استفاده از ظرفیت مهندسان در مدیریت شهری

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در دیدار با شهردار مرکز شهر بجنورد خواستار استفاده از ظرفیت مهندسان در مسائل و مدیریت شهری شد و گفت: سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان مردم نهاد، ظرفیتی معادل ۴ هزار مهندس دارد که در ۷ رشته فعالیت می کنند و در رأس هرم سازمان، مهندسانی حضور داشته و دارند که نگاه ها آن ها فراتر از مسائل منطقه ای و محلی است و دارای بینش ملی هستند.



مهندس « علی اکبر رمضانی» با بیان این که سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی از جمله سازمان هایی است که توانسته نگاه ملی و راهبرد کشوری را عملیاتی کند، اظهارکرد: هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان در شورای مرکزی نقش بسزایی دارند، بنابراین با این میزان ظرفیت این سازمان آمادگی کاملی برای حضور در مسائل و تصمیم گیری های شهری را دارد.



وی خراسان شمالی را استانی لرزه خیز ذکر و اعلام کرد: این ویژگی موجب تحمیل خسارت های مالی و جانی به استان شده است بنابراین اولویت اول سازمان نظام مهندسی مقاوم سازی و رعایت قوانین ملی ساختمان در پلاک هایی است که مهندسان برای آن ها طراحی می کنند، و این موضوع در راس برنامه های عمیاتی این سازمان قرار دارد.



این مقام مسئول با اشاره به کنترل و مدیریت دقیق طراحی نقشه ها از سوی مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، ادامه داد: نتیجه این مدیریت و کنترل در زلزله اخیر استان، مقاومت واحدهای مسکونی در مقابل شتاب ۶۹ درصدی زمین لرزه بود، با این حال سازمان نظام مهندسی با تشکیل تیم های تخصصی نظارت بر ساخت را بیشتر کرده است تا تخریب های سطحی ناشی از این حوادث کاهش پیدا کند.



وی مسائل شهرسازی را از مهم ترین اولویت های نظام مهندسی ساختمان ذکر و اعلام کرد: با وجود این که در تمام دنیا به مفهوم جدیدی به معماری و شهرسازی نگاه شده و این دو مقوله به عنوان دو بال امنیت و آسایش برای تامین محیط مناسب برای رشد شهروندان نگریسته می شود اما در تمام کشور مسائل شهرسازی و معماری مغفول مانده است بنابراین در کنار فعالیت هایی که در گذشته وجود داشته سازمان تیم تخصصی معماری و شهرسازی استان را تشکیل داده و فعالیت خود را آغاز کرده است.



وی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای ساخت و ساز بر اساس طرح تفصیلی مصوب را از مطالبات سازمان در اجرای حقوق شهروندی ذکر و ابراز کرد: تغییرات احتمالی در ساخت و سازهای شهری نیز باید با نظارت کمیسیون ماده ۵ انجام شود در این مبحث با توجه به انحرافاتی که در حوزه شهرسازی شهرها وجود دارد کمک شهرداری می تواند در برطرف شدن مشکلات مثبت و موثر باشد.



مهندس«رمضانی» توجه به استحکام سازی، تراکم ساخت و توجه به سطوح را از ضروریات مبحث شهرسازی عنوان کرد و توجه به این موارد را از خواسته های سازمان دانست. این مقام مسئول به مشکلات شهری ناشی از اجرای پروژه های برق رسانی و تلفات برق ناشی از آن نیز اشاره کرد.



رئیس سازمان نظام مهندسی با تبریک به دکتر «براتیان» برای پذیرفتن دوباره امر خطیر مدیریت ارشد شهر بجنورد، سبقه مدیریتی وی و همدلی و همراهی شورای شهر با مجموعه شهرداری را توانمندی مؤثر برای حل مسائل شهرسازی و خواست شهروندان دانست.



مهندس«قلی پور» عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی نیز با تبریک به دکتر براتیان برای پذیرفتن دوباره مدیریت شهری بجنورد، گفت: انتظارات شهری شهروندان به واسطه عملکرد شهرداری در دوران مدیریت شهری وی افزایش یافته است که باید به آن توجه شود.



