اشتغال پایدار

روح اله واصف


به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 153 میباشد.



همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

هفته پرالتهابی گذشت که آغاز چهارسال جدید برای هدایت اقتصاد و فرهنگ و سیاست در کشور ماست. رئیس‌جمهور روحانی اکنون در ماه‌عسل موفقیت جدید است اما کیست که نداند کشور نیاز به حل مشکلاتی فراوان دارد. گویی لازم است یک‌بار تمام پیچ و مهره‌ها دوباره روغن‌کاری و تعمیر و تعویض شود تا این پمپ دائم کار برای مدت‌های طولانی کار، آماده شود.

 

 

 

در ایام انتخابات قول‌های فراوانی داده شد که برای انجام آن‌ها همتی بلند لازم است. اما در تمام قول‌های اقتصادی یک بن‌مایه مشترک وجود دارد و آن رسیدن به توسعه پایدار است. آب‌رسانی به صدها روستا و گازرسانی و برق‌رسانی، در نبود توسعه پایدار بی‌فایده است و باعث مهاجرت روستاییان به شهرها خواهد شد و این یعنی نابودی کشاورزی و بیکاری و ده‌ها مشکل دیگر. قول ایجاد هزاران شغل در هرسال نیاز به رویکردی نو دارد و سیاستی جدید را می‌طلبد. در این میانه ایجاد شغل و توسعه پایدار، توجه به چند نکته کلیدی و البته تکراری راهگشاست.

 

 

 

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و گسترش آن‌ها باعث کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و تولید انرژی ارزان‌قیمت می‌شود و اگر تجهیزات آن در خود کشور تولید شود،که می‌شود، باعث ایجاد اشتغال خواهد بود. در این کشور با پهنه وسیعی از کویر و وجود صدها روستا و شهر در این اقلیم عظیم، می‌توان هر خانه‌ای را به استفاده از این منبع لایزال الهی تجهیز کرد.چنین تفکری باعث کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی نیز می‌شود و این به معنای کاهش مصرف برق و آب است. یعنی نیروگاه‌هایی کمتر و … .
نظام مالیاتی نیز باید دستخوش اصلاحاتی شود تا بازرگانان تاسیساتی ما به سمت تولید محصولات وارداتی در ایران بروند. آیا ساخت دیگ‌ها و یا ساخت و مونتاژ چیلرها و مشعل‌ها تا این حد پیچیده است که ما برای واردات آن‌ها چنین سرو دست می‌شکنیم؟ در این میان‌ساخت برخی از محصولات استراتژیک چون کمپرسور را نباید فراموش کرد. ما میلیون‌ها دلار صرف وارد کردن محصولاتی می‌کنیم که شاید بتوان خط تولید آن‌ها را در داخل کشور با همکاری برندهای صاحب تکنولوژی راه‌اندازی کرد و این یعنی ایجاد شغل پایدار.

 

 

 

در برنامه‌های دولت دوازدهم، لازم است به صنعت تاسیسات توجهی ویژه شود چنانی که به صنعت غذا و صنعت مسکن. زیرا در هر شرایطی افراد به دنبال رفاه هستند و صنعت تاسیسات شاه‌کلید این رفاه است. اینجانب بارها در سفرهای خود به شهرهای مختلف با خانه‌هایی بسیار ساده روبرو شده‌ام که دارای کولرهای گازی است و البته دیش‌های ماهواره و البته سفره‌های رنگین غذا.





این به معنای علاقه افراد به آسایش است. این صنعت نیازمند به تشویق و هدایت است. پیش از آن‌که پیشکسوتان مجرب و عاشق آن خود را و برند خود را و کارگران خود را بازنشست کنند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;