اصول مهندسی مخزن (2) منتشر شد

اصول مهندسی مخزن (2) منتشر شد

به گزارش تاسیسات نیوز، کتاب «اصول مهندسی مخزن (2)» به قلم سیاوش عاشوری و عباس خاکسار منشاد، با همکاری ایمان نوروزی، از سوی موسسه انتشارات ستایش راهی بازار نشر شد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، کتاب «اصول مهندسی مخزن (2)» برگرفته از کتاب‌های مرجع مهندسی مخازن که به قلم طارق احمد، دیک، اسلایدر، کرافت و آمیکس به رشته تحریر درآمده‌اند، تالیف شده است.

 

این اثر با در نظر گرفتن انواع مخزن از نظر اشباع و نوع سیال، تمامی سرفصل درس مخزن (2) مطابق با شورای عالی برنامه‌ریزی را پوشش می‌دهد و با مثال‌های حل‌شده و تمرینات آخر هر فصل آمادگی لازم برای آزمون کارشناسی‌ارشد را فراهم می‌کند.

 

کتاب «اصول مهندسی مخزن (2)» در هفت فصل تنظیم شده است. «بسط معادله کلی موازنه جرم»، «بررسی مخازن گازی تک‌فاز»، «بررسی مخازن گاز میعانی»، «مخازن نفتی غیراشباع»، «بررسی مخازن نفتی اشباع»، «بررسی آبده ورودی» و «آنالیز نمودارهای کاهشی تدریجی» عناوین این فصول را تشکیل می‌دهند.

 

پنج فصل نخست این اثر شامل بررسی موازنه مواد در انواع مخازن گازی و نفتی است که ماحصل آن تخمین ذخیره و ضریب بازیافت هیدروکربوری و دیگر شاخص‌هاست.

 

در فصل ششم، مدل‌های آبده شرح داده شده‌اند. در این فصل، یک مدل نیز توسعه داده شده که در آن برای محاسبه رانش آب بی بُعد در حل آبده ون اوردینگن و هرست، به جای جست وجوی جدولی از یک سری چندجمله‌ای استفاده شده است.

 

همچنین در این فصل، به کمک رگسیون خطی و غیرخطی میزان هیدروکربور اولیه و پارامترهای آبده محاسبه شده و مکانیزم تولید مخزن نیز به کمک شاخص‌های رانش تعیین شده است.

 

در فصل هفتم، درباره بررسی روش‌های آنالیز منحنی‌های کاهش تدریجی بحث شده است و روش‌های تحلیل بکاربرده شده توسط Fetkovich و Arps مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

 

در بخش پایانی کتاب، دو پیوست a و b ارایه شده که پیوست a درباره ویژگی‌های سیالات مخزن و پیوست b درباره شبیه‌سازی مونت کارلو و کاربردهای آن بحث می‌کنند.

 

چاپ نخست کتاب «اصول مهندسی مخزن (2)» با شمارگان دو هزار نسخه در 304 صفحه، به بهای 18 هزار و 500 تومان از سوی موسسه انتشارات ستایش راهی بازار نشر شده است.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;