انرژی های تجدید پذیر

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در تمامی کشورها، ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به منظور مقابله با تحولات نامطلوب اقلیمی آشکار شده است. هم‌ اکنون داده‌های جالبی در مورد اشکال بی ضرر تولید انرژی برای طبیعت وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

آمریکا و کانادا
میزان تولید و تقاضا برای اتانول در ایالات متحده دائما در حال افزایش است. امروزه اکثر ماشین‌ها می‌‌توانند با ترکیب اتانول به میزان ۱۰‌درصد سوخت‌گیری کنند. اما تولیدکنندگان اتومبیل از مدت‌ها پیش خودروهای سنگینی را عرضه می‌کنند که تا قابلیت سوختگیری با اتانول (E85) را تا میزان ۸۵‌درصد دارا هستند. در خیابان‌های آمریکا بیش از ۶‌میلیون خودرو در حال حرکت هستند که می‌توانند اتانول ۸۵ را به عنوان سوخت مصرف کنند. در حال حاضر سالانه ۱۸۰۰۰ لیتر اتانول در آمریکا تولید می‌‌شود. در این کشور هدف آن است که تا سال ۲۰۱۵ تولید سالانه‌ای به میزان ۲۸‌میلیارد لیتر حاصل شود. آمریکا در سراسر جهان در زمینه استفاده از ژئوترمی یا انرژی حرارتی زمین نقشی راهبردی دارد. این کشور با مجموع توان ثابت ۲۵۶۴ مگاوات در سال ۲۰۰۵، از فیلیپین با ۱۹۳۰ مگاوات در همین سال پیشی گرفته است. استفاده از انرژی بادی در ایالات متحده به شکلی غیرقابل توقف در حال افزایش است. توان ثابت آن نیز به بیش از ۱۱۶۰۰ مگاوات می‌رسد که برای تامین انرژی مورد نیاز سه‌میلیون خانوار کافی است. در آمریکا، ایالت تگزاس بیشترین ظرفیت تولید انرژی بادی را دارد و پس از ‌آن بلافاصله ایالت کالیفرنیا قرار می‌گیرد. ایالات متحده در زمینه انرژی خورشیدی نیز جایگاهی راهبردی دارد. اخیرا در نزدیکی لاس وگاس نیروگاه انرژی خورشیدی نوادای یک آماده شده است که قادر است با توان ۶۴ مگاوات، انرژی مورد نیاز ۴۰هزار خانوار را تامین کند. علاوه بر این، نوادای یک نیروگاه برای انرژی خورشیدی است. در این نیروگاه با استفاده از آینه‌های محدب نوعی روغن ویژه تا ۴۰۰ درجه سلسیوس گرم می‌شود که توسط مبدل حرارتی، بخار لازم را برای حرکت توربینی ۷۵ مگاواتی برای ایجاد جریان برق تولید می‌کند.در چارچوب برنامه مربوط به انرژی خورشیدی در کالیفرنیا، این ایالت هدف خود را نصب یک‌میلیون صفحه خورشیدی جدید با توان کلی ۳۰۰۰ مگاوات تا سال ۲۰۱۷ اعلام کرده است. برای این کار دولت آمریکا مشوق‌های مالی‌ای در نظر گرفته است که تا حدود ۵۰‌درصد هزینه‌های صفحات جذب انرژی خورشیدی را پوشش می‌دهند.نقطه اوج استفاده از انرژی آبی در آمریکا سد گرند کولی در حد فاصل دو ایالت واشینگتن و آریجن است. این سد به طول ۵/۱ کیلومتر یکی از بزرگ‌ترین بناهای بتنی موجود در ایالات متحده است. در میان انرژی‌های تجدیدپذیر، در حال حاضر انرژی بادی بیشترین رشد را در کانادا داشته است. سهم انرژی بادی در تولید جریان برق طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ به بیش از دو برابر رسیده است. برخی از ایالت‌ها اهداف جاه‌طلبانه‌ای را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال ایالات کبک سعی دارد تا سال ۲۰۱۵ حتی به ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت تثبیت شده تولید انرژی برسد.
