اهمیت تامین تجهیزات آتش‌نشانی

تجهیزات آتش‌نشانی یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ادوات ایمنی در هر محیطی می‌باشند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اگر شما در یک کارگاه صنعتی، یک برج تجاری یا اداری و حتی محل سکونت خود از تجهیزات آتش‌نشانی به‌روز و استاندارد استفاده نمایید می‌توانید خطرات و خسارات احتمالی را در زمان بروز حوادث کاهش دهید.
حال که اهمیت تأمین تجهیزات آتش‌نشانی برای ما مشخص شد، می‌بایست اطلاعات و سطح آگاهی خود را در رابطه با انواع کپسول آتشنشانی و تجهیزات بالابرده تا بتوانیم تجهیزات آتش‌نشانی مناسب تهیه کنیم.انواع تجهیزات آتشنشانی- کپسول آتشنشانی (رایج‌ترین و پرکاربردترین وسیله برای مقابله با حریق)- پتوی آتشنشانی (برای خاموش کردن آتش‌سوزی افراد)- جعبه کمک‌های اولیه- سیستم‌های اعلام و اطفا حریق- کلاه و لباس آتشنشانی- جعبه آتشنشانی- اتصالات آتش‌نشانی- شلنگ آتشنشانی کپسول و پتوی آتش‌نشانیکپسول‌های آتش‌نشانی رایج‌ترین تجهیزات هستند که در مقابله و مهار حریق به کار می‌روند؛ اما انواع مختلفی دارند که با توجه به مخاطرات مکان مورد نظر و شناخت کاربردهای هر یک باید از آن‌ها استفاده کرد.
به‌عنوان‌مثال برای آتش‌سوزی برق و وسایل الکتریکی از کپسول‌های دی‌اکسید کربن یا CO۲ استفاده می‌شوند و اکسیژن را حذف می‌کنند بنابراین استفاده از آن‌ها در فضای بسته و یا آتش‌سوزی افراد می‌تواند موجب خفگی یا آسیب جدی به سیستم تنفسی شود و برای این منظور بهترین گزینه استفاده از پتوی ضد حریق است.
جعبه کمک‌های اولیه جعبه کمک‌های اولیه نیز یکی از موارد الزامی در خودرو، منزل، کارگاه‌ها و کارخانجات و … است از نظر محتویات با توجه به نیاز متفاوت است. برای انجام کمک‌های اولیه توصیه می‌شود که جعبه کمک‌های اولیه در مکانی مناسب و در دسترس افراد باشد.سیستم‌های اعلام و اطفا حریق سیستم‌های اعلام و اطفا حریق امروزه به‌عنوان یک تجهیز الزامی در ساختمان‌ها شناخته می‌شود. این سیستم وظیفه‌ی اعلام آتش‌سوزی از طریق دتکتورهای (دودی یا حرارتی) را دارد؛ و سیستم‌های اطفا حریق نیز وظیفه‌ی مهار هرچه سریع‌تر آتش را دارند.کلاه و لباس آتش‌نشانی کلاه و لباس آتش نشانی از جمله تجهیزات آتش‌نشان است که برای مقابله و نزدیک شدن به حریق به کار می‌رود و از او در برابر آتش و محیط‌های اسیدی محافظت می‌کند. یک لباس آتش‌نشانی خوب بایستی در برابر ذوب شدن و انتقال دما مقاومت خوبی داشته باشد و درعین‌ حال از انعطاف‌پذیری مناسبی برخوردار بوده و از همه مهم‌تر اینکه از جنس نومکس بوده و شعله‌ور نشود.
اتصالات، جعبه و شلنگ آتشنشانی
جعبه آتش‌نشانی محل نگهداری کپسول، جعبه کمک‌های اولیه و قرقره‌های شلنگ آتش نشانی است که معمولاً در فضایی قابل‌دسترس در ساختمان‌ها، مراکز اداری، تجاری و صنعتی نصب می‌شود. به‌طور استاندارد در یک ساختمان باید هر ۳۰ متر یک جعبه آتش‌نشانی در ارتفاع ۱۳۰ سانتی‌متری از زمین نصب شود.خرید تجهیزات آتشنشانی جهت تهیه انواع تجهیزات آتشنشانی توصیه می‌کنیم که با یک متخصص در این رابطه مشورت کرده و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;