خصوص این راهکار به ایرنا گفته بود: پیشنهاد ما این است که گاز کشورهای ترکمنستان و آذربایجان به ایران آمده و از مسیر ترکیه به اروپا صادر شود، زیرا این مسیر اقتصادی ترین و به صرفه ترین راه انتقال گاز به اروپا است.
بنابراین، ایران با هدف زمینه سازی برای صادرات گاز به اروپا تا سه تا پنج سال آینده از هم اکنون در پی تقویت زیرساخت های فنی انتقال گاز در منطقه شمال غرب کشور است.
علاوه بر افزایش ظرفیت خطوط لوله و ایستگاه های تقویت فشار در منطقه شمال غربی، طرح هایی نیز برای احداث خطوط جدید لوله در غرب کشور اجرایی می شود. این خطوط لوله علاوه بر صادرات گاز به عراق، برای صادرات به اروپا نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;