اگر دستگاه تهویه بادگرم می زند بخوانید

تاسیسات نیوز: دستگاه‌های تهویه مطبوع نظیر کولرهای گازی و داکت اسپیلیت‌های خانگی نیاز به سرویس و مراقبت دارند. بعضی اوقات به هنگام روشن کردن دستگاه، متوجه می‌شوید که کولر گازی در تابستان باد گرم می زند. خروج باد گرم از کولر گازی می تواند عوامل دلایل مختلفی داشته باشد. در بسیاری اوقات مشکل پیچیده‌ای دستگاه تهویه مطبوع شما را تهدید نمی‌کند. می توان چندین علت برای باد گرم کولر گازی بیان کرد، که نیازی به تماس با متخصص نداشته و خودتان می‌توانید علتش را برطرف کنید. با ما همراه باشید:
۱-ترموستات به درستی تنظیم نشده است:
زمانی که دستگاه تهویه شما باد گرم می زند، اولین اقدام بررسی ترموستات آن می باشد. ابتدا بررسی کنید که ترموستات حتما روی سرمایش (Cool) باشد. ترموستات ممکن است در هنگام تمیز کردن و گردگیری یا توسط کودکان خانه، حالتش تغییر پیدا کرده باشد. مطمئن شوید که حالت سرمایش را انتخاب کرده، فن را روی حالت اتوماتیک یا خودکار قرار دهید و البته دمای ترموستات باید چند درجه پایین تر از دمای محیط باشد‌.
۲– فیلتر دستگاه کثیف شده است:
شبیشسب
دستگاه های تهویه مطبوع همگی دارای فیلترهای هوا برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات می باشند. زمانی که این فیلترها کثیف می شوند، هوای کمتری بر روی سطح مبدل جریان پیدا می کند. هوای کمتر به معنی کاهش ظرفیت کویل سرمایش دستگاه بوده و احتمالا بر روی کویل برفک گرفته می شود. همین امر باعث می شود که هوا بدون تبادل حرارت با کویل به صورت گرم به داخل دمیده شود. فیلترها باید مرتبا تمیز و شسته شوند و در صورتی که عمر آن ها پایان یافته حتما تعویض گردند. چون علاوه بر کاهش راندمان دستگاه باعث افزایش مصرف برق نیز می شوند.
۳– اتصال برق یونیت خارجی قطع شده است:
بسیاری از دستگاه های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی، اسپیلیت و داکت اسپیلیت ها از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل می شوند. گاهی اوقات اتصال برق یونیت خارجی به هر علتی می تواند قطع شده باشد. فن دمنده و کویل سرمایش در یونیت داخلی تعبیه شده اند و در حالت فعال ممکن است باد بزند، اما به دلیل قطع شدن سیکل تبرید و عدم جریان مبرد توسط کمپرسور به داخل آن هوای دمیده شده گرم می باشد. در صورت مطمئن شدن از این علت می توانید به یک متخصص برق موضوع را اطلاع دهید.
۴– کندانسور کثیف شده است:
وظیفه کندانسور، انتقال گرما به محیط بیرون می باشد. کندانسور در یونیت خارجی قرار دارد و خود متشکل از لوله و پره هایی برای انتقال بهتر گرما به محیط می باشد. در صورتی که پره ها کثیف شده باشند عملا کارایی کندانسور کاهش یافته و دستگاه نمی تواند گرما را به محیط بفرستد. نتیجه آن کاهش شدید راندمان و دمیدن هوای گرم از یونیت داخلی می باشد.
۵- دستگاه دچار نشت مبرد شده است:
 هر دستگاه تهویه مطبوعی که کمپرسور دارد، (مانند چیلرهای تراکمی)  از سیکل تبرید تراکمی درون خود بهره می برد. سیکل تبرید از طریق یک ماده مبرد گرما را از محیط داخل جذب کرده و به محیط بیرون انتقال می دهد. ماده مبرد که عموما با گاز کولر شناخته می شود، باید به میزان مشخصی در هر دستگاه وجود داشته باشد. در صورت کاهش ماده مبرد و نشت آن از قسمتی از دستگاه یا سیستم لوله کشی، ظرفیت دستگاه به شدت کاهش یافته و باعث دمیدن باد گرم به داخل می شود. مبردها در کپسول هایی به فروش رسانده می شوند که باید با تماس با متخصصین ابتدا نشتی گرفته شده و دستگاه دوباره شارژ شود.
 نکته: مایع مبرد درون کولرهای گازی انواعی دارد. برای مثال مبردهای R22 (قدیمی تر ) و مبردهای R410a پرکاربردترین مبردها در کولرهای گازی هستند که معمولا نام آن ها روی پلاک دستگاه درج می شوند.
۶- کمپرسور دستگاه خراب شده است:
این بدترین حالتی است که ممکن است اتفاق افتاده باشد. کمپرسور قلب یک سیستم تهویه مطبوع است و اصل هزینه پرداختی برای یک دستگاه مربوط به قیمت بالای کمپرسور آن می باشد. کمپرسورها به دلایلی از جمله نوسانات برق، ضربه و … می توانند آسیب ببینند. متاسفانه بسیاری از کمپرسورها قابلیت تعمیر ندارند و باید تعویض گردند. بررسی سلامت کمپرسور امری تخصصی است و حتما باید به یک متخصص اطلاع دهید.
جمع بندی:
در این مقاله به شرح مختصرعوامل باد گرم زدن دستگاه تهویه مطبوع اشاره شد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت مراقبت و نگه داری از سیستم های تهویه مطبوع به علت تکنولوژی پیشرفته و گران امری پیش گیرنده و مقرون به صرفه تر از تعمیر و تعویض این دستگاه هاست. هرچند گاهی اوقات ایجاد مشکلات اینچنینی اجتناب ناپذیرند.  شما می توانید همواره برای مشاوره در زمینه تهویه مطبوع به وبسایت شرکت هواسنج مراجعه فرمایید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;