استفاده از تکنولوژی BIM ساخت‌وساز را ارزان‌تر و اقتصادی‌تر می‌کند

سومین جلسه سیاست‌گذاری «چهارمین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سومین جلسه سیاست‌گذاری «چهارمین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» با حضور مهدی صالحی مدیرکل معماری و شهرسازی شهرداری تهران، مرجان میری، سرپرست کنترل و ارتقای کیفیت ساخت‌‌و‌ساز و امور مهندسین ناظر و همچنین مسئولان تعدادی از تولیدکنندگان مرتبط با هوشمندسازی صنعت ساختمان عصر روز چهارشنبه یک آبان در ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار شد. 
ساخت‌وساز به شکل سنتی اجرا می‌شود
در ادامه این نشست، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران بابیان اینکه برگزاری همایش مذکور جزو مأموریت‌های سازمانی در این معاونت است، گفت: امیدواریم که برگزاری این همایش سرآغازی برای اتفاقات بهتر در آینده باشد.چراکه علی‌رغم مبادلات کلان اقتصادی در بخش ساخت‌وساز این صنعت به سنتی‌ترین شکل ممکن در حال اجرا است .
مهدی صالحی در ادامه تأکید کرد: اصل کار زمانی شکل می‌گیرد که در یک هم‌افزایی با گروه‌های شرکت‌کننده که شامل نهادهای عمومی، دولتی و تخصصی، انجمن‌ها و NGO های دخیل است، بتوانیم این هم‌افزایی‌ها را تعریف کنیم.
وی درخواست کمک از انجمن‌های صنفی برای تعریف این هم‌افزایی‌ها کرد و گفت: هم‌افزایی با انجمن‌ها می‌تواند منجر به‌اتفاق های خوب در بهینه‌سازی مصرف انرژی شود و رویکرد این همایش باید استفاده حداکثری از ظرفیت‌های انجمن‌های صنفی مرتبط با ساخت‌وساز باشد.
صالحی در ادامه عنوان کرد: مأموریت ما این است که بسترها را فراهم کنیم تا از درون آن‌یک نقشه راه یک‌ساله برای حرکت در این مسیر بیرون بیاید. باید برای خود مأموریت تعریف کنیم و این همایش می‌تواند نقشه راه یک‌ساله را برای مبحث انرژی رقم بزند.
صالحی خاطرنشان کرد: شهرداری نگاه درآمدزایی و مالی به همایش مذبور ندارد، چراکه توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از مأموریت‌های اصلی شهرداری‌ها است.
پایش مصرف انرژی باید به‌صورت مستمر انجام شود
مدیرعامل تکوین رسانه بابیان اینکه مدیریت انرژی در ساختمان‌ها نباید به‌صورت مقطعی انجام شود گفت: پایش پروژه‌ها باید به‌صورت روتین و مداوم انجام گیرد تا بتواند تأثیرگذاری مطلوبی داشته باشد.
سامیار حقیقت، حلقه مفقوده درزمینهٔ بهینه‌سازی مصرف انرژی را فقدان یک روش استاندارد و قابل‌اتکا برای پایش و اندازه‌گیری مصرف انرژی در ساختمان دانست و گفت: بسیاری از تولیدکنندگان ادعا دارند که تولیدات آن‌ها تا حدی در مصرف انرژی کاهش ایجاد می‌کند، اما هیچ روش استانداردی برای صحه گذاشتن روی این ادعا وجود ندارد.
وی تأکید کرد: بنابراین هیچ‌گاه این ادعا مستدل نشده است، چون هیچ الزامی برای دستگاه‌ها جهت استقرار سیستم پایش انرژی وجود ندارد.
حقیقت گفت: به‌هرحال تجزیه‌وتحلیل مصرف انرژی می‌تواند رویکرد مناسبی برای تعدیل مصرف انرژی محسوب شود. با این تحلیل‌ها می‌توان دریافت در کجا و در چه زمانی با هدر رفت انرژی روبرو هستیم.
وی درنهایت گفت: باید در مقوله پایش به پارامترهای فصلی توجه داشته و نسبت به این پارامترها راندمان روشنایی و تهویه را تنظیم کنیم.
استفاده از تکنولوژی BIM ساخت‌وساز ارزان‌تر و اقتصادی‌تر می‌کند
همچنین نیلوفر فدایی از شرکت ابنیه هوشمند آداک بابیان اینکه آگاهی سازی مهم‌ترین بخش در اصلاح الگوی مصرف است گفت:در حال حاضر مردم عوام از فواید BIM اطلاعی ندارند و باید در این خصوص روشنگری ایجاد شود .
وی گفت:کاهش هزینه‌ها و ریسک نهایی کارفرمایان، پیمانکاران، طراحان، مهندسان و بهره‌برداران ساختمان از طریق به‌کارگیری سیستم BIM ازجمله مزایای این فرآیند است.