وی نکات شهری متعددی را عنوان کرد که نباید از نگاه های ویژه محروم بماند و اظهارکرد: کنترل مجموعه شهری مرکز استان و توجه به همه مسائل شهری در مناطق مختلف شهر از خواسته هایی است که باید به آن ها رسیدگی شود.



دکتر «وحیدی برجی» با اعلام آمادگی برای همکاری در مسائل شهرسازی استان، گفت: هم اندیشی و هم فکری با تیم تخصصی شهرسازی نظام مهندسی استان برای اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و پروژه هایی که تاثیر زیادی در شهر دارد از خواسته های تیم تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان است.



رئیس گروه تخصصی شهرسازی سازمان، استمرار حضور تیم های تخصصی در مسائل شهری را موجب ارتقائ خدمات رسانی به شهروندان ذکر و اعلام کرد: در برخی شهرها برون سپاری خدمات شهرسازی در دفتر خدمات مهندسی شهرسازی از صدور پروانه تا پایان کار به بخش خصوصی و مهندسان شهرسازی واگذار شده است، با توجه به ظرفیتی که در شهر بجنورد وجود دارد خواستار فراهم شدن این برون سپاری برای مهندسان شهرسازی استان هستیم.



وی با اشاره به روز جهانی معلولان افزود: با این که در پروژه ها استانداردهایی برای حضور افراد کم توان تعریف می شود اما متاسفانه در پروژه های استان حتی پروژه های اداری اجرایی نمی شود و می توان گفت خراسان شمالی جزء اولین استان هایی است که فضایی برای کم توانان وجود ندارد.



وی تغییرات کاربری ها، تغییرات بزرگ در حوزه شهری و شهرسازی و بیشتر مسائل شهرسازی را از جمله مواردی دانست که در حوزه تخصصی مهندسان شهرسازی قرار دارد و می توان از ظرفیت های آن ها استفاده کرد.



شهردار بجنورد نیز در این دیدار گفت: شهردار ضمن ابراز خرسندی از حمایت سازمان نظام مهندسی از مدیریت شهری ، تعامل خوب این سازمان با شهرداری را یک مولفه مثبت ارزیابی کرد.



آقای براتیان گفت: باید شهروندان ما آگاه و مطالبه گر باشند و برای تحقق این آرمان نیاز به آموزش فرهنگی و تغییر رفتار درسطح سازمانی و شهروندی داریم.



وی گفت: فراتر از هر مسئولیتی که داریم ، درکالبد شهری اولین نقش هر فردی نقش شهروندی است .



وی ادامه داد: در بحث بهسازی معابر اولویت خود را بر محوریت بخشیدن به انسان و عابر پیاده قرار دادیم و بر همین اساس اقدام به بهسازی معابر با نیازهای متفاوت شهروندی نمودیم.



شهردار همچنین یکپارچگی حاصل تحقق مدیریت واحد شهری را حافظ بیت المال و مدیریت بر سرمایه انسانی و مالی دانست.



وی در ادامه بیان نمود: جنس شهرداری متفاوت و نهادی است که قابل قیاس با هیچ سازمانی نیست به نحوی که نبودن منابع مالی مانعی برای تعطیلی خدمات شهری نیست چرا که از سوی شهرداری خدمات لحظه ای ارائه می شود که قابل توقف نیست.



دراین دیدار بر لزوم همکاری تنگاتنگ سازمان نظام مهندسی و شهرداری تاکید شد و شهردار عنوان کرد از هر پیشنهاد تخصصی و اعلام همکاری متخصصین و مهندسین سازمان برای ایجاد تحول در ساختار شهری استقبال می کند.



احداث شرکت های تخصصی برای تهیه نقشه های Gis و ممیزی و راه اندازی ساختمان آی تی اس از دیگر موارد مطرح شده از سوی شهردار بجنورد در این دیدار بود.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;