از کریر تا الماس شرق – ۳(قسمت پایانی)

 

به گزارش تاسیسات نیوز، سومین و آخرین قسمت مصاحبه با مهندس کاشانی حصار را با هم میخوانیم:



اگر بخواهید کتابی به دوستان جهت مطالعه معرفی کنید، چه زمینه ای راانتخاب می‌کنید؟


الان کمبودی که در کشور ما بسیاروجود دارد که آن هم متاثر از مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، و… است، اخلاقیات است.

اگر بخواهم توصیه ای بکنم، توصیه من اخلاقیات است. همه می‌بینیم در کشور‌هایی که از نظر ما خیلی مذهبی نیستند و پیشینه تاریخی طولانی مدتی نیز ندارند، اخلاقیات ورفتارهای اجتماعی شان چگونه است و ما که مدعی یک پیشینه تاریخی هستیم از این نظر در چه جایگاهی قرارداریم.

برای اصلاح رفتارها وتعاملات اجتماعی ابتدا باید انساان رابخوبی شناخت وزوایای نهفته وی راکشف کرد.

به نظر من ما در اخلاقیات بسیار کمبود داریم وتا زمانی که اخلاقیات درست نشود، تخصص‌ها به تنهایی به درد ما نخواهند خورد. گاه با دیدن عملکردبرخی تحصیلکرده‌ها بیاد این شعر نغز می‌افتم که «چودزدی باچراغ آید گزیده تر برد کالا»


شما به چه رنگی علاقه دارید؟


نارنجی



و یکی از گافهای تاسیساتی که مرتکب شده اید چه بوده است؟


وقتی شما کار می‌کنید اشتباه هم دارید. متاسفانه در کشورما بعد از این که طراحی انجام می‌شود، کارفرما براساس سلیقه یا نیاز بازار یا بر اساس توصیه دیگران دائم طرح را تغییر می‌دهد وگاه اصلاحات متناسب با این تغییرات درنقشه‌های دیگر فراموش می‌شود. مثلا در هنگام راه‌اندازی تاسیسات یک پروژه فهمیدیم که آب به طبقات بالا نمی‌رسد.

بعد از بررسی متوجه می‌شویم که قرار بوده در طبقه سوم یک منبع واسطه داشته باشیم و از آنجا توسط پمپ‌های موجوددرطرح آب به طبقات بالایی پمپ شود . بعدا منبع طبقه سوم حذف شده است ولی مشخصات بوسترپمپ که اکنون باید از زیرزمین پنجم آب راپمپ می‌کرد اصلاح نشده است و در نتیجه آب به طبقات بالایی نمی‌رسید.



چقدر با برق آشنا هستید؟


خیلی آشنا نیستم . ولی چون غالبا موضوعات برقی نیز درجلسات تاسیسات مکانیکی مطرح می‌شود، طبیعتا‌اندکی بااین مباحث آشنایی دارم.



چقدر با BMS و سیستم‌های کنترل آشنا هستید؟



با سیستم‌های کنترل وBMS در حد نیاز تاسیسات مکانیکی آشنا هستم . مشکل ما دررابطه با BMS نداشتن دانش طراحی و یادانش اجرای BMS نیست بلکه مشکل اصلی ما در تعمیر و نگهداری و بهره برداری ازآنهاست .تجربه ی من این است که ما در بخش بهره برداری BMS بسیار ضعیف هستیم.


پیچیده کردن سیستم‌های BMS باعث می‌شود که بهره بردارسردرگم شودو نه تنها صرفه جویی انرژی نمی‌کنیم بلکه حتی به دلیل عدم کنترل صحیح، مقداری انرژی را تلف نیز می‌کنیم. پیچیده شدن این سیستم‌ها موجب می‌شود بهره برداران پس از مدتی سیستم BMS رااز حالت خودکار خارج کنند وبه حالت دستی در آورند . بنابراین یک سرمایه گذاری اولیه زیادی انجام داده‌ایم بدون اینکه ازآن استفاده ای بکنیم .


در سیستم تهویه مطبوع پیشنهاد مااین است که تازمانی که نیروهای بهره بردار دانش کافی برای بهره برداری ورفع عیب سیسستم‌های BMS ندارند،از همان کنترلرهای موضعی ای استفاده کنیم که سالیان متمادی است در صنعت تاسیسات ایران وجوددارد.


البته نباید ار تربیت کردن متخصصان کارآمد در زمینه BMS غافل شد وسازمان‌ها وتشکیلات متبط با این موضوع بایدبرگزای چنین برنامه‌های آموزشی رادردستورکارخودقراردهند.تا آن زمان بایدBMS رادرحدمانیتورینگ، سوپروایزری و ثبت حفظ کنیم.



چند طراح بزرگ تاسیسات را که می‌شناسید نام ببرید؟


آقای مهندس حشمت الله منصف که حق استادی برمهندسان تاسیسات مکانیک ایران دارند و یادم است که در اولین کنفرانس بین المللی تهویه مطبوع ایران از ایشان به حق به عنوان پدر تاسیسات ایران یادشد.


آقای مهندس اشرف درشهرمشهد نیز ازپیشکسوتان تاسیسات شهرهستند. این دوستان نه تنهادرزمینه فنی وحرفه ای الگوهستند بلکه از نظر اخلاق ومنش نیز بسیار وارسته ومتواضع هستند وخوشحالم که افتخار همکاری وآشنایی با آنان برای میسر گردیده است.



فرض کنید که بخواهید یک نسخه ای برای جوانانی که تازه وارد دنیای تاسیسات می‌شوند با توجه برای جوانانی که در این چند سال به دست آورده اید. چه مسائلی را بازگو می‌کنید؟



شاید بزرگترین توصیه من به جوانان که تمام امید کشور به آنها است این باشدگه عجله نکنند.گرچه باتوجه به وضعیت جامعه باید به انها حق دادکه تاحدی عجول باشند.