در تورنتوی کانادا سیستم انتقال سرما از اعماق دریا که سرما را از عمق ۸۳ متری دریای اونتاریو منتقل می‌کند. این سیستم توانی معادل ۲۰۷ مگاوات دارد و می‌تواند فضایی به مساحت ۳/۲‌میلیون مترمربع را خنک کند. این آب سرد پس از گرفته شدن سرما به دریا بازنمی‌گردد؛ بلکه برای تهیه آب آشامیدنی استفاده می‌شود.
آمریکای لاتین و منطقه کارائیب
در حال حاضر، چشم‌اندازهای خوبی برای تغییر نوع استفاده از انرژی در آمریکای لاتین به چشم می‌خورد. آمریکای لاتین منطقه‌ای است که بیشترین مصرف سوخت‌های فسیلی را دارد؛ زیرا بخش عمده نیاز خود را به انرژی با نفت تامین می‌کند. در آن دسته از کشورهای آمریکای لاتین که به واردات نفت وابسته‌اند، نوعی تغییر روند فکری حاصل شده است. دولت در جست‌وجوی سوخت‌های جایگزین برای نفت هستند و ظرفیت انرژی بادی، گرمای زمین و انرژی‌های حاصل از توده‌های زیستی بسیار وسیع است.
برزیل در سال تقریبا ۱۵‌میلیارد لیتر اتانول تولید می‌کند و تا سال ۲۰۰۵ بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده سوخت اتانول بود. که البته در این فاصله آمریکا از آن پیشی گرفت. در برزیل بنزین باید دست کم حدود ۲۰ تا ۲۵‌درصد الکل داشته باشد. ۱۸‌درصد مصرف سوخت در این کشور با اتانول رفع می‌شود. در کلمبیا تولید در حدود ۵/۲میلیون لیتر در روز است تا میزان ۱۰‌درصد اتانول در بنزین حاصل شود.السالوادور، نیکاراگوئه و کاستریکا به ترتیب ۱۴، ۲/۱۱ و ۸/۴درصد مصرف برق خود را با انرژی حاصل از حرارت زمین تامین می‌کنند. این منطقه به واسطه رشته کوه‌های گسترده خود ظرفیت فراوانی برای استفاده از انرژی حرارتی زمین دارد. اما در مجموع آمریکای لاتین هنوز تا استفاده بهینه از این تکنولوژی هنوز فاصله زیادی دارد. خلیج تهوانتپک در مکزیک یکی از بادخیزترین قسمت‌های قاره آمریکا محسوب می‌شود که سرعت متوسط باد در این قسمت به چهارده متر در ثانیه می‌رسد. پروژه‌های انرژی بادی قاعدتا از ۶/۵ متر در ثانیه سودآور محسوب می‌شوند. در لاونتا یک نیروگاه انرژی بادی وجود دارد و به دنبال آن در کوزومل و شبه جزیره باجا کالیفرنیا نیز نیروگاه‌های دیگری به چشم می‌خورند. پتانسیل انرژی بادی در مکزیک را می‌توان در حدود ۶۰۰۰ مگاوات ارزیابی کرد که با چهارده‌درصد ظرفیت انرژی مورد نیاز مکزیک را در حال حاضر پوشش می‌دهد.
در مقایسه‌ای بین‌المللی آمریکای لاتین هنوز از نظر کاربرد انرژی بادی، چندان پیشرفته نیست. کمتر از ۲‌درصد کل نیروگاه‌های بادی جهان در آمریکای لاتین نصب شده‌اند. اما درست در همین منطقه، به عنوان مثال در پاتاگونی واقع در آمریکای جنوبی و آرژانتین، بهترین ظرفیت‌های موجود برای استفاده از انرژی بادی وجود دارند. با وجود این در آرژانتین کمتر از ۳۰ مگاوات جریان برق از طریق انرژی بادی
