اصلاح نظام ساخت و ساز در گرو حضور مجری ذیصلاح

تأمین مشارکت هرچه وسیع‌تر مهندسان به منظور انتظام امور حرفه‌ای خود، به استناد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، یکی از عوامل تأسیس سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان شمرده می‌شود.
به گزارش تاسیسات نیوز: در این میان، مجوز تشکیل گروه‌های تخصصی در ۷ رشته به منظور گسترش همکاری‌های حرفه‌ای، جلب مشارکت اعضاء و کارشناسی دقیق مسائل تخصصی در هر یک از رشته‌ها صادر شده است.
در همین راستا پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان با مهندس امین مقومی، رئیس گروه تخصصی عمران و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به گفت‌وگو نشست تا از اولویت‌ها در رشته عمران و چشم‌انداز برنامه‌ها سخن بگوید. این گفت‌وگو را در پی می‌خوانید.
اولویت‌های سازمان نظام مهندسی در رشته عمران چیست؟
قاعدتا یکی از دغدغه‌های جدی سازمان نظام مهندسی؛ وضعیت اشتغال مهندسان عمران با توجه به حجم گسترده فارغ‌التحصیلان در این رشته خواهد بود. با توجه به دروسی که مهندسان عمران در دانشگاه‌ها می‌گذرانند، باید نظارت مستقیم پروژه‌های عمرانی در کشور، مسئول ایمنی پروژه‌های ساختمانی و سرپرست کارگاه در قالب مجریان ذی‌صلاح و خدمات آزمایشگاهی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. بنابراین؛ اگر قوانین و ضوابط فعلی به درستی اجرا شوند، ظرفیت مناسبی برای اشتغال مهندسان به خصوص در رشته عمران ایجاد خواهد شد.
باید توجه داشت که فقدان مجری ذی‌صلاح و وارد شدن افراد غیر متخصص در این عرصه قطعا تبعاتی خواهد داشت و باعث کاهش کیفیت در اجرای امور ساختمان‌ها می‌شود. اگر افراد دارای صلاحیت امر ساخت و ساز را بر‌عهده بگیرند، آن مجری ملزم به استفاده از مصالح استاندارد، کارگران دارای کارت مهارت و رعایت ضوابط و مقررات بوده و قطعا این افراد متخصص همیشه در قبال عملکرد خود پاسخگو خواهند بود. علاوه بر این، کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمان‌ها با کمک این عوامل به عنوان سرمایه‌های ملی کشور به سرعت، بالا خواهد رفت.
در بحث ایمنی، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکنون چه کارهایی انجام داده است؟
یکی از مهم‌ترین کارهایی که سازمان نظام‌ مهندسی در بحث ایمنی باید به آن توجه کند؛ مقوله فرهنگ‌سازی است که با پیگیری‌ها و تعاملاتی که بین وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی تاکنون انجام گرفته، گذراندن دوره ایمنی در برخی فرآیندهای تمدید پروانه اشتغال الزامی شده و این امر مهم می‌تواند برای اعضاء سازمان موثر واقع شود. همچنین؛ در بخش فرهنگ‌سازی عمومی نیاز به اقدامات موثرتری در کنار این فرایند خواهیم داشت. علاوه بر آن؛ اعلام نظر بابت مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان اقدام دیگری است که در شورای مرکزی به آن پرداخته شده است. در این راستا سعی بر این شده تا گروه‌های تخصصی آن را پیگیری کنند که البته پیشنهادهای مناسبی برای به روز رسانی این مبحث به‌ وزارتخانه منعکس شده است.
سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه بلاهای طبیعی به چه میزان توانسته موفق عمل کند؟
اگر زلزله‌هایی که طی سی سال اخیر در کشورمان رخ داده (از نظر قدرت و تلفات جانی و مالی به جای گذاشته) با هم مقایسه کنیم، خواهیم دید که با اجرای مقررات ملی ساختمان اثرات زلزله‌های بزرگ بر روی ساختمان‌ها کمتر شده و به حداقل ممکن رسیده است. این امر نشان‌دهنده نقش مهم و موثر مهندسان در عرصه‌های طراحی، اجرا و نظارت بر ساخت و سازها است. این امر باعث شده نگاه جامعه به مهندسان با توجه به کاهش چشمگیر تلفات ناشی از زلزله به خصوص در آخرین مورد، زلزله هرمزگان که تلفات جانی و مالی کمی را به همراه داشته مثبت بوده باشد. حال نقش جامعه این است که به مهندسان به چشم متخصصان و امین خود در عرصه ساخت و ساز بنگرد.