چون نمی‌توانند برنامه ریزی منطقی وسنجیده ای برای آینده خودداشته باشند ومتاثر از تحولات جامعه مجبورند تغییر مسیر بدهند وخط عوض کنند. ولی این عزیزان باید بدانند که معمولا از این شاخه به آن شاخه پریدن‌های متوالی ( جز درموارد نادر)چیزی عایدنخواهدشد، باید در یک حوزه تخصصی ومورد علاقه ماند و دانش وتجربه خودراافزایش داد، حتماموفق خواهندشد.



یک زمانی که خیلی خسته می‌شوید یا خیلی دل تنگ می‌شوید چه کار می‌کنید که حال و هوایتان عوض می‌شود؟


بیشتر به میان جامعه می‌روم . وقتی در دفتر کارم احساس خستگی می‌کنم چه از لحاظ جسمی یا روحی، باخروج از دفتر وآمدن به میان مردم، حال و هوایم کاملا عوض می‌شود. وقتی می‌بینم مردم با چه تلاشی مشکلاتشان را حل می کنند از آنها امید می‌گیرم. بدترین چیز درمواجه با مشکلات،تنهایی است.

 

می‌توانید یک بیت شعر برایمان بخوانید؟


یکی از شعرهایی که من خیلی دوست دارم از بیت‌های حافظ است که می‌فرماید:


چو می‌توان به صبوری کشید جور عدو

چرا صبور نباشم که جوریار کشم



شعر کدام یک از شاعران را دنبال می‌کنید؟


حافظ، سعدی، و از شاعران نسل جدید اخوان ثالث



نظرتان درباره تاسیسات نیوز چیست؟


میتواند بهتر باشد. البته من یکی دو پیشنهاد داشتم در رابطه با جذب مخاطب به نظر من سایت شما می‌تواند در این زمینه فعال باشد و پیشقدم باشد در مقایسه با دیگر سایت‌های تاسیساتی و آنهم این است که ما یک سری مقررات ملی ساختمانی داریم که چاپ می‌شود.


اینها یکسری اشکالات دارند که این اشکالات فیدبک‌ها یش به دفتر تدوین باز نمی‌گردد. چون من اخیرا به کمیته مباحث ۱۴ و ۱۶ آمدم این خلا را احساس می‌کنم.



نقطه نظرات استفاده کنندگان و مهندسان تاسیسات منعکس نمی‌شود. اگر تاسیسات نیوز بتواند یک حلقه گمشده ایی را که این وسط وجود دارد و آن فیدبک استفاده کنندگان نسبت به کسانی که آنرا تدوین می‌کنند، این ارتباط را برقرار کند.

 

تاسیسات نیوز خیلی می‌تواند مثمر ثمر باشد.یعنی شما نقطه نظرات و انتقادات استفاده کنندگان را بگیرید، منتهی نه اینکه با یک حجم خیلی زیاد و به کمیته تدوین تحویل دهید تا آنها هم به دلیل حجم گسترده از خیر کار بگذرند و بگویند که نمی‌خواهیم اصلا شما وارد کار شوید. بلکه توسط یک تیم این نقطه نظرات فیلتر شود و آن نظراتی که واقعا جا دارد در مقررات ملی ساختمان دیده شود، اینها منعکس شود یکی از کار‌هایی که تاسیسات نیوز می‌تواند انجام دهد این کار است.



و البته با لعکس، از آن طرف مثلا یکسری چیزهایی که در مقررات ملی ساختمان داریم، برمی‌گردد به نقطه نظرات سازنده تجهیزات .باید نقطه نظرات سازندگان در این زمینه را نیز داشته باشیم و منعکس کنیم. بنابراین مقرراتی که وضع می‌شود هم نقطه نظرات سازندگان را دارد و هم نقطه نظرا ت مهندسینی که در جای جای ایران کار اجراء انجام می‌دهند.


این می‌تواند خیلی مثمرثمرتر باشد. اگر یک تالار پرسش و پاسخ داشته باشیم . می‌تواند مثمرثمر باشد. اگر من امروز یک مشکل دارم باید بتوانم این را در آن تالار مطرح کنم و از کسانی که تجربه دارند کمک بگیرم.


این شبکه‌های اجتماعی مثل وایبر، دارند یک همچین کاری می‌کنند. به تدریج مانند یک عرف شده است. که افراد سوالات خودرا در این شبکه‌ها مطرح کنند و شما می‌توانید از این موضوع استفاده کرده، هم برای جذب مخاطب و غنی تر شدن سایت .



من کلماتی را می‌گویم و شما نظرات خودرا در مورد این کلمات بیان کنید؟



شصت سالگی: انتقال تجربیات کسب کرده به جوانترها


ایران: وطن، خانه، مردم،زندگی


تاسیسات: نیاز جامعه، دغدغه جامعه، و اگر به آن توجه نشود مشکل جامعه


جوانی: عشق و شور وحال

 

خدمت به ایران: سعادت


مهندس منصف: فردی که منصفانه برای ایران کار کرد و حق بزرگی به گردن تمام مهندسان تاسیسات ایران دارد.

 

نظام مهندسی: سازمانی که می‌تواند خیلی مثمرثمرتر باشد


هتل: مسافرت



پول: وسیله



مشهد:امام رضا(ع)



امام رضا(ع): اخلاقیات، انسان دوستی، و دور بودن از زیاده خواهی



روحانی: عمل به وعده



احمدی نژاد: فرصت ازدست رفته



کاشانی حصار: خادمی‌ که امیدوار است درانجام وظیفه موفق بوده باشد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;