اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان روی میز نمایندگان مجلس آمد!

عضو کمیسیون عمران مجلس از اصلاح عمده در دو تا سه موضوع در قانون نظام مهندسی ساختمان خبر داد.
به گزارش  تاسیسات نیوز، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح اقدامات نمایندگان این کمیسیون و بررسی‌های انجام شده برای اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان گفت: دو تا سه اصلاح عمده در قانون یاد شده صورت گرفته است که بر اساس آن، «ارکان نظام مهندسی»، «جریان مالی و ورودی به نظام مهندسی» و «احراز صلاحیت‌های شرکت‌های حقوقی و افراد» مورد بررسی، تغییر و اصلاح قرار گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه ارکان نظام مهندسی باید از آرای مجمع عمومی بیرون بیاید و نباید انتصابی باشد، بیان کرد: شورای انتظامی به ویژه ریاست شورای مرکزی لازم است با انتخابات بیرون بیاید و رئیس هم باید منتخب شورای مرکزی باشد. تصمیم‌ها باید در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی مصوب شود. همچنین نمایندگان موضوع تعداد اعضای هیئت مدیره استانی و اعضای شورای مرکزی را به بحث و گفت‌وگو گذاشتند.
شاکری بر تأکید بر لزوم اصلاح جریان مالی و ورودی به نظام مهندسی یادآور شد که رابطه مالی نظام مهندسی ساختمان با حق‌العمل مهندسین باید به طور کلی قطع شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد احراز صلاحیت های شرکت‌های حقوقی و افراد اظهار کرد: اصلاحاتی انجام شده تا کسی برای خودش پروانه جمع نکند و سپس بتواند پروژه بزرگ بگیرد.
این نماینده در پاسخ به پرسشی درباره سهم و درصد اندک مهندسان ناظر از هزینه مترمربع ساخت و همچنین حقیقی نبودن هزینه اعلام شده تصریح کرد: در حال حاضر نسبت به این مسئله خلاف آیین نامه موجود عمل می‌شود و مراحلش را طی نکرده است. با روش کنونی، ناظران هم رغبتی برای حضور بر سر پروژه‌های ساختمانی ندارند.
وی یادآور شد: باید کمیته‌ای تخصصی تشکیل شود، بررسی کند و در نتیجه آن، هزینه ساخت هر متر مربع اعلام شود. این هزینه باید به روز باشد اما دولت از بالا به پایین هزینه را اعلام کرده که خلاف آیین نامه است.
شاکری گفت: تشکیل نشدن شورای انتظامی خلاف قانون است؛ شورای انتظامی را نه شورای مرکزی و هیئت مدیره، بلکه مجمع عمومی نظام مهندسی باید انتخاب کند. به این صورت شورای انتظامی هم تابع شورای مرکزی و هیئت مدیره می‌شود و استقلال را نخواهد داشت.
این نماینده مجلس تأکید کرد: نظام مهندسی ساختمان به کار خودش باید بپردازد و از سیاسی بازی و ارتباطات با سطوح دولتی کنار بکشد. فقط حکم ریاست جمهوری برای رئیس سازمان کفایت می‌کند و بقیه امور باید حرفه و تخصصی ادامه یابد و ارتقاء پیدا کند.
عضو کمیسیون عمران ابراز امیدواری کرد در هفته آینده طرح اصلاح قانون نظام مهندسی از کمیته داخلی به کمیسیون خود بیاید.
وی همچنین افزود: با اصلاح قانون مذکور، به پیشبرد طرح ساخت یک میلیون واحد مسکن  و اجرای آن کمک شود.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;