فدایی استفاده از فنّاوری BIM را کاهش هزینه‌ها و اقتصادی شدن ساخت‌وساز عنوان کرد و گفت: BIM کمک می‌کند تا مدیریت بهتری روی پروژه ها و مصرف انرژی آن‌ها داشته باشیم.
استاندار و طراحی کارشناسی شده چراغ‌ها مصرف بهینه را به دنبال دارد
در همین راستا ناصر آزادی از انجمن چراغ‌سازان ایران بابیان اینکه استاندارد کنونی چراغ‌ها مطلوب نیست گفت:اگرچه در حال حاضر استاندارد اکثر لامپ‌های روشنایی اجباری است اما این لامپ‌ها طول عمر بالایی ندارند.و این موضوع نشان می‌دهد برخی از برندها استاندارد جعلی دارند.
وی گفت:علاوه بر کیفیت مسئله بعدی مربوط به طراحی نورپردازی است برای مصرف بهینه باید این طراحی به‌صورت هوشمند سازی انجام شود .
آزادی گفت:استاندارد واقعی و طراحی دقیق روشنایی می‌تواند علاوه برافزایش طول عمر بهینه، مصرف انرژی را نیز بهینه کند .
وی گفت:طراحی کارشناسی شده نورپردازی می‌تواند مصرف بهینه را به دنبال داشته باشد.
اهمیت انرژی‌های تجدید پذیر در حفظ انرژی‌های تجدید ناپذیر
در ادامه این گزارش کاملیا رامین افشار از شرکت انرژی‌های تجدید ناپذیر آرتینا بابیان اینکه در حال حاضر ایران در بخش نیروگاه‌های فتوولتایک توانسته تولید داخل داشته باشد گفت: شرکت مهندسی و بازرگانی مواد و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر آرتینا، به‌منظور توسعه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و خصوصاً انرژی خورشیدی، فعالیت خود را درزمینهٔ طراحی و اجرای نیروگاه‌های خورشیدی و همچنین تأمین تجهیزات وابسته به این صنعت آغاز نموده است.
وی گفت: در کشور ما با توجه به مصرف روزافزون انرژی برق، افزایش مصرف در فصل گرما و احتمال بروز اتفاقات پیش‌بینی‌نشده (ازجمله جنگ و هدف قرار گرفتن صنایع زیرساختی کشور) ، اتکای صرف به برق شبکه سراسر کشور می‌تواند بحران‌ساز باشد. خورشید منبعی پاک، رایگان، غیرقابل تحریم، قابل‌اعتماد و همواره در دسترس است که در بیشتر نقاط کشور ما تابش قابل قبولی جهت احداث نیروگاه خورشیدی دارد.
رامین افشار درنهایت گفت:استفاده از سیستم‌های فتوولتایک می‌تواند در مصرف بهینه سوخت‌های تجدید ناپذیر بسیار مطلوب عمل کند .
نگهداری و پایش اصل مهم در هوشمند سازی ساختمان
در ادامه همین نشست کوروش اکبری مدیر فروش و بازرگانی شرکت آلیاژ‌گران دنیای کنترل بابیان اینکه در دنیا دیگر سیستم‌های هوشمند سازی ساختمان مصالح لاکچری محسوب نمی‌شوند .گفت: در تمامی کشورها موضوع هوشمند سازی یکی از اجبارهای ساختمانی است و در این قضیه توجه به مبحث نگهداری از اهمیت بالایی برخوردار است .
وی گفت: تجهیزاتی که شرکت ما وارد می‌کند تجهیزات کنترلی است که در کنترل هوشمند ساختمان مصرف می‌شود، همچون کنترل سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی سامانه‌های اعلان حریق سامانه‌های کنترل روشنایی، سامانه‌های مداربسته و دوربین‌های مداربسته است اما این تجهیزات بعد از نصب باید به‌صورت مستمر مورد نگهداری و پایش قرار بگیرد .
اکبری با تأکید بر این‌که در دنیای امروز استفاده از سیستم‌های bms انتخابی نیست بلکه اجباری است گفت:برخی از تجهیزات هوشمند سازی نمونه داخلی ندارد و باید از کشورهای دیگر وارد شود اما متأسفانه سازمان استاندارد و گمرک با واردکننده‌های این سیستم‌ها همکاری نمی‌کند .
تشویق به‌جای اجبار
در همین حال آسیه عطاردی از مرکز تحقیقات راه ،مسکن و ساختمان بابیان اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی باید اجباری نباشد گفت: زمانی که این موضوع به یک مسئله انتخابی – رقابتی تبدیل شود سطح علمی و تحقیقاتی بالاتر می‌رود و این مسئله ازلحاظ کمی و کیفی رشد میکند .
وی گفت:در حال حاضر تحریم‌ها تأثیر بدی بر روی واردات مواد اولیه و سیستم‌های بهینه‌سازی انرژی گذاشته است .
عطاردی درنهایت گفت: ما در بخش کنترل مصرف انرژی همگام با روند جهانی پیش نمی‌رویم و این مسئله تأثیر بدی در مصرف انرژی گذاشته است .
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;