اولین نشست هم‌اندیشی شرکت‌ های فعال در صنعت ساختمان با رامین کرمی

اولین نشست هم‌اندیشی شرکت‌ های فعال در صنعت ساختمان با رامین کرمی ، یرگزار شد. به دنبال ایجاد ارتباط موثر بین مهندسی و صنعت هستیم
به گزارش تاسیسات نیوز، اولین نشست هم‌اندیشی شرکت‌ های فعال در صنعت ساختمان با رامین کرمی ، یرگزار شد. به دنبال ایجاد ارتباط موثر بین مهندسی و صنعت هستیم
نخستین نشست کمیته ارتباط با صنعت/رامین کرمی: به دنبال ایجاد ارتباط موثر بین مهندسی و صنعت هستیم
با ابتکار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اولین نشست هم‌اندیشی شرکت‌ های فعال در صنعت ساختمان از جمله تولیدکنندگان تجهیزات، مصالح، خدمات و لوازم ساختمانی در قالب «کمیته ارتباط با صنعت» در ساختمان مرکزی برگزار گردید.
در این جلسه، رامین کرمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و جمعی از اعضای هیئت‌مدیره میزبان مدیران شرکت ‌های شاخص حوزه صنعت ساختمان بودند و در زمینه ارتقای کیفیت ساختمان، استفاده از محصولات استاندارد و خدمات مطلوب به بحث و گفتگو پرداختند.
در ابتدای مراسم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ضمن تشکر از حضور مدعوین، این ‌گونه جلسات را راهکاری برای درک متقابل دوطرف ارزیابی کرد و بیان داشت به دنبال شیوه‌ های نوین توسعه و ایجاد ارتباط موثر بین مهندسی و صنعت، هستیم.
کرمی، همچنین با تاکید بر ارتقای سطح دانش مهندسان، ایجاد روابط داخلی و خارجی بین صنعت و مهندسی را راهکار اصلی بهبود خدمات مهندسی برشمرد و در همین رابطه چهار محور اصلی کمیته ارتباط با صنعت را تشریح کرد.
۱ – ایجاد کارگروه کارآموزی
به گفته کرمی، بخش عمده‌ای از فارغ‌التحصیلان حوزه مهندسی به علت عدم آشنایی با شیوه‌نامه‌ ها و تجربه اندک با فضای واقعی کسب و کار در حوزه مهندسی ساختمان، موفق به ورود به حرفه نمی ‌شوند. در همین راستا به جهت ایجاد ارتباط قوی‌تر بین مهندسان و فعالان این صنعت، پیشنهاد ایجاد کارگروهی با محوریت کارآموزی تشکیل خواهد شد که می‌ تواند بستر خوبی برای جذب و آموزش مهندسان جوان را فراهم کند.
۲ – برگزاری هدفمند آموزش ‌های تخصصی و حرفه‌ای
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، با تاکید بر اهمیت ویژه آموزش روی افزایش کیفیت سطح مهندسی ادامه داد: بسیاری از صنعتگران برای رشد و تعالی فعالیت‌ ها و خود اقدام به برگزاری دوره‌ های آموزشی می‌کنند که این دوره‌ها می‌تواند با همکاری سازمان و با نیازسنجی کمیسیون آموزش، برای مهندسان نیز ارائه گردد.
وی تصریح کرد: با کمک اهالی این صنعت می‌توان ضمن افزایش تجربیات فنی و دانش مهندسان، اطمینان از دست رفته به فناوری‌های روز دنیا را نیز حاصل کرد.
۳ – آشنایی مهندسان با روش ‌های محاسبه و انتخاب تجهیزات استاندارد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با اشاره به طراحی یک ساختار مناسب جهت آشنایی مهندسان با روش ‌های محاسبه و انتخاب تجهیزات استاندارد و با رده انرژی مناسب و هم‌ چنین ایجاد بستر جهت ارائه خدمات سرویس و نگهداری ساختمان، ادامه داد: در همین راستا سازمان آمادگی خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی و ایجاد یک کارگروه ویژه را با همکاری پردیس ‌های دانشگاهی و مراجع معتبر آموزشی اعلام می‌کند.
۴ – عرضه و معرفی توانمندی ‌ها
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: یکی از پیشنهادات سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران که با استقبال نیز مواجه شده، بحث نمایش و عرضه توانایی ‌ها و قابلیت ‌های کارفرمایان، مهندسان و صنعتگران است. در همین راستا مقرر شده است بخش بزرگی از فضای پارکینگ سازمان به یک نمایشگاه دائمی تخصیص پیدا کند. هم ‌چنین با ایجاد فضای کار اشتراکی و تعاملی امکان بهره‌گیری از این فضا برای مهندسان، مالک و مهندس در محیطی حرفه‌ای و هدفمند به اهداف خود دست پیدا کنند.
