انگشت اتهام به سمت مهندسان؟!

به گزارش تاسیسات نیوز، همين چند روز پيش بود که محمدابراهيم رضايي، نماينده مردم خمين در مجلس شوراي اسلامي زمان قرائت نطق ميان دستور مجلس با اشاره به خسارات اخير زلزله کرمانشاه گفته است بر مجلس و دولت فرض است که بساط سازمان‌هاي منفعت‌طلب و فاسد نظير سازمان نظام مهندسي را برچينند و گرفتاري‌هاي مردم را رفع کنند.


به اعتقاد اين نماينده مجلس تخريب بناهاي مسکوني و بيمارستان‌ها در زلزله 7.3 ريشتري اخير غرب کشور ناشي از عدم تعهد مهندسان به حرفه خود است. البته بايد گفت اين نوع از هجمه هاي در طي روزهاي اخير گسترش پيدا کرده و به گفته مهندسان برخي به دنبال تشويش اذهان عمومي و ناديده گرفتن تمام تلاش هاي مهندسان تلاش گر هستند.



در اين ميان مسئولان نظام مهندسي کشور نسبت به اين اظهار نظر واکنش نشان دادند و با بيان اينکه بسياري از هجمه‌هاي وارد بر اعضاي سازمان نظام‌مهندسي ساختمان غرض ورزانه است تاکيد دارند: سخنان اين افراد بدون اطلاعات و آگاهي لازم بوده و خواستار برگزاري کلاس‌هاي توجهي براي کسب دانش در خصوص وظايف و فعاليت‌هاي مهندسان هستند.


مهندسان وارد بازي‌هاي سياسي نمي‌شوند


در اين بين رئيس سازمان نظام‌مهندسي ساختمان با نگارش پيامي نسبت به اظهارات اين نماينده مجلس واکنش نشان داده و گفته است: امروزه اگر ما مهندسان شاهد کم‌لطفي‌ها و نامهرباني‌هايي بوده و هستيم بايد بدانيم اين موضوعات ما را دلسرد نمي‌کند و با اين هجمه‌ها اراده‌اي ما محکم‌تر از گذشته خواهد بود. فرج‌الله رجبي در ادامه اين ياداشت تاکيد کرده است که همگان بدانند جامعه مهندسي کشور مقهور بازي سياسي ديگران نخواهد شد؛ در کنار همه سختي‌ها و مشکلات بي‌شماري که در راه اداي دين به ملت شريف ايران در حوزه مهندسي ساختمان وجود دارد بازهم با تواني مضاعف و اميد به آينده‌اي بهتر براي چهارصد هزار مهندس عضو اين سازمان، استوارتر از گذشته مسير اعتلاي مهندسي در کشور را طي مي‌کنيم و هدف را آرماني‌تر از هميشه انتخاب کرده‌ايم.



رجبي تصريح مي‌کند: فرداي اين ظرفيت عظيم علمي براي کشور، ساخت ساختمان‌هايي است که بيانگر توان مهندسان اين کشور است و به ميراثي ماندگار براي نسل‌هاي بعدي تبديل خواهد شد. عزم راسخ خود و شوراي مرکزي را براي حضوري مؤثرتر و پوياتر درصحنه توسعه پايدار کشور اعلام مي‌کنم و نويد روزهايي درخشان‌تر و بهتر را به مهندسان ايران عزيز که فرزندان اين سرزمين هستند خواهم داد.



همچنين احمدرضا طاهري اصل

 

عضو شوراي مرکزي سازمان نظام‌مهندسي کشور نيز با اظهار تاسف از اظهارات اين نماينده مجلس مي‌گويد: متاسفانه اين کلام سنگين از زبان کسي ايراد مي‌شود که خود فوق‌ليسانس استراتژيک بوده و تخصصي در حوزه مهندسي ندارد در حال حاضر نيم ميليون مهندس به‌صورت شبانه‌روز در اين سرزمين زحمت‌کشيده و به‌وضوح ديده مي‌شود که افرادي که با زبان طعنه و بدون کوچک‌ترين اطلاعاتي از وظايف جامع و کامل مهندسان صحبت مي‌کنند تمام خدمات اين قشر را مورد اغماض قرار مي‌دهند.



به گفته طاهري اصل همه شهروندان به‌صورت روزمره از دستاورد مهندسان در حوزه راه و ساختمان بهره مي‌‍گيرند اين در حالي است که اين قشر خالصانه و با تلاش‌هاي متعدد در برابر هجمه‌هاي سنگين و غيرحرفه‌اي ايستادگي کرده و خم به ابرو نمي‌آورند.



وي بابيان اينکه متأسفانه تمام کساني که به مهندسان حمله مي‌کنند اطلاعات کافي و جامع از وظايف مهندسان ندارند وحتي به خود زحمت نمي‌دهند که نگاهي به آيين‌نامه‌ها داشته باشند گفته است: سازمان نظام‌مهندسي ساختمان‌سازماني غيردولتي بوده و نمي‌تواند در پروژه‌هايي دولتي حضورداشته باشد بنابراين سخنان اين نماينده مبني بر قصور مهندسان در بيمارستان پل ذهاب کاملاً مبحث فرافکني بوده است.



به گفته اين عضو هيات رئيسه شوراي مرکزي نظام مهندسي آيين‌نامه‌اي براي طراحي ساختمان‌ها در برابر زلزله به نام آيين‌نامه 2800 وجود دارد که اين آيين‌نامه مسير مهندسان را مشخص مي‌کند و اگر ما در زلزله کرمانشاه شاهد تخريب بناهاي مختلف بوديم بايد به‌طور يقين بدانيم در ساختمان‌هاي مذکور مجريان ذي‌صلاح حضور نداشته‌اند.



به آساني از حق قانوني خود عبور نخواهيم کرد



همچنين مجيد جي‌افرام، عضو هيئت رئيسه شوراي مرکزي نظام مهندسي مي‌گويد: اظهارات محمدابراهيم رضايي- نماينده مردم خمين در مجلس شوراي اسلامي، نطق ناآگاهانه و غير مسئولانه اي است که موجب ابراز تاسف مهندسان و جامعه ايران شده است. جي‌افرام اضافه مي‌کند: صرفنظر از جايگاه مخاطبان يعني جامعه مهندسان و سازمان نظام مهندسي، ايشان از تريبون خانه ملت و در جايگاه وکالت مردم اينگونه به تهمت و افترا و نشر اکاذيب عليه سازمان نظام مهندسي پرداختند؛ اگر مجلس را عصاره ملت مي دانيم آيا ملت ايران اين ادبيات سخيف و سطح پايين را تائيد ميکند

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;