استفاده از پکیج‌های گرمایشی در مجتمع‌های بزرگ توصیه نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از کاربرد گسترده و روزافزون پکیج‌های گرمایشی در ساختمان‌ها، این سیستم های تاسیساتی را یکی از آلاینده های معاصر ساخت و ساز شهری دانست.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از کاربرد گسترده و روزافزون پکیج‌های گرمایشی در ساختمان ها، این سیستم های تاسیساتی را یکی از آلاینده های معاصر ساخت و ساز شهری دانست و گفت: به طور کلی کاربرد پکیج در مجتمع های ساختمانی بزرگ به دلیل خطرات آلودگی و مصرف انرژی بیشتر پذیرفته نیست و با کاربرد گسترده آن در مجتمع های ساختمانی موافق نیستم.
علی علایی با بیان این مطلب، تاکید کرد: اکثر معماران و مهندسان تاسیسات نسبت به تاثیرات نامطلوب استفاده از پکیج‌های گرمایشی انفرادی در مجتمع های ساختمانی آگاه هستند و اطلاع دارند که پکیج ها به عنوان یکی از آلاینده های امروزیساخت و ساز کشور بشمار می روند و نباید استفاده از آنها را به طور گسترده تبلیغ کرد.
وی درخصوص دلایل توسعه استفاده روزافزون پکیج‌های گرمایشی در ساختمان ها گفت: از دلائل عمده عدم تمایل به استفاده از سیستم های گرمایش مرکزی عدم امکان تقسیم متناسب هزینه های انرژی بر مبنای میزان استفاده ساکنین است. از آنجایی که برخی خانواده ها انرژی کمتر و برخی انرژی بیشتری مصرف می کنند؛ بنابراین ترجیح می دهند که واحد مسکونی آن ها از این نظر مستقل باشد لذا استفاده از سیستم های منفرد از جمله پکیج‌های گرمایشی امروزه توسط سازندگان اشاعه پیدا کرده است.
به گفته این کارشناس، امروزه این دلیل اصلی سازندگان و خریداران در تمایل به استفاده از پکیج‌های گرمایشی انفرادی است، این در حالی است که باید متوجه باشیم در این شرائط به استقبال خطرات و آلایندگی بیشتر می رویم.
علایی افزود: با توجه به راندمان حدود ۳۵% سیستم های گرمایش مرکزی در مقابل راندمان بین ۱۵% الی ۲۰% پکیج‌های گرمایشی منفرد، میزان آلایندگی و مصرف گاز سیستم های پکیج حدود دو برابر سیستم های گرمایش مرکزی است. از سوی دیگر باید متوجه بود که در صورت استفاده از سیستم های گرمایش مرکزی عامل سوختی (که در کشور ما گاز است به موتورخانه در محلی دور از واحدهای مسکونی هدایت می گردد در حالیکه در سیستم های گرمایش انفرادی همچون پکیج مجبور هستیم لوله کشی گاز را به قلب تک تک واحدها برسانیم. نکته ای که در کشور ما با توجه به احتمال زلزله و یا حوادث طبیعی دیگر بسیار خطرساز است.
وی در پاسخ به اینکه آیا در ساختمان های یک یا دو واحدی نیز این قضیه صدق می کند، اظهار داشت: در ساختمان های ویلایی و یا مجتمع های کوچک مثلاً کمتر از چهار واحد و یا در شهرهای کوچک و روستاها و یا در اطراف شهرهای بزرگ و حومه (با تراکم کمتر از حدود ۱۰۰ واحد در هکتار) استفاده از سیستم های پکیج به دلیل تراکم کم ساختمان ها مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما در شهرهای بزرگ به دلیل تراکم زیاد استفاده از آن ها بویژه در مجتمع های بزرگ به هیچ وجه توصیه نمی شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با طرح این پرسش که چرا با شروع فصل پاییز هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ آلوده می شود، تاکید کرد: خودرو همیشه در این شهرها وجود دارد اما غیر از سرما که عامل اصلی سکون هواست باید توجه داشت که وسائل گرمایشی ساختمان ها نیز در این فصل با مصرف بیشتری (بین سه الی چهار برابر شرائط فصل گرما) کار می کنند که در اینصورت آلودگی حاصل از تولید گرمای ساختمان ها در این فصل بیشتر از آلودگی خودروها خواهد بود.
علایی تاکید کرد: لذا لازم است از آلودگی هوای شهرهای بزرگ حاصل از استفاده از وسائل گرمایشی در فصول سرد سال کاست. روشن است که سیستم های گرمایش مرکزی از سیستم های گرمایش انفرادی از راندمان بالاتر و مصرف گاز کمتر و آلایندگی پائینتری برخوردارند.
وی افزود: ضمناً باید توجه داشت که امکان کنترل میزان آلایندگی و احیاناً استفاده از فیلتراسیون در سیستم های گرمایش مرکزی بر روی دودکش مرکزی آن ها راحت تر و مقرون به صرفته تر خواهد بود و هزینه مصرف گاز مشترکین نیز کمتر خواهد شد. مشکل تقسیم عادلانه میزان مصرف انرژی در سیستم های گرمایش مرکزی نیز امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا همچون کشورهای اسکاندیناوی با دستگاه های جدید اندازه گیری میزان مصرف که بر روی لوله های آب گرم ورودی به واحدها نصب می شود، حل شده است.
علایی ادامه داد: دستگاه هائی که از سیستم ساده الکترونیکی قابل ارتباط با شبکه مجازی برخوردار می باشند و از فنآوری چندان پیچیده ای برخوردار نبوده و توسط متخصصین کشور قابل ساخت و تولید انبوه می باشند و قطعاً برای مجتمع های بزرگ در شهرهای بزرگ کشور نیز چندان غیر اقتصادی نخواهند بود.
وی یادآور شد: در صورت توسعه بیشتر کاربرد پکیج‌های انفرادی در شهرهای بزرگ بویژه شهر تهران و استفاده از این نوع سیستم گرمایشی در ساختمان های بیشتری در سطح شهر، در آینده شاهد آلودگی بیشتر هوا خواهیم بود، مطلبی که شاید با اطلاع رسانی مناسب بتوان از توسعه و ترویج خطرآفرین آن جلوگیری نمود.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;