استفاده از باتری سدیم برای تصفیه آب

به گزارش تاسیسات نیوز، مهندسان مکانیک دانشگاه ایلی نویز دریافتند می توانند با تکیه بر روش اسمز معکوس، آب شور را موثرتر از روش های مرسوم نمک زدایی کنند. 



تلاش های علمی زیادی برای حفظ منابع آب و انرژی برای آیندگان انجام شده است. محققان دانشگاه ایلی نویز باتری جدیدی طراحی کرده اند که برای ذخیره سازی و انتشار برق تنها متکی بر اب نمک نیست، اما در فرایند یون های نمک را از آب جدا می کند.

 

 

باتری های لیتیومی در تلفن های هوشمند و لب تاپ های همه ما وجود دارند، اما استفاده از آنها در ذخیره انرژی در مقیاس های بزرگ خیلی مناسب نیست. کم بودن لیتیوم دانشمندان را به فکر جایگزین های فراوان تر انداخته که یکی از اینها سدیم است که بیش از 2.6% پوسته زمین را تشکیل می دهد.

 

 

فناوری باتری های سدیم با اینکه هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، پتانسیل استفاده به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه برای مشکلات انرژی ما را نشان داده است. محققان سال گذشته آن را با مواد فراوان تر و ارزان تر در یک مفهوم ترکیب کرده اند که ادعا می کنند روزی می تواند برای ساخت پیل های ذخیره سازی برای ایستگاه های برق استفاده شوند.

 

 

مهندسان دانشگاه ایلی نویز یک باتری سدیمی ابداع کرده اند که مثل همتایان لیتیومی یون ها را از یک الکترود به الکترود دیگر منتقل می کنند.




در یک باتری سدیمی، یک الکترود پر از آب نمک می ماند اما وقتی یون های سدیم دوباره برمی گردد که جریان به شیوه ای دیگر جاری شود. محققان ایلی نویز یک مکانیسم برای توقف این اتفاق ابداع کرده اند.

 

 

در یک باتری مرسوم، جداکننده اجازه می دهد نمک از الکترود مثبت به الکترود منفی برود. این مساله مقدار تخلیه نمک را محدود می کند. بعد یک غشا گذاشته می شود که سدیم را بین دو الکترود به دام می اندازد، در نتیجه می توان برای طرفی که نمک زدایی شده استفاده کرد.

 

 

 

محققان بعد از شبیه سازی وسیله در غلظت های نمکی زیاد ادعا کردد می توانند 80% آب شور را احیا کنند. حال آنها روی استفاده از آب دریای واقعی برای دیدن عملکرد آن کار می کنند.

 

 

رایج ترین روش برای نمک زدایی آب یعنی اسمز معکوس شامل عبوردادن اب از یک غشا برای تفکیک نمک است که گران بوده و انرژی زیادی مصرف می کند. همچنین واحدهای اسمز معکوس برای مقرون به صرفه بودن باید بزرگ باشند. در مقابل، باتری جدید می تواند کوچک یا بزرگ باشد و با کاربردهای مختلف مطابقت داشته و انرژی بسیار کمی برای استخراج نمک نیاز دارد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;