اگر صنعت نفت مانند ساختمان‌سازی بود

به گزارش تاسیسات نیوز، منوچهری در مراسم امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های ایرانی که در ستاد خبری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت و با حضور خبرنگاران در جریان بود؛ مشکل اصلی شکل‌گیری شرکت‌های E&P ایرانی را تامین مالی اعلام کرد و گفت: ما انتظار داریم مجموعه‌های E&P ما بتوانند با رشد خوبی همراه باشند اما مشکل اصلی این شرکت‌ها تامین منابع مالی برای پروژه‌ها است، هرچند کارهای توسعه در صنعت نفت تا‌کنون با استفاده از ذخایر صندوق توسعه ملی انجام شده است (و از این پس نیز به‌عنوان یک اولویت وجود خواهد داشت) یا امکان استفاده از مکانیزمی مانند تبصره 12 نیز وجود دارد اما سومین پتانسیلی که شرکت‌های ایرانی می‌توانند از آن استفاده کنند، سرمایه مردم است.





معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در ادامه گفت: به هر حال گردش نقدینگی در کشور ما بسیار بالا است و اگر بخشی از این گردش مالی به نوعی وارد صندوق نفت و گاز شود، می‌تواند تحول بزرگی ایجاد کند.





منوچهری در ادامه تاکید کرد: اگر ما 20‌تا 30 درصد از سرمایه‌ای را که در شمال تهران صرف ساختن آپارتمان‌های لوکس می‌شود، به صنعت نفت منتقل کنیم، مطمئنا میدان‌های ما با مشارکت عمده شرکت‌های ایرانی می‌تواند توسعه پیدا کند، اما از یکسو تعریف پروژه‌های اقتصادی و تعریف نظام‌های مالی اقتصادی برای انجام چنین کاری مهم است و از دیگر سو قالب قراردادهایی که برای بخش خصوصی جذاب به نظر بیاید دارای اهمیت است.





این مدیر ارشد در صنعت نفت همچنین پذیرش این نکته از سوی شرکت ملی نفت که «بخش خصوصی ایران، نرخ بازگشت سرمایه خوبی در نفت و گاز داشته باشد» را نیز موضوع با اهمیتی ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز همین آپارتمان‌های لوکس و نرخ برگشت صد‌در‌صدی در کشور پذیرفته شده است اما اگر در نفت قرار باشد نرخ بازگشت سرمایه 18 درصد باشد محل صحبت و بحث‌های فراوان خواهد شد. بنابراین باید مقداری نگرش‌ها را نسبت به موضوع عوض کنیم تا سرمایه‌های داخلی نیز وارد بخش نفت و گاز شود.




از نگاه منوچهری «چه بخش‌های بالادستی و چه پایین‌دستی حجم نامحدودی برای توسعه دارند» بنابراین وقتی نفت و گاز توسعه پیدا کند یک زنجیره کامل در پایین‌دست شکل می‌گیرد که موجب ایجاد اشتغال فراوان می‌شود. منوچهری در نهایت بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت را که چیزی حدود 2500 شرکت‌کننده از داخل و خارج کشور در آن حضور داشتند، نشانه‌ای بر پتانسیل بالای صنعت نفت ایران دانست و گفت: متاسفانه ما هنوز از لحاظ ارزشی فقط 25 تا 30 درصد تجهیزات را می‌توانیم در داخل کشور به تولید برسانیم که اگر این سطح به 50 درصد یا بیشتر برسد، کار عظیمی صورت می‌گیرد که البته همه اینها نیازمند تعامل با شرکت‌های بین‌المللی است تا کار جذب تکنولوژی و دانش فنی و تبدیل آن به پروژه و کار انجام بپذیرد.





چهارمین و آخرین روز از بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران محل امضای تفاهم‌نامه‌هایی میان پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیا در حوزه‌های بالادست، پایین دست و محیط زیست و همچنین شرکت نفت فلات قاره ایران با پژوهشگاه صنعت نفت و جهاد دانشگاهی نیز بود. این نمایشگاه روز گذشته به کار خود در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران پایان داد تا حضور گسترده شرکت‌های ایرانی و خارجی در این نمایشگاه در آینده تبدیل به همکاری و پیشبرد پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی کشور شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;