از طرف دیگر با توجه به مراجعه روزانه صدها مهندس به ساختمان مرکزی سازمان، استفاده از این فضای تعاملی خواهد توانست مخاطب هدف را بهتر شناسایی و ارزیابی کند. هم‌ چنین سازمان پیشنهاد حمایت و انتشار Vendor List (فهرست فروشندگان) معتبر از سوی مراجع ذیصلاح را اعلام می ‌کند.
در ادامه این جلسه، امیدرضا ریاحی عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیسیون صدور خدمات مهندسی و روابط بین‌المللی سازمان با اشاره به اهمیت سبد صادراتی مهندسی نسبت به کاهش این پدیده ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر متأسفانه محصولات و فناوری ‌های نوین علیرغم کارایی و عملکرد بالا و صرفه‌جویی در بحث انرژی، هم‌ چنان از سوی سازندگان و مخاطبان با استقبال روبرو نمی‌شود و ضروری است بکارگیری این فناوری‌ های توسط طراحان و محاسبان در فاز طراحی موردتوجه قرار گیرد و در فاز نقشه‌ها پیش‌بینی‌های لازم نیز صورت گیرد.
به گفته این عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، علی‌رغم آنکه ایجاد ارتباط با تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای در متن قانون نظام مهندسی نیز لحاظ شده، ولی هم ‌چنان برای برقراری ارتباط بیشتر، پتانسیل‌های فراوانی باقی مانده است.
هم ‌چنین رحسام‌الدین آرمان‌پور عضو هیئت‌مدیره سازمان نیز با تاکید بر تاثیرگذاری آموزش و کارآموزی بر کیفیت مهندسی، استفاده از ظرفیت ‌های حرفه‌مندان حوزه صنعت را راهکاری مناسب برای بهبود فضای فعلی مهندسی و صنعت برشمرد.
در ادامه این جلسه، فرهام مقدم‌راد رئیس دبیرخانه صدور خدمات فنی و مهندسی حضور نمایندگان این دبیرخانه در سرتاسر کشور را در تحکیم رابطه بین مهندس و صنعت موثر دانست و افزود: بحث صادرات خدمات به صورت پیوسته در این مجموعه پی‌گیری و نظارت می ‌شود. به گفته مقدم‌راد برای مهندسان چهار سطح دوره در نظر گرفته شده که به این منظور امکان بازدیدهای خارج از کشور نیز فراهم شده است.
رئیس دبیرخانه صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: قصد داریم در اسفند ماه سال جاری سطح یک را برای اعضای جدید هیئت‌مدیره برگزار خواهیم کرد. هم‌چنین در همین رابطه تفاهم‌نامه‌های متعددی با ارگان ‌های مختلف مانند اتاق بازرگانی منعقد شده که می ‌تواند به توسعه بستر همکاری بین مهندسی و صنعت کمکی شایانی کند.
پای صحبت فعالان صنعت ساختمان
در این جلسه که با استقبال شرکت ‌های فعال در صنعت ساختمان از جمله تولیدکنندگان تجهیزات، مصالح، خدمات و لوازم ساختمانی صورت گرفته بود، تعدادی از این مجموعه‌ های فعال به بیان دغدغه‌ ها و نظرات خود پرداختند. به اعتقاد این گروه از صنعتگران از ابتدای شکل‌ گیری قانون نظام مهندسی یعنی سال ۱۳۷۴، این اولین ‌بار است که صنعت ارتباطی واقعی و معنادار را با سازمان تجربه خواهد کرد.
هم‌چنین در این نشست پیشنهاداتی ازجمله برگزاری دوره‌های قبل از اخذ پروانه و دوره‌های حرفه‌ای و تخصصی با هدف توانمندسازی اعضا در داخل و خارج از کشور، اعلام آمادگی جهت برپایی تورها و بازدیدهای آموزشی از کارخانجات و صنایع با همکاری صنعت، گسترش فعالیت ‌های رسانه‌ای بین مهندسان و صنعت و تعیین سیلابس‌ های هر سرفصل بمنظور آموزش ارائه شد.
در نخستین نشست کمیته ارتباط با صنعت که به همت سازمان نظام مهندسی تهران برگزار گردید، بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه لوازم، مصالح و خدمات ساختمانی آمادگی خود را برای ارائه آموزش و همکاری با این سازمان در جهت ارتقای کیفی اعلام کردند.
از جمله پیشنهادات مطرح‌شده در این جلسه می ‌توان به طرح اطلاع‌رسانی استخدام شرکت‌ها و تولیدکنندگان در سایت سازمان و اولویت‌ دهی به اعضا و هم‌چنین تاسیس پژوهشگاه ساختمان اشاره کرد.
در خاتمه این جلسه مدیران شرکت ‌های فعال در حوزه ساختمان ضمن تشکر بابت برگزاری این نشست، تقاضا کردند تا این دست جلسات تا حصول نتیجه، مستمر باشد و نشست ‌های دوره‌های آتی با سایر فعالین و صنعتگران، انجمن ‌ها و تشکل‌ ها برگزار گردد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;