اولین دستگاه یخساز لوله ای

به گزارش تاسیسات نیوز، اولین دستگاه یخساز لوله ای (تیوپی) با تکیه بر دانش بومی و با بهره گیری از تکنولوژی داخلی توسط مهندسان شرکت صبا برودت پارس، عضو انجمن صنعت تاسیسات ، به تولید انبوه رسید.

 

مهندس علی بابایی، قائم مقام شرکت صبا برودت پارس ضمن بیان این مطلب افزود: این دستگاه با گاز آمونیاک کار می کند و نسبت به دستگاه های یخساز پولکی 35 تا 40 درصد و نسبت به یخسازهای قالبی 20 درصد کاهش انرژی را در بردارد.

 

وی با تاکید بر بهداشتی بودن این دستگاه خاطر نشان کرد: این دستگاه ضمن استفاده در کارخانه های تولید یخ، در کشتارگاه های صنعتی، شرکت های ساخت تونل، پل، سدسازی و مراکز عرضه محصولات شیلات هم کاربرد بسیاری دارد.

 

مهندس بابایی در مقام مقایسه با نمونه های خارجی گفت: از ویژگی های بارز این محصول، صرفه جویی قابل توجه در مصرف انرژی، تولید یخ ارزان قیمت و با کیفیت بالا و نیز نگهداری و تعمیرات و کاربرد بسیار آسان و توانایی تولید یخ با دماهای مختلف آب ورودی است و فضای بسیار کمی را اشغال می کند.

 

وی در زمینه میزان تولید افزود: ظرفیت این دستگاه از 5 الی 50 تن در شبانه روز بوده و تاکنون ده دستگاه از این محصول در بدو تولید به مشتریان عرضه شده است که پیش بینی می شود تا سال آینده میزان تولید آن به صد دستگاه در سال نیز برسد.

 

وی خاطر نشان کرد با توجه به ویژگی های خاص این دستگاه نسبت به نمونه های موجود خارجی، ثبت اختراع این دستگاه به نام شرکت صبا برودت پارس در سال 1393 انجام شد و امتیاز ساخت آن متعلق به این شرکت بوده و هیچ شخص حقیقی و حقوقی دیگری اجازه ساخت آن را در ایران نخواهد داشت.

 

ice-maker

از مزایای این نوع یخساز نسبت به یخساز قالبی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

1- این دستگاه کاملا اتوماتیک بوده و بر خلاف يخساز قالبي نيازي به نيروي انساني جهت بارگيري و تخليه یخ نمی باشد. همچنین در قسمت تخلیه ی یخ می توان برای انتقال خود به خود یخ به هر نقطه ی دلخواه یک کانوایر قرار داد تا در زمان خاص مقدار مورد نیاز یخ به صورت اتوماتیک در محل مورد نظر تخلیه گردد.

 

2- يخ لوله ای را به لحاظ کوچک بودن و کیفیت بالای یخ ميتوان در دستگاه پکینگ فرستاد تا بطور اتوماتيك در كيسه هاي نايلوني بسته بندي شود تا بدون دخالت دست و بطور كاملا بهداشتي و در وزن های مختلف به دست مصرف كننده برسد.

 

3- مصرف آب یخساز لوله ای باندازه وزن یخ تولید شده می باشد چرا که میزان آب اضافی در محفظه ی پایینی درام جمع شده و مجددا از طریق پمپ به قسمت آب پخش کن بالای درام بر می گردد که در نتیجه در مقایسه با یخساز قالبی مقدار زیادی آب صرفه جویی می کند.

 

4- اين نوع يخساز در مقايسه با يخساز قالبي به دلیل نداشتن تلفات برودتي در اثر حذف سيال واسطه (براین ) و مجاورت آب با مبرد حداقل30% کمتر از يخسازهای قالبی انرژي مصرف ميكند.

 

5 – لوله های درام یخساز از جنس فولاد ضد زنگ بدون درز (seam less stainless steel) می باشد که موجب عمر طولانی درام می شود.

 

6 -هزينه نگهداري یخساز لوله ای در مقايسه با يخساز هاي قالبي كه پس از مدت كوتاهي دچار پوسيدگي و فرسودگي مي شوند بسیار پایین تر است .

 

7 – این نوع یخساز به دلیل نصب عمودی نیاز به فضای بسیار کمتری نسبت به يخساز قالبي دارد.

 

8 – به دلیل عدم چسبندگی این نوع پروفیل یخ و نیز داشتن گرمای نهان ذوب بالا می توان از آن در صنایع مختلف استفاده نمود.

 

کاربردهای یخساز لوله ای


از این دستگاه می توان در صنایع مختلف از جمله موارد زیر استفاده نمود:

– كشتارگاههاي طيور

– صنايع شيلاتي

– صنايع غذائي

– صنايع شيميائي

– بتن ريزي و سد سازی

– كيترينگ هوائي و خطوط پروازي

– هتل ها و رستوران ها

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;