افتتاح سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب

به گزارش تاسیسات نیوز، همزمان با هفته دولت سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان نقده در آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید.رسول اکبری، مدیرعامل شرکت آبفای آذربایجان غربی در مراسم بهره‌برداری از این طرح با اشاره به اینکه افتتاح سامانه‌های فاضلاب، نشان‌دهنده توجه دولت به بهداشت عمومی، محیط‌زیست و منابع آبی زیرزمینی است، گفت: 60 درصد از سامانه فاضلاب نقده در 15 سال گذشته اجرا شده و 40 درصد بقیه در دولت تدبیر و امید اجرا شده است.





وی با اشاره به نقش شرکت آب و فاضلاب شهری استان در احیای دریاچه ارومیه افزود: سامانه فاضلاب نقده با صرف اعتبار 300 میلیارد ریال، قادر است 23 هزار و 370 مترمکعب فاضلاب ورودی در هر شبانه روز را تصفیه کرده و پساب خروجی تصفیه شده را با دبی‌ای برابر 270 لیتر بر ثانیه به بستر دریاچه ارومیه وارد کند.





مدیرعامل شرکت آبفای آذربایجان غربی با بیان اینکه اکنون 35 طرح در قالب 110 طرح با اعتبار 7500 میلیارد ریال در بخش آب و فاضلاب استان در حال اجرا است، گفت: این طرح‌ها شامل تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، خطوط انتقال و اصلاح شبکه است که به‌طور متوسط از 73 درصد پیشرفت برخوردار هستند.





قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: اگرچه تاکنون اقدامات شایسته‌ای در زمینه تامین آب و برق روستایی در استان انجام گرفته اما این اقدامات کافی نبوده و هنوز هم مشکلاتی در این زمینه‌ها وجود دارد از این رو امیدواریم دولت رسیدگی به این مشکلات را در دستور کار قرار دهد.





وی درباره وضعیت و روند احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: خوشبختانه فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب و همچنین فرهنگ کمک به احیای دریاچه ارومیه در میان مردم استان جا افتاده و نهادینه شده است و امید می‌رود با این همکاری که میان مردم استان و دولت وجود دارد، شاهد احیا و بازگشت دریاچه به شرایط پرآبی خود باشیم.






چیت چیان، وزیر نیرو نیز در این مراسم گفت: وضعیت دریاچه ارومیه در دولت تدبیر و امید به مدت دو سال است که در وضعیت تثبیت قرار گرفته است. وی افزود: با پایان اجرای سد سیلوه 95 میلیون مترمکعب و سد کانی سیب 67 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود. خوشبختانه ارتفاع آب دریاچه 54 سانتیمتر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.





وی گفت: اراضی کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه از 150 هزار هکتار به 500 هزار هکتار افزایش یافته که این یکی از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است. وزیر نیرو تاکید کرد: لازم است کشاورزان در روند احیای دریاچه همکاری داشته باشند به این صورت که محصولاتی که آب‌بری کمتر و بازدهی بیشتری دارند را انتخاب کنند.وی تصریح کرد: اگر با اجرای طرح‌ها موفق نشویم دریاچه را احیا کنیم این عمل تبعات بسیار خطرناکی برای مردم منطقه خواهد داشت.





وی یکی از مسائل نگران‌کننده را ورود فاضلاب به محیط زیست و منابع آبی دانست که مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد و افزود: طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان نقده با ظرفیت 23 هزار و 370 مترمکعب در شبانه روز با روش SBR وارد مدار بهره‌برداری شده و پساب حاصل از تصفیه فاضلاب وارد دریاچه ارومیه می‌شود تا شاید در روند احیای دریاچه ارومیه موثر واقع شود.





وزیر نیرو با تشریح عملکرد دولت در 3 سال اخیر در بخش مربوط به وزارت نیرو اظهار کرد: در این مدت 1038 روستای کشور برق‌رسانی شده و تا پایان سال نیز 10 هزار نفر از شهروندان روستانشین از نعمت برق بهره‌مند می‌شوند.





وی ادامه داد: از آغاز به‌کار دولت یازدهم 38 واحد نیروگاه در کشور ساخته شده که 12 هزار میلیارد تومان برای این طرح‌ها هزینه شده و ظرفیت 6 هزار مگاواتی را به شبکه برق کشور اضافه کرده‌اند.وزیر نیرو گفت: 90 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به صنعت آب و برق اختصاص دارد و این صنعت پیشگام صادرات در این زمینه است.





چیت چیان افزود: اکنون ایران به چهار کشور همسایه شامل ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان برق صادر می‌کند و از ترکمنستان هم واردکننده خالص برق است و با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز تبادل برق دارد. وی اضافه کرد: صنعت آب و برق از صنایع توانمند کشور به شمار می‌رود و خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات فنی این صنعت به 40 کشور دنیا صادر می‌شود.




منبع: دنیای اقتصاد







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;