انتخاب کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله در پایتخت

دبیر کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله در تهران از انتخاب اعضای اصلی این کارگروه خبر داد و گفت: از این پس جلسات کارشناسی برای رسیدن به برنامه‌های عملیاتی در این حوزه تشکیل خواهد شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، کیوان صالحی در حاشیه برگزاری چهارمین نشست مشترک مسئولین و اساتید مهندسی زلزله در قالب جلسات کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله، گفت: چهار نشست این کارگروه در قالب بررسی راهکارهای افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله تشکیل شد که البته هدف اصلی این نشست‌ها بحث افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله برای کلانشهرهای کشور بود؛ اما برای تحقق این هدف باید پیش نیازهایی فراهم می‌کردیم که مهمترین رکن موضوع بحث احصا این موارد از درون نقطه نظرات اساتید و نخبگان بود.
وی افزود: این دغدغه از حدود یک سال گذشته در کمیته عمران شورای شهر تهران ایجاد شد و یکی از اهداف و شروط اصلی کار این بود که به جمع‌بندی نهایی در خصوص راهکار ارتقاء تاب‌آوری که البته کار پیچیده‌ای هم خواهد بود دست پیدا کنیم. اگر بتوانیم پس از این چهار جلسه به نیت اصلی که تشکیل کارگروه است دست پیدا کنیم اتفاق بزرگی خواهد افتاد. در نهایت نفرات اصلی کارگروه انتخاب خواهند شد و در ذیل کارگروه کمیته‌هایی برای برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شکل می‌گیرد.
دبیر کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله، ادامه داد: در کوتاه مدت کمیته برنامه ریزی بسترهای تشویقی و حمایتی برای مردم و دستوری و ایجابی برای ساختمان‌های دولتی را مشخص می‌کند تا سطح عملکردی سازه‌ها را در تهران ارتقاء دهد. همچنین در کوتاه مدت رسیدن به برنامه ریزی این موضوع شدنی است. البته اجرا ممکن است زمان بر باشد.
صالحی تاکید کرد: مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی در امر مقاوم سازی و بهسازی دخیل هستند. در میان مدت باید به مسائل مختلفی توجه کنیم از جمله اینکه چرا باید تهران و دیگر شهرها دارای یک طیف طراحی باشند. این نشان می‌دهد که کارها خلاصه سازی شده، لذا اگر تهران مطالعات سه بعدی خاک را به درستی انجام دهد می‌تواند به سمت یک طیف طرح برود و یک آئین‌نامه جدایی برای طراحی در تهران داشته باشیم.
وی افزود: در برنامه بلندمدت رسیدن و دستیابی به نرم افزاری که بتواند شهر تهران را مدیریت کند به عنوان هدف قرار داده شده تا ابتدا تحلیل ریسک، مدل وقوع و پاسخ و مدل‌های ارزیابی در تهران شکل بگیرند که البته همه این موارد محاسبات ریاضی پیچیده‌ای دارد ولی پس از آن می‌توانیم به نرم افزار جامع مدیریتی دست پیدا کنیم.
صالحی اظهار کرد: به این ترتیب در نظر داریم یک برنامه جامع اقدام تهیه و ارائه کنیم تا از مبادی مختلفی همچون شورا و شهرداری تهران، شورای عالی استان‌ها و سایر دستگاه‌ها حمایت‌های لازم را جلب کنیم. قطعا نفرات اصلی کارگروه پس از برگزاری این چهار جلسه انتخاب و از این پس تشکیل جلسات کارشناسی انجام خواهد شد تا کارها به نتیجه برسند و همه موارد را نیز اطلاع رسانی خواهیم کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;