اوج مصرف بنزین

به گزارش تاسیسات نیوز، جهش ناگهانی مصرف بنزین مطابق آخرین آمارها در شرایطی گزارش شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد این رقم در شهریورماه رکورد تاریخی خواهد زد. براساس رفتار فصلی تقاضا، در آخرین ماه تابستان بیشترین مقدار بنزین در کشور مصرف می‌شود و با فرض تکرار الگوی سال‌های اخیر، استفاده از بنزین در ماه جاری به روزانه بیش از 87 میلیون لیتر خواهد رسید.





ریشه‌یابی این مصرف بی‌رویه بار دیگر از عدم اصلاح متناسب قیمت حامل‌های انرژی حکایت دارد و اکنون باید تاوان سیاست‌های یارانه‌ای را با آلودگی، ترافیک و هدررفت منابع عمومی داد.




الگوی فصلی مصرف بنزین در ایران نشان می‌دهد، هر سال شهریور ماه مصرف این سوخت به اوج خود می‎رسد.




همان‌طور که پیش از این دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «آژیر زرد مصرف بنزین» عنوان کرده بود، مصرف بنزین از ابتدای سال به شکل قابل توجهی نسبت به سال گذشته افزایش یافته، از همین رو انتظار می‌رود میزان مصرف در ماه کنونی به رکورد بی‌سابقه برسد.





بررسی‌ آمار مصرف سال‌های اخیر نشان می‌دهد عدم افزایش قیمت بنزین متناسب با میزان تورم همواره یکی از عوامل رشد مصرف بوده است. عاملی که در چند سال گذشته مغفول مانده است.





اما عامل دومی که موجب به اوج رسیدن مصرف بنزین شده، عدم توزیع یکنواخت تعطیلات در کل سال است. تراکم تعطیلات در نیمه اول سال، افزایش سفر در محورهای شمالی را به همراه داشته که موجب حجم عظیمی از ترافیک جاده‌ای در این محورها می‌شود. بنابراین با افزایش تعطیلات پایان هفته به دو روز توزیع مکانی و زمانی مسافرت‌های برون‌شهری یکنواخت شده و از حجم ترافیک‌های جاده‌ای کاسته می‌شود. در چنین شرایطی اتلاف سوخت با کاهش همراه خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;