از بودجه سال 94 تا آخرین قیمت ها و بازار قراردادها

صادرات غیر نفتی اولویت اصلی بودجه سال آینده




 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، کلیات بودجه 94 تقدیم مجلس شد. چنانچه انتظار می‌رفت بخش بزرگی از آن همچنان در چرخه معمول خود یعنی سرمایه‌گذاری بر نفت و فرآورده‌های آن باقی ماند و غیرنفتی‌ها همچنان نقاط اتکای بودجه نیستند. گردشگری که به شهادت کارشناسان و تجربه‌های موفق کشورهای متعدد راه خوبی برای خروج از رکود و رهایی از اقتصاد تک‌محصولی بود، همچنان چشم انتظار تخصیص اعتبار برای بازسازی و نوسازی خود یا حداقل اجرای دقیق اصل 44 برای ورود جدی بخش خصوصی باقی ماند.

البته تلاش ناگزیر دولت برای فاصله گرفتن از بودجه وابسته به نفت نسبت به سال‌های گذشته شاید نوید گشایشی را در سال‌هایی دور در آینده دارد. برخی معتقدند بودجه 94 یک حرکت مثبت به سوی استقلال از درآمدهای نفتی است. یک عضو فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره کلیات بودجه 94 و نقش حوزه‌های غیرنفتی، مانند بخش‌های تولیدی و خدماتی ازجمله گردشگری درآمدهای دولت و بودجه‌ریزی انجام‌شده گفت: سال گذشته قیمت فروش نفت 103 دلار بوده و بودجه با نفت 100 دلار بسته شد اما امسال می‌بینیم که متوسط قیمت به 75 دلار رسیده است و بودجه با رقم 72 دلار بسته شده که حتی همین هم به نظر خوش‌بینانه و بیش از متوسط قیمت جهانی نفت است. به همین دلیل رویکرد بودجه، اجبارا به سمت صادرات غیرنفتی است؛ هر چند کماکان درآمدهای دولت وابسته به درآمد حاصل از فروش نفت خام است و بنابراین بخش زیادی از بودجه را هم به خود اختصاص می‌دهد. با این وجود آمار صادرات غیرنفتی ما تا پایان آبان ماه سال جاری 5/31 میلیارد دلار بوده و درآمد حاصل از گردشگری نیز 6 میلیارد دلار برآورد می‌شود که این می‌تواند برای وابستگی کمتر ما به درآمد حاصل از نفت در درازمدت امیدوارکننده باشد.

مهرداد بائوج لاهوتی در ادامه تاکید کرد: البته رویکرد اصلی در تنظیم بودجه 94حرکت به سمت کاهش تورم است و به نوعی بودجه در وضعیت انقباضی قرار داد. در سال 93 بر کاهش تورم تا زیر 25 درصد هدف‌گذاری شده بود و امسال قرار است به زیر 20 درصد برسد.

این نماینده مجلس با اشاره به منابع جدید که نسبت به گذشته به بخش گردشگری اختصاص داده شده، گفت: گردشگری با توجه به اینکه صنعتی رو به رشد و دارای ظرفیت‌های بالا در کشور ما است می‌تواند نقش عمده‌ای در مسیر این استقلال از درآمدهای نفتی داشته باشد. همان‌طور که در لایحه خروج از رکود هم بر رفع موانع رشد این بخش تاکید شده بود، نگاه در بودجه‌ریزی نیز به این بخش مثبت است. گردشگری تا به‌حال به صورت معمول از منابع صندوق توسعه ملی سهی دریافت نمی‌کرد و در حال حاضر سهم 20 درصدی در این صندوق را به خود اختصاص داده است.

 

توجه‌ها به صادرات غیرنفتی جلب شده

وی تجربه سال 94 را در کاهش هر چند اندک سهم نفت در بودجه کم‌سابقه دانست و گفت: سهم نفت از بودجه در 20 سال گذشته به زیر 45 درصد نرسیده بود درحالی‌که امسال روی 5/31 درصد بسته شده است. امسال در واقع اولین سالی است که ما تجربه کاهش سهم نفت را در اداره کشور تجربه می‌کنیم، هر چند این به نوعی نتیجه تحریم‌ها و بالاجبار بوده اما موجب جلب توجه دولتمردان و مجلس به صادرات غیرنفتی و از جمله گردشگری شده است.