به دست می‌آید.
آسیا
در هند، صنعت انرژی بادی با سرعت بسیاری در حال رشد است. این کشور در استفاده از صنعت انرژی بادی از بازدهی‌ در حدود ۲۵۰۰ مگاوات برخوردار است و به همین دلیل در میان سایر کشورهای جهان در جایگاه پنجم قرار دارد. در مقایسه با چین، هند از برتری آشکاری بهره می‌برد. از آغاز دهه هشتاد انرژی‌های تجدیدپذیر در لیست اولویت‌های دهلی نو قرار گرفته‌اند.بزرگ‌ترین خوراک‌پز خورشیدی جهان در ایالت راجستان هند قرار دارد. این خوراک‌پز روزانه غذای حدود ۲۰هزار نفر را از یک مجمع مذهبی در آشپزخانه‌ای بسیار بزرگ تامین می‌کند و انرژی مورد نیاز آنها را تامین می‌کند. ۸۴ آینه محدب، هر کدام به قطر چهار متر، روزانه حجم بالایی را از نور خورشید دریافت و با جوش آوردن آب حدود ۳۶۰۰ کیلوگرم بخار تولید می‌کنند.فیلیپین با توان ثابت ۱۹۳۰ مگاوات در سال ۲۰۰۵، از نظر به کارگیری انرژی حرارتی زمین، در جهان جایگاه دوم را دارد. تبت نیز ۳۰‌درصد مصرف انرژی خود را از منابع انرژی حاصل از حرارت زمین تامین می‌کند.
سد سه دهانه که در سال ۲۰۰۶ بر رود یانگ تسه کیانگ در چین افتتاح شد، با ۱۸۲۰۰ مگاوات، توان نامی بزرگ‌ترین نیروگاه آبی جهان است. اما در سال‌های اخیر، هیچ پروژه عظیمی مانند مسدود کردن دره‌ای که این سد روی آن ساخته شده، بحث‌انگیز نبوده است. برای اجرای این پروژه حدود دو‌میلیون نفر از اهالی این ناحیه مجبور به ترک محل زندگی خود شدند.
بخش عمده این جمعیت را کشاورزان تشکیل می‌‌دادند که می‌بایست، از منطقه آبرفتی و حاصلخیز ساحل یانگ تسه کیانگ صرف نظر و به مناطق مرتفع‌تر مهاجرت می‌کردند.چین در حال برنامه‌‌ریزی برای ساخت بزرگ‌ترین تاسیسات انرژی خورشیدی جهان است. این نیروگاه با توان ۱۰۰ مگاوات باید تا پنج سال دیگر در شهر دون هوانگ، در نزدیکی جاده قدیمی ابریشم در شمال شرقی چین، ساخته شود.کشور نپال نیز در حال آغاز برنامه ساخت تاسیسات بهره‌برداری از گاز طبیعی است. تاکنون ساخت ۱۰۰هزار عدد از این نوع تاسیسات به انجام رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۰۹ شمار آنها سه برابر شود. کشاورزان دامدار نیز از این نوع انرژی سود می‌برند. این تاسیسات، گاز مورد نیاز برای اجاق‌ها و چراغ‌های آنها را تامین می‌کند.
ژاپن و اندونزی قصد دارند توان خود را برای استفاده از انرژی توده‌های زیستی (بیو) هماهنگ کنند. آنها در حال طراحی برای تولید بیودیزل یا سوخت‌های‌ طبیعی و تجدیدپذیر هستند. ژاپن از نظر تامین تکنولوژی و اندونزی از نظر تامین منابع انرژی در این زمینه مشارکت می‌کنند. تقریبا ۳/۲۳‌میلیون هکتار زمین برای این پروژه به کار گرفته می‌شود. برونئی، جاوه و سوماترا نیز شامل این طرح می‌شوند. کره جنوبی نیز برای تولید اتانول طبیعی با همکاری اندونزی علاقه نشان می‌دهد.

 

 

پایان خبر 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;