انرژی خورشیدی رویای تحقق یافته در هند

به گزارش تاسیسات نیوز، هند، با کاهش هزینه ها و تحریک نوآوری های جدید، فرصتی بی سابقه ای برای توسعه صنعت خورشیدی به دست آورد.


راه اندازی رسمی اتحاد بین المللی خورشیدی در روز 1 مارس در دهلی نو، نقطه عطفی مهم نه تنها در حفاظت از امنیت انرژی، بلکه برای رفع چالش جهانی تغییرات آب و هوایی نیز به شمار می رود.


هیچ استراتژی در توسعه پایدار زیست محیطی امکان پذیر نخواهد بود، مگر اینکه یک تغییر جدی درفعالیت اقتصادی بر پایه سوخت های فسیلی صورت بپذیرد و پایه و اساس آن، منابع انرژی تجدید پذیر و تمیز باشد.


هند به عنوان یک کشور گرمسیری موقعیت منحصر به فردی دارد تا انرژی خورشیدی را به عنوان قلب اصلی استراتژی انرژی خود قرار دهد. در واقع می توان گفت، انرژی خورشیدی امیدوار کننده ترین منبع تجدیدپذیر درهند است.


البته لازم به ذکر است، شناخت چالش های عمده پیش رو در این مسیر در راستای برنامه ریزی درست از راه اندازی این اتحاد، ضروری است.


به عنوان مثال، روشن است که، انرژی خورشیدی، تنها در ساعات روز در دسترس است و حتی در دسترس بودن آن بسته به شرایط آب و هوایی و شرایط ابرها نیز می تواند متغیر باشد.


در واقع، نوآوری های تکنولوژیکی، زمانی موثر و جایگزینی پایدار خواهند بود که بتوانند، هزینه ها و چالش های موجود را برآورد کنند، قابل اعتماد باشند و بر روی ذخیره سازی هم جهت با حفظ کیفیت محیط زیست تمرکز داشته باشند.


با این وجود، علی رغم این چالش ها، کاربردهای متعددی از انرژی خورشیدی وجود دارد که از لحاظ اقتصادی قابل قبول هستند، در نتیجه می توان گفت، هند فرصت بی سابقه ای برای توسعه صنعت خورشیدی به دست اورده است، و مانند چین، مقیاس ای را ارائه می دهد که برای کاهش هزینه ها و تحریک نوآوری های زیست محیطی، ضروری به شمار می رود.


امروزه، این اتحاد بین المللی خورشیدی از جمله موفقیت هایی است که هند توانسته است در برنامه های خورشیدی بلند پروازانه خود به دست آورد.


اخیرا نماینده ویژه نخست وزیر هند، در خصوص تغییرات آب و هوایی، بیان کرد: نخست وزیر هند در تشکیل NAPCC و درهشت ماموریت مهم زیست محیطی دیگر، نقش کلیدی و اجرایی داشته است، اما تلاش او در راستای تحقق بخشیدن به رویای انرژی خورشیدی به عنوان مرکز اصلی و مهم ترین فعالیت او در این خصوص محسوب می شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;