انرژی بادی اصلی‌ترین انرژی الکتریکی در اروپا

در پی استراتژی اخیر کمیسیون اروپا در ارتباط با کربن زدایی، انرژی بادی نقش تعیین کننده‌ای در آینده اروپا ایفاء خواهد کرد. این موضوعی است که تحلیل گران متعددی در گزارشات منتشر شده برآن تاکید داشته اند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در حال حاضر باور عمومی این است که انرژی بادی بزرگترین منبع تامین انرژی الکتریکی در اروپا خواهد بود. هم اکنون با ۰۰۰، ۱۷۳ مگاوات ظرفیت نیروگاه بادی نصب شده در جامعه اروپا، معادل ۱۲% از کل تقاضا برای انرژی الکتریکی از طریق انرژی بادی تامین می‌شود.

ولی در گزارش منتشر شده اخیر توسط کمیسیون اروپا در مورد نقشه راه اروپا برای کربن زدایی تا سال ۲۰۵۰ میلادی، آمده است که این هنوز آغاز راه برای توسعه انرژی بادی در اروپاست. در گزارش مذکور که به سیاست‌های انرژی جامعه اروپا می‌پردازد، آمده است که در همه سناریو‌های پیش بینی شده، بیش از ۵۰% از انرژی الکتریکی مورد نیاز توسط نیروگاه‌های بادی تامین خواهد شد.

انرژی بادی بین ۵۱ تا ۵۶% انرژی الکتریکی مورد نیاز جامعه اروپا را تامین خواهد کرد
در این برنامه آمده است “در میان انواع انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰، انرژی بادی بین ۵۱ تا ۵۶% انرژی الکتریکی مورد نیاز جامعه اروپا را تامین خواهد کرد که این افزایش قابل توجهی نسبت به ۲۶% در سال ۲۰۳۰ به حساب می‌آید”.
این آخرین گزارش از مجموعه گزارشات معتبری است که بر آینده روشن انرژی بادی در اروپا اشاره دارد. آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود تحت عنوان ۲۰۱۸ World Energy Outlook اعلام می‌کند که انرژی بادی با پیشی گرفتن از زغال سنگ، هسته‌ای و گاز تا سال ۲۰۲۷، بیشترین سهم از سبد انرژی الکتریکی را به خود اختصاص خواهد داد.
طبق اعلام IEA، تا سال ۲۰۴۰ میلادی انرژی الکتریکی تولید شده از باد به بیش از سه برابر افزایش یافته و به TWh ۱۱۰۰ خواهد رسید.
جایلز دیکسون، مدیرعامل انجمن انرژی بادی اروپا گزارش جامعه اروپا را رای اعتماد به توسعه بیشتر صنعت انرژی بادی در اروپا ارزیابی کرده و اعلام می‌کنند: این توسعه قطعاً همراه با ایجاد اشتغال، درآمد و رشد اقتصادی برای مناطق مختلف اروپا خواهد بود.
وی می‌افزاید امروز دیگر مزایای اقتصاد کلان توسعه صنعت انرژی بادی برای همگان آشکار است.
در گزارشی که اخیراً توسط انجمن انرژی بادی اروپا منتشر شده آمده است که در حال حاضر سهم صنعت انرژی بادی در اقتصاد اروپا معادل ۳۶ میلیارد یورو می‌باشد و این صنعت موفق شده است ضمن ایجاد اشتغال مستقیم ۰۰۰، ۲۶۳ نفر، ۸ میلیارد یورو صادرات داشته باشد.
زنجیره تامین صنعت انرژی بادی به گونه‌ای است که از نقطه نظر اقتصاد خرد نیز منافع قابل توجهی برای مناطق متعددی در اروپا در برداشته است.
تاثیر توسعه صنعت انرژی بادی بر اقتصاد محلی در اروپا
درک میزان تاثیر توسعه صنعت انرژی بادی بر اقتصاد محلی در اروپا عامل مهمی است که سیاست مداران را به طرف اتکاء هر چه بیشتر به این صنعت سوق می‌دهد. هم اکنون صنعت انرژی بادی زمینه اشتغال جایگزین در مناطقی در اروپا که در گذشته در صنایع کشتی سازی و زغال سنگ فعال بوده اند را فراهم کرده است.
هم چنین شهروندان از منافع مالکیت جمعی نیروگاه‌های بادی برخوردار بوده و این فعالیت‌ها با پرداخت مالیات، کمک قابل توجهی به اقتصاد این مناطق می‌نماید.
جالب توجه این که در آخرین گزارش سازمان صنعتی Euro- Electric آمده است که پیش بینی می‌شود فرآیند کربن زدایی در بخش انرژی الکتریکی تا سال ۲۰۴۵ تکمیل شود. در این سناریو نیروگاه‌های بادی ۵۰% از کل انرژی الکتریکی مورد نیاز اروپا را تامین خواهد کرد.
این گزارش می‌افزاید، حذف کامل کربن در تولید برق از طریق برقی کردن بخش‌های مهم اقتصادی میسر خواهد شد. البته بر این واقعیت بار‌ها تاکید شده است که برقی کردن فعالیت‌ها دارای منطق اقتصادی و زیست محیطی بوده و از اجزاء اصلی سیاست کربن زدایی در اروپا به شمار می‌رود.

گزارش اخیر انجمن انرژی بادی اروپا تحت عنوان فتح قله‌های جدید (Breaking New Ground)، تماماً به این موضوع اختصاص یافته است.

در این گزارش بر اهمیت تزریق مقادیر قابل توجهی انرژی بادی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر به بخش هایی، چون گرمایش حمل و نقل و فرآیند‌های صنعتی تاکید شده است، اقدامی که هم از نظر فناوری میسر است و هم از منطق اقتصادی و زیست محیطی قوی برخوردار است.
نیازمند اجرای سیاست‌های صحیح در راستای تشویق سرمایه گذاری در توسعه انرژی های تجدید پذیر هستیم
حرکت در این مسیر مستلزم اجرای سیاست‌های صحیح در راستای تشویق سرمایه گذاری در بخش‌هایی از قبیل: خودرو برقی، پمپ‌ها و بویلر‌های برقی است. با توجه به اقدامات گسترده انجام شده در صنعت انرژی بادی شامل تحقیق و توسعه و تدوین فناوری، وقت آن رسیده که سیاست مداران در مسیر سناریوی اروپای بدون کربن حرکت کنند.
این اقدام می‌تواند از طریق سیاست ملی انرژی و اقلیم برای سال ۲۰۳۰ میلادی که هم اکنون در کشور‌های عضو جامعه اروپا در حال تدوین است، انجام پذیرد.
منبع زیست آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;