ايجاد5هزارمگاوات‌انرژي‌خورشيدي‌محقق‌مي‌شود

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از تابناک،یكي از تكاليف برنامه پنجم در مورد استفاده از انرژي‌هاي نو و خورشيدي ايجاد زيرساخت‌هاي توليد تجهيزات نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي و توسعه كاربرد انرژي‌هاي پاك و افزايش سهم توليد اين نوع انرژي‌ها در سبد توليد انرژي كشور است كه به واسطه اين تكليف ايجاد پنج هزار مگاوات انرژي بادي و خورشيدي تا پايان برنامه يعني در انتهاي سال 1394 هدف‌گذاري شده است.

اين عدد 8.3 درصد از ظرفيتي است كه به گفته مسئولان در ايران به دليل داشتن 300 روز آفتابي وجود دارد. بر اين اساس توليد 4.5 تا 5.5 كيلووات ساعت بر مترمربع در روز امكان پذير است.

 

اما آيا اين تكليف 8 درصدي از ميزان ظرفيت موجود تا پايان سال محقق خواهد شد؟ امروز در جهان حدود 30 گيگاوات از ظرفيت فتوولتائيك جديد عملياتي شده است و با افزايش 74 درصدي در كل دنيا به ميزان 70 گيگاوات خواهد رسيد.

 

در ايران هم ظرفيت‌ها بسيار بالاست. در مساحتي بيش از 2000 كيلومتر مربع امكان نصب بيش از 60 هزار مگاوات نيروگاه حرارتي خورشيدي وجود دارد.

 

اگر مساحتي معادل صد درصد كيلومتر مربع زمين را به ساخت نيروگاه خورشيدي فتوولتائيك اختصاص دهيم؛ برق توليد آن معادل كل توليد برق كشور خواهد بود.

 

با اين حال اجراي تكليف 8 درصدي برنامه پنجم نيز در سربالايي قرار دارد و هنوز طرح اجازه سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي و موسسات عمومي غيردولتي به استفاده از انرژي خورشيدي نيز اجرايي نشده است.

 

 

 

 

انتهای پیام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;