لاهوتی در پاسخ به این سوال که بودجه 94 با توجه به اختصاص درصد بالایی بالغ بر 71 درصد در آن به بخش دولتی نشان می‌دهد که همچنان تصدی دولتی نقش قابل‌توجهی در بودجه دارد و البته سهم عمده آن هم به شرکت ملی نفت و شرکت پالایش فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد، پس چه برنامه‌ای برای تولید کالا و خدمات بر اساس اصل 44 قانون اساسی توسط بخش خصوصی، بالاخص در حوزه گردشگری وجود دارد؛ گفت: به نظر می‌آید تا زمانی که دست دولت بر اقتصاد کشور باز باشد، نمی‌توان به تغییر وضعیت موجود و نجات اقتصاد کشور امیدوار بود. سیاست مجلس در این زمینه تلاش برای بودجه‌ریزی به نفع این اصل و رفع موانع قانونی برای رشد کسب و کارهای گردشگری است و سعی می‌شود از طریق وضع قوانین مالی تسهیل‌گر یا حتی فروش دارایی‌های دولت که قابل واگذاری به بخش خصوصی است در این مسیر تلاش کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث

تعیین کننده در تکمیل زیرساخت‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری است که با تلاش موثر برای به میدان کشاندن بخش خصوصی در این زمینه و اجرای اصل 44 و برطرف کردن خلأهای قانونی اجرای آن، گامی موثر در این جهت برداشته می‌شود. البته این رابطه مستقیمی با معرفی جاذبه‌های کشور و سرریز گردشگر خواهد داشت و به ترغیب سرمایه‌گذار منجر خواهد شد.

 

بودجه مناسب برای حوزه‌های مرتبط

لاهوتی با اشاره به اینکه بحث گردشگری با حوزه‌های مختلفی مرتبط است که تخصیص بودجه به آن می‌تواند بر رشد این حوزه اثر بگذارد، گفت: به عنوان مثال حمل و نقل یکی از زیرساخت‌های اساسی گردشگری است و در حال حاضر شاید یکی از ضعف‌های این حوزه محسوب می‌شود. در بودجه 94 برای این بخش رقم بسیار خوبی در نظر گرفته شده است، در واقع درآمد حاصل از افزایش قیمت نفت و گاز به این بخش تزریق می‌شود. این عضو فراکسیون گردشگری مجلس بودجه بخش امنیت کشور را هم به نوعی در خدمت گردشگری دانست و گفت: مساله دیگر بحث امنیت است و با توجه به حساسیت بخش گردشگری به این موضوع سرمایه‌گذاری‌ در این زمینه و بودجه‌ای که به امنیت اختصاص داده می‌شود می‌تواند مستقیما بر گردشگری اثر مثبت بگذارد و موجب جلب گردشگر شود. با توجه به اینکه ایران به‌رغم تبلیغاتی که وجود دارد یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه یا حتی دنیا برای گردشگران است، با تاکید بر این پارامتر موثر و اختصاص بودجه به آن، به شکل موثرتری به جلب اعتماد گردشگران پرداخت.

به نظر می‌آید با کمبود منابعی که دولت در حال حاضر با آن دست به گریبان است، گردشگری با توجه به میان بخشی بودن خود می‌تواند از منابع تخصیص یافته در بخش حمل و نقل و عمران و امنیت به نفع خود بهره ببرد و از سوی دیگر می‌توان امیدوار بود که سیاست‌هایی که برای تسهیل اجرای اصل 44 اتخاذ میشود، این حوزه را برای بهره‌گیری از همه ظرفیت خود یاری کند.

 

 

افزايش تعرفه واردات فولاد منجی فولاد‌سازان

 

 

از سوی دیگر مدتی است که بازار آهن بی‌رونق شده و فعالان این صنعت دیگر امیدی به بهبود شرایط ندارند تا جایی که به عقیده آنها بهبود این صنعت منوط به اقدامی از سوی دولت،با اجرای پروژه‌های عمرانی و تحرک در بازار مسکن است.

تولید‌کنندگان معتقدند در زمان رشد قیمت‌ها سازمان‌های نظارتی با حضور در بورس کالا خواستار تعدیل نرخ‌ها از سوی آنها هستند، اما در حال حاضر که نیاز به حمایت از سوی آنها احساس می‌شود، سازمان‌های حمایتی از تولید‌کنندگان حضور ملموسی ندارند. این در شرایطی است که بازار دچار رکود فصلی شده و با شدت پیدا کردن سرما مصرف فولاد رو به کاهش می‌رود. از سویی شرایط در بازار‌های جهانی نیز به نفع تولید‌کنندگان نیست و با کاهش مصرف چین قیمت‌ها در بازار‌ها کاهش پیدا کرده است؛ در حالی که تولید فولاد در دنیا روندی صعودی دارد و اغلب کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه تعرفه‌های واردات فولاد در حال حاضر نسبت به کشور‌های همسایه در سطوح پایینی قرار دارد و بازار ایران برای این کشورها شناخته شده و قابل دسترس است، امکان سرازیر شدن خیل عظیمی از محصولات فولادی به سمت ایران وجود دارد. از این رو اغلب با هشدار نسبت به سونامی واردات فولاد درخصوص محصولات وارداتی که مشابه تولید داخل نیز دارند، هشدار می‌دهند و خواستار وضع تعرفه برای محصولات فولادی و افزایش آن برای برخی دیگر از محصولات هستند.

