انتخاب نسل ما!

روح الله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز:
همکاران گرامی سلام و خداقوت ، آخرین سال قرن درحالی آغاز شد که کرونا هنوز درخانه است و آتش در نیستان! سیاست خارجی ما همچون بیست سال گذشته در حال مذاکره و دولت در تدارک اسباب کشی بزرگ! به مسائل اقتصادی و سیاسی معمول هم نمی پردازیم که نه در حوصله بیان است و نه در فرصت نوشتار ما و البته نه چندان در دانش ما که ما را با تو سرّی است پنهان!
در این خستگی مردمان از بازی با دلار و سکه و بورس و اتومبیل، که بازی با آتش است برای امرار معاش، اوضاع برای دیگرانی شکلی دیگر دارد! در همین سال های سخت اقتصادی، بسیاری هستند که با فراست دریافتند اوضاع درحال تغییر است و شکل مراودات انسانی و اقتصادی در حال تغییر. بازار می رود تا پوست اندازی کند و شکلی نو بیابد. فرزندان نسل موبایل و آلفا بازی دیگری را آغاز کرده اند. نسل موبایل، نسلی است که وقتی چشم گشود موبایل را دید و نسل آلفا نسل هوش مصنوعی است. این نسل ها قواعد بازی را به هم زده اند و شکلی جدید از زندگی و نظم جهانی را به ما دیکته می کنند. فهم چنین تغییری سخت نیست چرا که ما نسل رایانه هستیم و یادمان هست که چه کردیم با نسل چرکته! اکنون دستی بالای دست ما برخاسته است تا یادمان آورد که ای بی خبر بکوش تا صاحب خبر شوی! نکته جالب ماجرا آن است که نسل آلفا در دورانی متولد شده که جنگ و تورم و ملی گرایی افراطی برای آنها بی معنی و ناچشیده است و چون در رفاه متولد شده است باید در رفاه بماند و این گونه است که به فکر طی کردن مسیرهای طولانی در طی الارضی ناگهانی است. این نسل کار را با استارتاپ می شناسد. فکرش را در چند لحظه روی اینترنت می نشاند و به دنیا معرفی می کند. شما را وادار به خرید می کند با دیدن چند تصویر یا از شما می خرد با چند کلیک. می تواند به کشاورزی وصلتان کند که صدها کیلومتر از شما دور است و به هیچ وجه اورا نمی شناسید؛ ولی از او می خرید، به او می فروشید و یا حتی در منزل او مهمان می شوید. این نسل موبایل و نسل آلفا تفکری جدید در جهان اقتصاد است.
در ضلع دیگر این چند وجهی نسلی دیگر زندگی می کند که سختی را بهتر از خود سختی می شناسد! نسلی از سیاستمداران را با نسلی دیگر عوض کرده، زیر باران موشک و بمب زندگی کرده و بارها و بارها طعم تحریم و اقتصاد بیمار و تفکرات احمقانه را چشیده است. او از صدها مصیبت فرار کرده و زنده مانده است و نمی خواهد و نمی تواند به همین راحتی قافیه را ببازد. حالا می داند که اگر کالای خارجی وارد نمی شود وقت هنرنمایی اوست و باید تولید کند چون پول و نیاز مردم در گرو فکر مولد اوست. پس می سازد و می فروشد و از همین اوضاع قمر در عقرب و گل آلود ماهی خود را صید می کند. این هنر این نسل است که سفته بازی را کسر شأن خود می داند.
حال این ماییم که باید تصمیم بگیریم کدام بهتر است؟ مانند چهل سال گذشته صبر کنیم تا ببینیم چه می شود؟ به سمت تولید کالا، خدمت یا هر فرصت دیگری برویم؟ یا پلی شویم میان نسل مولد و نسل موشک. با زرنگی هر دو را به خدمت بگیریم و ارزش افزوده ای برای هردو باشیم. می توانیم هیچ کدام نباشیم و بازهم به دامن سفته بازی برویم و سکه و دلار و طلا را ارج نهیم! نسل خود را خودمان می توانیم انتخاب کنیم. کمی هوش و فراست و همت نیاز دارد.
تابعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;