اولین مزرعه بادی شناور دنیا

به گزارش تاسیسات نیوز، با خلق توربین‌های بادی شناور، مهندسان امکانات جدیدی را برای تولید نیرو حلق کرده‌اند و اولین مزرعه بادی شناور در اسکاتلند ایجاد شد. سال‌های زیادی است که مهندسان انرژی به دنبال خلق راهکارهای مختلفی برای تولید انرژی تجدیدپذیر هستند و با توجه به اتمام منابع سوخت‌های فسیلی، روز به روز بر اهمیت تولید انرژی تجدیدپذیر افزوده می‌شود.


اخیرا اولین مزرعه بادی شناور در اسکاتلند ایجاد شد که قادر به تامین ۳۰ مگاوات انرژی است که معادل نیمی از انرژی مورد نیاز آن منطقه است. مهندسان امیدوار هستند که این شروعی قدرتمند برای تولید هرچه بیشتر انرژی از طریق توربین‌های بادی باشد.



اسکاتلند با مناطق کوهستانی زیبا با ساکنانی که لباس‌های پیچازی (تارتان) بر تن دارند، شناخته شده است. اما این کشور اکنون افتخار راه‌اندازی اولین مزرعه بادی شناور دنیا را نیز از آن خود کرده است.



توربین‌های بزرگی در دریای شمال (North Sea) شناور هستند که ۱۵ مایل از ساحل شهر «پیترهد» (Petershead) فاصله دارند. این مزرعه ۵ توربین بادی بزرگ دارد. ارتفاع هر یک از این توربین‌ها ۲۵۰ متر است که ۸۰ متر آن در زیر سطح دریا قرار دارد.



طرفداران انرژی‌های تجدید‌پذیر در «پروژه‌ های‌ویند» (Hywind Project)، امید دارند که این حرکت برای مناطقی که توانایی به کار بردن این تکنولوژی را دارند، به الگویی خوب تبدیل شود.



نحوه کار آن چگونه است؟


شرکت نفت نروژی «استات اویل» (Statoil) مونتاژ این توربین‌ها را انجام داده است و این توربین‌ها را با کشتی به مسافت ۱۵۰۰ کیلومتر به جنوب و کشور اسکاتلند برده است. استات اویل با شرکت عربی «ماسدار» (Masdar) برای ساخت سازه‌های بزرگ همکاری می‌کند.



این لنگرهای بزرگ مکشی ارتفاعی معادل ۱۵ متر و قطری برابر ۵ متر دارند که توربین‌ها را به بستر دریا متصل می‌کنند. وزن ۱۱۱ تونی این لنگرها باعث شده تا توربین‌ها به صورت مستقیم و مستحکم بایستند. این ۵ توربین بادی قادرند تا ۳۰ مگاوات انرژی را به شبکه‌ی برقی وصل کنند. گرچه ساخت توربین‌های بادی در آب از سال ۱۹۹۰ شروع شده‌ است، اما این توربین‌ها تنها قادر هستند تا در آب‌هایی به عمق حدود ۶۰ متر نصب شوند.



البته توربین‌های شناور در اسکاتلند در عمق ۷۸ متری نصب شده‌اند و می‌توان از آن‌ها در آب‌هایی با عمق‌ بیش از ۸۰۰ متر نیز استفاده کرد. پس از اتمام نصب و راه اندازی توربین‌ها، کابل‌ها توربین را به شبکه برق شهری متصل می‌کنند. با توجه به آمار منتشر شده توسط استات اویل، توربین‌ها قادر به تامین انرژی ۲۰,۰۰۰ خانه هستند. الین ایساکسن یکی از نمایندگان استات اویل اینطور بیان می‌کند که: «گرچه این توربین‌ها با عنوان شناور شناخته شده‌اند، اما هنگامی که متصل می‌شوند از ثبات و استحکام خوبی برخوردار هستند.»



او توضیح می‌دهد که مفهوم توربین شناور در سال ۲۰۰۱ توسط مهندسان انرژی تعریف شد. در سال ۲۰۰۹ یک نمونه‌ی آزمایشی آن ساخته شد و در سال ۲۰۱۵ دولت اسکاتلند به صورت رسمی بودجه‌ای برای تولید آن اختصاص داد و آن بودجه را در اختیار استات اویل قرار داد تا ساخت این ۵ توربین بادی که اکنون در دریای شمالی شناور هستند را آغاز کند.



هر توربین قادر به ارسال ۶ مگاوات انرژی به شبکه‌ی برق است که به این معنا است که این پروژه در مجموع قادر به تامین ۳۰ مگاوات انرژی است. زمانی‌ که از این انرژی استفاده نمی‌شود، این انرژی در باتری‌های لیتیومی ذخیره می‌شود که ظرفیتی بیش از تامین انرژی دو میلیون آیفون را دارد.



انرژی باد؟



بر خلاف توربین‌های بادی که بر زمین نصب می‌شوند، توربین‌های شناور برای ایستادن نیاز ندارند تا به قسمت مشخصی از زمین متصل شوند. بنابراین می‌توان آن‌ها را در حجم زیاد تولید کرد تا به این ترتیب هزینه‌های تولید هر یک از آن‌ها نیز کاهش یابد. البته هزینه‌ی تولید توربین‌های بادی شناور همچنان بالا خواهد بود. نصب و راه‌اندازی ۵ توربین بادی هزینه‌ای معادل ۲۰۰ میلیون پوند بریتانیایی داشت که تقریبا معادل ۲۶۳ میلیون دلار آمریکایی است. به دلیل وجود هزینه‌ی بالای تولید این توربین‌ها، استات اویل بر بودجه‌ی دولت اسکاتلند اتکا کرد.

 

 

ایساکسن می‌گوید:دولت حمایت کننده‌ی اسکاتلند موجب شد تا مزرعه بادی را تحقق بخشیم. انگلستان دارای یک دستورالعمل انرژی‌های تجدیدپذیر است که در آن تاکید می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ می‌بایست ۳۰ درصد انرژی کشور توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود. با توجه به گزارشات دولت اسکاتلند حدود نیمی از انرژی آن منطقه از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.



ایساکسن امیدوار است که ۵ توربین بادی در اسکاتلند آغازگر یک فعالیت گسترده‌تر شود و پروژه‌ای باشد که دولت آن را الگو قرار دهد تا پیشرفت کار‌آمدتری داشته باشد. او می‌گوید که توربین‌های بزرگ‌تری که حتی قادر به تامین ۱۲ مگاوات انرژی هستند، در حال طراحی هستند. در حال حاضر بزرگ‌ترین توربین بادی در جهان قادر به تامین ۹,۵ مگاوات انرژی است.



البته اندازه و کارآمدی این توربین‌ها در سال‌های اخیر با سرعت قابل توجهی در حال افزایش بوده است. گرچه در حال حاضر برنامه ی جدیدی برای مزارع بادی بیشتر در دنیا وجود ندارد اما ایساکسن می‌گوید که شرکتش به دنبال مناطقی در ژاپن، هاوایی و کالیفرنیا به عنوان مقاصد محتمل بعدی برای تولید انرژی تجدیدپذیر است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;