اصلاح ساختار معیوب نظام مهندسی با خبردرمانی

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: ساختار معیوب نظام مهندسی به ویژه در بخش دستمزد و حق الزحمه مهندسان در سال جاری تا کنون فقط با خبردرمانی و وعده و عید در این حوزه پیش رفته است .
فرشید پورحاجت با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت:  با احتساب تورم بیش از ۶۰ درصد کنونی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دیگر خدمات و مصالح موجود در حوزه ساخت و ساز ثابت نگه داشتن و واقعی نکردن حقوق و دستمزد مهندسان ظلمی است که به تنها به مهندسین بلکه به کل جامعه در جریان یک چرخه ناعادلانه می شود .
او افزود: از سال ۸۴ تا کنون در بحث مقررات ملی ساختمان به حکم ماده ۱۱۷ آیین نامه شورای مبانی نظام مهندسی باید طرح جدیدی از حقوق و تعرفه خدمات مهندسی تعریف شود که با شرایط فعلی و خدماتی که از گروه مهندسین ارائه می شود همخوانی داشته باشد چرا که تا کنون با وجود گذشت ۱۵ تا ۱۶ سال خدمات جامعه مهندسی به دور از واقعیات جامعه در حال اجراست که در نهایت به نارضایتی مهندسان و همچنین مالکین و کارفرماها از ابعاد دیگر منتهی شده است .
کارشناس مسکن با تاکید بر این سازمان نظام مهندسی ساختمان باید پوست اندازی جدیدی داشته باشد، اظهار کرد:‌ با شرایط کنونی کشور و رانت و انحصاری که خدمات مهندسی کشور روی می‌دهد،  یکی از معضلات اساسی بر ساخت و سازها تاثیر منفی همین مسئله است که باید برای آن چاره اندیشی شود.
پورحاجت با یادآوری این‌که بیست و هفت سال است که آیین‌نامه قانون نظام مهندسی ساختمان تدوین نشده، گفت: چنانچه این آیین‌نامه نوشته شود دیگر نیازی به اصلاح قانون نیست و ضرورتی ندارد وقت نمایندگان مجلس برای این کار گرفته شود. در مورد موضوعی هم که الان در دستور کار کمیسیون عمران مجلس است به‌ عنوان کسی که سال‌هاست خاک صنعت را خورده و ساختار اقتصاد مسکن را می‌ شناسم، می‌ گویم شک نداشته باشید نظام مهندسی ساختمان کشور را به بیراهه خواهد برد که این را به نمایندگان گفته‌ایم.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ضمن اشاره به اینکه ساختار و قوانین پایه ای نظام مهندسی معیوب است اظهار داشت: قوانین نظام مهندسی دارای ابهامات فراوانی است و به نظر من بسیاری از چالش های نظام مهندسی در زمان وزارت آخوندی در حوزه مسکن و راه و شهرسازی در حال مطرح شدن بود، هر چند که اعتراضات بسیاری به ایشان در بخش مسکن وارد شده است اما اظهارنظرهای وی در حوزه نظام مهندسی باعث شفاف سازی و رفع برخی از مشکلات در این بخش بود.
وی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را شعارگونه توصیف بیان و اضافه کرد: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در شرایط فعلی و حتی در دوره های گذشته دولت ها نیز شعارگونه و به دور از توان و ظرفیت های جامعه است و این امر به ویژه در ساختار معیوب بخش مسکن غیرممکن است
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;