اگر می خواهید مهندس عمران حرفه ای شوید بخوانید

تاسیسات نیوز:  مهندس عمران که باشید، یک پای‌تان در دفتر مهندسی است و پای دیگر در کارگاه‌های ساختمانی! یعنی نباید از سر و کله زدن با سرکارگرها یا مشتریان و سرمایه‌گذاران پروژه خسته شوید. مهندسین عمران باید با همه همکاری کنند تا کار پیشرفت کند. برویم که بیشتر با دنیای جذاب مهندسی عمران آشنا شویم.
نقش تحصیلات در شغل مهندسی عمران
برای تبدیل شدن به مهندس عمران علاوه بر تجربه‌ی کار به تحصیلات دانشگاهی نیز نیاز دارید. مدرک کارشناسی عمران یا رشته‌های مرتبط با عمران، پل ورود به این شغل است. اما در ادامه می‌توانید با سازه‌ها و زیرسازه‌هایی که یک مهندس عمران می‌تواند طراحی، مرمت و نگهداری کند، آشنا شده و وارد تخصص‌های مورد علاقه تان شوید.
بهترین روش برای ورود به این شغل کارآموزی پس از دوره لیسانس یا در طول مدت تحصیل‌تان است. به این ترتیب وارد بازار کار شده و در مسیر یادگیری قرار خواهید گرفت و پس از مدتی به یک مهندس عمران حرفه‌ای تبدیل خواهید شد! در آن موقع اگر دیدید که به تحصیلات در مقاطع بالاتر نیاز دارید، می‌توانید در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنید.
انواع گرایش‌های رشته مهندسی عمران:
  • حمل و نقل
  • سازه
  • مهندسی و مدیریت ساخت
  • زلزله
  • پدافند غیرعامل
  • محیط زیست
  • مهندسی خطوط راه‌آهن
  • راه و ترابری
  • و …
مهندسان عمران همچنین باید حداقل به یکی از نرم‌افزارهایETABS، Auto Cad، Matlab، Staad Pro، Plaxis Professional، SAFE، Revit و… مسلط باشند.
مهارت های لازم برای مهندس عمران
مهندس عمران برای موفقیت در کارش باید مولتی‌تسک باشد. یعنی بتواند همزمان، روی چند کار مختلف اشراف داشته و آن‌ها را پیگیری کند. برای این کار باید اولویت‌بندی وظایف به درستی انجام شود.
مهارت‌های لازم برای یک مهندس عمران:
– توانایی برقراری ارتباط و توضیح ساده یا با جزئیات کار به مدیریت، پیمانکاران، مشتریان و…
– توانایی کار با نرم‌افزارهای مختلف این رشته
– ارائه راه‌حل‌های بهینه برای مشکلات حین کار
– توانایی تصمیم‌گیری و مدیریت بودجه و زمان
– مهارت بالا در ریاضیات و انجام محاسبات دقیق
– مهارت نوشتاری صحیح برای تهیه گزارشات و…
آینده شغلی و بازار کار مهندسی عمران چگونه است؟
هر جا سخن از آبادانی باشد، پای یک مهندس عمران در میان است! از پروژه‌های ساخت و ساز ساختمان‌ها گرفته تا ساخت جاده‌ها، تونل‌ها، فرودگاه‌ها، سدها، پل‌ها و سیستم‌های آب و فاضلاب به مهندس عمران احتیاج داورند. تجه داشته باشید که مهندسان عمران برای اینکه بتوانند کار نظارت بر پروژه‌های ساخت و سازی را انجام دهند، باید ابتدا از نظام مهندسی ساختمان، پروانه اشتغال به کار بگیرند. مثلا مراکزی مثل شهرداری‌ها و ادارات صدور پروانه ساخت، تنها نقشه‌هایی را قبول می‌کنند که توسط مهندسان دارای پروانه اشتغال طراحی شده باشد.
علاوه بر این مهندسانی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی موفق باشند، امکان کار در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در همه استانهای کشور را خواهند داشت. برای اطلاع از آگهی های استخدام اصفهان، تبریز، تهران و سایر استانها کلیک کنید.
استخدام مهندس عمران براساس قوانین و مقررات دولتی تعیین می‌شود. براساس بودجه عمرانی دولت در هر سال میزان تقاضای نیروی کار مشخص می‌شود و این امر بر بخش خصوصی هم تاثیر مستقیم می‌گذارد.
مهندس عمران چه وظایفی دارد؟
قسمت اعظمی از طراحی و نظارت بر پروژه‌های ساخت‌ و ساز توسط مهندس عمران انجام می‌شود. این مهندسان امکان اتمام یک پروژه را با ارزیابی سرمایه اولیه، کاربردی بودن طراحی و نیازهای سازه تضمین می‌کنند.
چند مورد از وظایف مهندسان عمران:
– اتمام پروژه‌ها سر موعد تعیین شده و با بودجه مشخص؛
– حل مشکلات پیش آمده در فرآیند طراحی و توسعه پروژه‌ها؛
– تضمین رعایت پروتکل‌های ایمنی در پروژه؛
– بررسی پایداری پروژه‌ها و تاثیر زیست‌ محیطی‌شان؛
– مدیریت و نظارت بر پیشبرد مراحل پروژه؛
– تهیه نقشه‌ها با کمک نرم‌افزارها طراحی کامپیوتر و…
مهندسان عمران چه نوع شخصیتی دارند؟
بدیهی است که نمی‌توان یک خط دور افراد کشید و گفت فقط شما به‌درد رشته عمران می‌خورید. اما داشتن یک‌سری از ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند به رشد فرد در این حیطه کمک کند.
چند مورد از ویژگی‌های مهندسان عمران:
– توانایی برنامه‌ریزی مستقل
– واقع‌بین و منطقی
– علاقه به رهبری و مدیریت
– دقت بالا در کار
– علاقه به کارهای عملیاتی و فنی
– قدرت تجزیه و تحلیل و…
درآمد مهندسان عمران چقدر است؟
حقوق عمرانی‌ها در بخش دولتی با قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود. شرکت‌های خصوصی نیز براساس شرایط خودشان میزان حقوق و دستمزد متفاوتی برای افراد در نظر می‌گیرند. یک مهندس عمران براساس سمت خود که می‌تواند شامل کارشناس، سرپرست یا مدیر باشد، حقوق متفاوتی دریافت می‌کند. این عدد در کشور ما از حدود ۵ میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به موقعیت فرد در آن سازمان تا ۱۵ میلیون نیز بالا می‌رود. برای مدیران نیز بالاتر از ۱۵ میلیون است.
سخن پایانی
اگر رشته مهندسی عمران خوانده باشید، می‌توانید در شرکت‌های خصوصی و دولتی به صورت پروژه‌ای، تمام‌وقت یا پاره وقت مشغول به کار شوید. همچنین امکان اشتغال به کار به عنوان مهندس ناظر نیز برای‌تان فراهم است، در این سمت معمولا کار به‌صورت پروژه‌ای تعریف می‌شود. حقوق و مزایای این شغل بر حسب شهر و شرکتی که در آن کار می‌کنید متفاوت است. اما به طور کلی بازار کار مهندسان عمران در شهرهای بزرگ از درآمد بسیار خوبی برخوردار است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;