اطلاعات کافی درباره نحوه ساخت یک ساختمان با وجود سند فنی و ملکی میسر است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی با بیان این که در شناسنامۀ فنی و ملکی اطلاعات کامل اجرای ساخت و کسانی که عملیات ساخت را انجام داده‌اند به‌طور دقیق ثبت شده است، اضافه کرد: پشتوانۀ شناسنامۀ فنی و ملکی دفترچۀ اطلاعات ساختمان است که در این دفترچه نیز جزئیاتی در خصوص اطلاعات مربوط به ساختمان ثبت شده است. بنابراین در این زمینه اگر مسئله‌ای حقوقی در خصوص ساختمان اتفاق بیفتد، مسئول آن به‌طور دقیق شناسایی می‌شود.

به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس عباس عامری با اشاره به اهمیت شناسنامۀ فنی و ملکی بیان کرد: مطابق ماده ۱۹ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، شناسنامۀ فنی و ملکی سندی است که تابع اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان استان صادر می‌شود تا اطلاعات کافی را در خصوص نحوۀ ساخت یک ساختمان در اختیار خریداران قرار دهد.

وی در رابطه با نفع وجود شناسنامۀ فنی و ملکی برای مهندسان گفت: در شناسنامۀ فنی و ملکی اطلاعات کامل اجرای ساخت و کسانی که عملیات ساخت را انجام داده‌اند، به‌طور دقیق ثبت شده است.

وی ادامه داد: پشتوانۀ شناسنامۀ فنی و ملکی، دفترچۀ اطلاعات ساختمان است که در این دفترچه نیز جزئیاتی در خصوص اطلاعات مربوط به ساختمان ثبت شده است. بنابراین در این زمینه اگر مسئله‌ای حقوقی در خصوص ساختمان اتفاق بیفتد، مسئول آن به‌طور دقیق شناسایی می‌شود.

عامری در پاسخ به این که پیشبرد این امر نیازمند همراهی چه ارگان‌ها یا چه افرادی است بیان کرد: طبق مادۀ ۱۹ بند چهاردهم، شهرداری‌ها یا همان مراجع صدور پروانه مکلف به صدور گواهی پایان کار براساس شناسنامۀ فنی و ملکی هستند. بنابراین اگر شهرداری‌ها پایان کار را بدون شناسنامۀ فنی و ملکی صادر نکنند، قطعا این مهم توسط مالکان انجام خواهد شد. همچنین قبل از آن ضرورت دارد مهندسان اطلاعات دفترچۀ ساختمان را به‌صورت کامل و دقیق پر کنند تا شناسنامۀ فنی و ملکی به عنوان یک سند رسمی بدون ایراد تکمیل شده و در اختیار مالک قرار گیرد.

عامری در پایان در خصوص زمان محقق شدن این امر گفت: چنانچه دفترخانه‌ها و سازمان ثبت اسناد در خصوص نقل و انتقالات، این سند را به عنوان یک مدرک لاینفک برای نقل و انتقال‌ها تلقی کرده و بنگاه‌های املاک نیز این سند را به‌عنوان مدرکی به منظور انجام انتقالات یا معاملات درخواست کنند، به تدریج این سند جایگاه اصلی‌ خود را در جامعه خواهد یافت.

گفتنی است پیش از این، مهندس خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بیاناتی بر ضرورت الزامی شدن صدور شناسنامه فنی ملکی در استان‌ها تاکید کرده بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;