اصلاح قانون نظام مهندسی به زودی اجرایی می‌شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: قانون نظام مهندسی به ویژه بخش نامه‌های آن نیاز به اصلاح دارد که باید اجرایی شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران  با بیان اینکه هم اکنون شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سال گذشته در ساختمان های بالای ۲هزار متر صادر می شود،  گفت: سازمان نظام مهندسی تمایل بسیار زیادی برای اجرای طرح شناسنامه فنی و ملکی ساختمان دارد اما حلقه های تاثیر گذار در اجرای این شناسنامه حضور پر رنگ ندارند و همین موضوع باعث شده که نتوانیم این طرح را در در متراژهای پایین تر اجرا کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران توضیح داد: برای اجرایی شدن شناسنامه فنی و ملکی باید همه حلقه ها و همچنین مجری صاحب صلاحیت وجود داشته باشد اما به نظر می رسد که شهرداری ها و وزارت راه وشهرسازی برای داشتن مجری صاحب صلاحیت تمایل چندانی ندارد و اجرای آن را در دستور کار خود قرار نداده است.

سعیدیان یادآور شد: ساختمان ها برای با کیفیت ساخته شدن و همچنین مقاومت بالا باید دارای مجری صاحب صلاحیت باشد و مجری صاحب صلاحیت باید با فعالیت و نظارت دقیق خود بتوانند شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را هم به مرحله اجرایی شدن برساند.

او توضیح داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اقدامات گسترده ای را در جهت جذب مجری صاحب صلاحیت انجام داده اما متاسفانه وجود وحضور این مجری در بخشنامه ها مغفول مانده و همین موضوع باعث شده که در مراحل مختلف نتوانیم این طرح را به مرحله اجرایی شدن برسانیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به مشکلات موجود در بخشنامه ها و آیین نامه ها هم اشاره کرد و گفت: هنوز بعد از گذشت دو سال بخشنامه ها و آیین نامه ها دارای کمبود و یا نواقصی است که باعث شده شناسنامه فنی و ملکی ساختمان همچنان مغفول بماند و به مرحله اجرایی نرسد.

سعیدیان با اشاره به اینکه قانون نظام مهندسی ساختمان باید توسط وزارت راه و شهرسازی اصلاح شود ادامه داد: این بخشنامه توسط دیوان رد شده است و باعث شده که برخی از دستورالعمل ها را دیوان اشکال بگیرد بنابراین در این زمینه باید وزارت راه و شهرسازی اقدام به اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان کند.

او اظهار کرد: متاسفانه در این حوزه هنوز بعد از گذشت چندین سال وزارت راه و شهرسازی نتوانسته است اقدامات لازم را انجام دهد که نتیجه آن در حوزه های مختلف مشخص است.

سعیدیان تصریح کرد: مجری صاحب صلاحیت که باید در دستورالعمل ها و بخشنامه ها دیده شود توسط وزارت راه و شهرسازی به فراموشی سپرده شده و به نظر می‌رسد که تمایلی برای اجرایی شدن آن نداشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در دستور کار مجلس است گفت: این قانون نیاز به اصلاحاتی دارد که باید امسال توسط اعضای کمیسیون عمران مجلس و همچنین وزارت راه و شهرسازی انجام شود.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهندس مجری نظام مهندسی بیکار می گوید

    ساختار سازمان طوری است که نمیتوانید در این حد شفافیت را انتظار داشته باشید!!

    همکاران گرامی : پیرو اطلاع رسانی های قبلی ، حدود دو هفته قبل از خزانه دار محترم سازمان درخواست نمودم تقبل زحمت نموده و میزان دریافتی ماهانه رییس سازمان ، اعضاء هیات رییسه و اعضاء هیات مدیره را ( شامل حق الجلسات ، حق حضور در کمیته ها ، حق ماموریت و . . . ) به اعضاء سازمان اعلام نمایند ، قرار شد ایشان ظرف چند روزی خواسته را اجابت نمایند ولی بعد از گذشت حدود ده روز عاقبت خزانه دار محترم اعلام نمودند که برای در اختیار گذاردن اطلاعات درخواستی رییس سازمان باید به معاون مالی سازمان دستور دهند تا این کار انچام شود ! ! ! ، از آن موقع تاکنون نیز دیگر هیچ خبری نیست . در مورد آگاهی اعضاء از مصوبات جلسات هیات مدیره و هیات رییسه نیز متوصل به دبیر محترم هیات مدیره شدم که ایشان نیز ابتدا اعلام فرمودند که این خواسته در اسرع وقت انجام خواهد شد ، ولی بعد از گذشت چندین روز عاقبت ایشان نیز تنها یک جدول که در آن موضوعاتی را که قرار شده در جلسه هفته جاری در هیات رییسه مطرح شود را اعلام نمودند ! ! ! . حال به این ترتیب اینجانب اعلام می نمایم که امید چندانی به برآورده شدن خواسته نداشته و از شما همکاران گرامی تقاضا دارم خود راسا پیگیر مطالبات اعضاء از سازمان باشید . با تشکر نیک بیاندیشیم و نیک کردار کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;