افتتاح بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز در هفته جاری گفت: این پروژه با اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد ریال و از محل اعتبارات وزارت نیرو با حضور مقامات کشوری افتتاح می شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، فردوس کریمی با بیان اینکه در هفته جاری شاهد تحولات گسترده ای در حوزه خدمات فاضلاب به اهوازیها خواهیم بود گفت: تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفیت تصفیه ۱۱۲هزار مترمکعب در شبانه روز برای پوشش جمعیتی ۵۵۰ هزار نفری ساخته شده است .
وی افزود:کلنگ ساخت این تصفیه خانه در مساحتی حدود یازده هزار مترمکعب در سال ۸۸ به زمین زده شد اما در این سال ها به دلیل برخی چالش ها، روند اجرایی آن به کندی پیش رفت که باتوجه به تاثیر این پروژه در مسائل زیست محیطی تلاش شد تا در این دوره سریعتر به بهره برداری برسد.
وی اعتبار این پروژه را بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال و از محل اعتبارات وزارت نیرو اعلام داشت و گفت: سیستم تصفیه فاضلاب در این تصفیه خانه به روش SBR یا همان راکتور ناپیوسته متوالی است،یک فرایند هوازی تصفیه فاضلاب که اصلاح کیفیت فاضلاب به گونه ای است که آسیب به محیط زیست و اکوسیستم را به حداقل می رساند.
وی این پروژه را شامل پکیجی با عنوان ” تصفیه خانه فاضلاب شرق” و شامل سه پروژه بزرگ برشمرد و اظهار نمود: پیش نیاز فعالسازی این پروژه ،اجرای پروژه خط انتقال دوقلوی فاضلاب توسط لوله ۱۴۰۰ م.مgrp در مجموع به طول ۹۰۰۰ مترو سازه های بتنی (توسعه لوله ۱۴۰۰ م.م بتنی از روی پل روگذر ) اجرای پایپ جکینگ به قطر ۱۴۰۰ میلیمتر و خط انتقال ۱۲۰۰ میلیمتر پلی اتیلن شرق اهواز (زیرگذر پل قلعه چنان)و عملیات تکمیلی ایستگاه پمپاژ شامل هزینه تجهیزات و محوطه سازی که خوشبختانه با رفع بیش از ۵۰۰ معارض در نهایت انجام شدند.
کریمی با اشاره به اینکه تاکنون کلانشهر اهواز دارای تنها یک تصفیه خانه فاضلاب در منطقه غرب بوده، گفت:عمر این تصفیه خانه بیش از ۴۸ سال است که با توسعه جمعیت شهری در این سال ها به هیچ عنوان پاسخگو نبوده لذا بر اساس مطالعات کارشناسانه ، طرح توسعه آن شامل ساخت یک تصفیه خانه و سه ایستگاه پمپاژ تعریف شد .
کریمی پوشش جمعیت این تصفیه خانه را حدود ۴۳۵۰۰۰ نفر و اعتبار آن را بالغ بر ۳۹ میلیون یورو دانست و افزود: ظرفیت تصفیه خانه موجود در غرب ۳۰۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز است که با اجرای طرح یادشده به ۱۲۰۰۰۰ مترمکعب می رسد.
به گفته وی، جلوگیری از ورود ۳۷ میلیون مترمکعب فاضلاب خام غرب اهواز به رودخانه در سال، ایجاد ۲۵۰ فرصت شغلی مستقیم و ۱۲۰۰ فرصت غیرمستقیم، تولید پساب با کیفیت بالا و حذف نیتروژن و ارتقای بهداشت عمومی از اثرات این طرح است.
منبع خبرگزاری فارس
از طريق روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب کشور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;