چه عواملی می‌تواند در پیشرفت مهندسان در رشته عمران تاثیرگذار باشد؟
مهندسان جوان در رشته عمران؛ همواره باید موضوع یادگیری و علم آموزی را مورد توجه قرار دهند و در این زمینه دوره‌های مختلف آموزشی مرتبط با رشته عمران را علاوه بر آنچه در دوره تحصیل در دانشگاه آموخته‌اند، پشت سر بگذرانند. علاوه براین، این مهندسان باید بر علم و دانایی خود در عرصه مهندسی عمران بیفزایند و هیچ‌گاه خود را بی‌نیاز از علم روز نبینند. کسب تجربه و بهره‌مندی از تجارب مهندسان پیشکسوت و با سابقه بسیار مهم است به طوری که؛ در این راستا مهندسان جوان باید به دوره‌های کارآموزی با نگاه تجربه‌اندوزی نگاه کرده و حداکثر استفاده را در این دوره‌ها از مهندسان فعال ببرند. همچنین؛ این دانشجویان باید از فضای کارگاهی دور نبوده و در عین حال به نرم‌افزارهای مرتبط با مهندسی عمران مسلط باشند. علاوه براین، مهندسان باید با رعایت انصاف، حضور فنی مؤثر و کارشناسانه شرایط اعتماد عمومی را در جامعه ایجاد کنند و با پذیرش نقد‌های صادقانه، خطا‌های خود را اصلاح کنند و در تمام فعالیت‌های مهندسی خود صداقت، دقت، نظم، عدالت، سرعت عمل، حفظ منابع و منافع ملی، سلامت و ایمنی آینده انسان‌ها را مد نظر داشته باشند تا همواره بتوانند سود خویش را در منافع عمومی جست‌وجو کنند. بر اساس آمار، ایران دومین کشور از نظر تعداد فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی است و این مسئله در عین اینکه یک تهدید است، یک فرصت هم تلقی می‌شود و ضرورت دارد. پس مسئولان باید برای اشتغال این فارغ‌التحصیلان چاره‌اندیشی کنند.
حضور مجریان ذی‌صلاح در بخش عمران سازمان نظام مهندسی به چه میزان موثر بوده است؟
در راستای اعتلای مهندسی در کشور یک رکن خود مهندسان عمران هستند که می‌توانند در این زمینه پویا باشند. این مهندسان با اقدامات و تلاش‌های خود و رعایت اخلاق به این اعتلا کمک خواهند کرد، رکن دیگر، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان هستند که با توجه به اینکه در سیاست‌های کلی نظام، بر ضرورت تقویت و ارتقای کارآمدی نظام مهندسی تاکید شده است، هرچه این کارآمدی بیشتر باشد، به طور قطع به اعتلای مهندسی هم کمک خواهد کرد. حضور مجریان ذی‌صلاح ضمن اینکه معضل عدم تناسب فارغ‌التحصیلان و بازار کار را کاهش می‌دهد، به اجرای کامل مقررات ملی ساختمان هم کمک می‌کند و در عین حال موجب حذف اشخاص فاقد صلاحیت از چرخه ساخت و ساز نیز می‌شود.
و حرف آخر؟
امروز در جای جای کشور شاهد این هستیم که پروژه‌های بسیار بزرگ ساختمانی و عرصه‌های دیگر مهندسی در حال اجرا هستند. این اجراها نشان‌دهنده توانایی مهندسان ایرانی است به طوری که امروزه کشور نیازمند نیروی متخصص از سایر کشورها نیست و توان مهندسان ایرانی برای پاسخ به نیازهای کشور کافی خواهد بود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;