در حال حاضر ترکیه برای حفظ و مصون نگه داشتن بازار‌های داخلی خود برای محصولات فولادی رقم تعرفه را تا 35‌درصد افزایش داده است و تولید‌کنندگان ایرانی نیز خواستار افزایش و وضع تعرفه برای شمش و محصولات فولادی از 30 تا 40 درصد هستند. در همین خصوص پیشنهادهایی نیز از سوی فولاد‌سازان مطرح شده و انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران نیز جلسات متعددی با کارگروه فولاد به منظور افزایش رقم تعرفه واردات فولاد برگزار کرده است. با وجود موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت با افزایش تعرفه واردات فولاد،کارشناسی و اخذ این تصمیم به معاونت‌های وزارتخانه یعنی تیمی متشکل از جعفر سرقینی معاونت معدنی و خسرو تاج معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت محول شده است. منابع آگاه از این موضوع از موافقت ضمنی این تیم خبر دادند، اما ارقامی که برای واردات فولاد تاکنون مطرح شده باب میل فولاد‌سازان نیست.

ارقام پیشنهادی تولید‌کنندگان برای واردات شمش و محصولات فولادی بین 30 تا 40 درصد است، اما ارقامی که تاکنون مطرح شده، وضع تعرفه برای شمش تا 15 درصد و افزایش آن برای محصولات فولادی تا 10 درصد بوده که این ارقام مورد قبول فولاد‌سازان نبوده است. در حال حاضر شمش فولاد و ورق فولادی تعرفه واردات ندارند و محصول میلگرد از تعرفه 11 درصدی برخوردار است.در این بین برخی محصولات نیز از جمله ورق سایز 2 میلی‌متر و مفتول صنعتی تولید داخل ندارند و در‌خواست انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران این است که این محصولات از تعرفه واردات فولاد معاف باشند.

 

امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری نیروگاه در قشم

 

 

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری اجرای یک نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت حدود 500 مگاوات با توربین‌های گازی و واحد آب شیرین‌کن به ظرفیت 100 هزار متر مکعب در روز در منطقه آزاد قشم و خرید تضمینی برق و آب تولیدی توسط منطقه آزاد میان منطقه آزاد قشم و شرکت مپنا در محل شورای عالی مناطق آزاد و با حضور ترکان امضا شد.

به گزارش روابط‌عمومی شورای عالی مناطق آزاد، اکبر ترکان در این مراسم گفت: اتفاقات خوبی در منطقه آزاد قشم در حال رخ دادن است که زنجیره‌ای به هم پیوسته بوده و باید با زمان‌بندی جلو برود. دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه در پنج رشته صنعتی رتبه‌های جهانی داریم، افزود: تولید سیمان، فولاد، خودرو، پتروشیمی و تولید برق از جمله مواردی هستند که ما در آن جایگاه خوبی داریم و می‌توانیم از این قابلیت‌ها در حوزه صادراتی هم استفاده کنیم. وی با بیان اینکه برخی از صنایع کشور دارای رتبه‌های جهانی هستند، گفت: در صنعت خودرو، صادرات قطعات و مونتاژ خودرو در بازارهای هدف گام‌هایی برداشته شده و امید است در صنعت پتروشیمی و نفت نیز گام‌های برداشته شده موثرتر باشد. مشاور رئیس‌جمهور همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت در آینده‌ای نزدیک گفت: بنا داریم پروژه‌هایی که قرار است در ایران 1404 پیاده‌سازی شود، در قطعه کوچکی از جغرافیای کشور که مناطق آزاد است، ساخته شود؛ به‌عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش مدارس نمونه 1404 را در مناطق آزاد خواهد ساخت که در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای نیز به امضا رسیده است. وی افزود: با وزارت بهداشت نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنیم تا شبکه ایده‌آل بهداشتی درمانی که قرار است در سال 1404 ساخته شود در مناطق آزاد ساخته و پس از آن این تجربه به بقیه مناطق تسری داده شود

 

معرفی ٤٠ میلیارد دلار پروژه همزمان با معرفی قراردادهای جدید نفتی در لندن

 

 

معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت گفت: ٤٠ یا ٥٠ پروژه با ارزش ٤٠ میلیارد دلار همزمان با معرفی قراردادهای جدید نفتی (IPC) در لندن به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی می‌شود. مشتاقعلی گوهری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا فهرست پروژه‌های صنعت نفت برای ارائه در کنفرانس لندن مشخص شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ٤٠ پروژه و طرح برای معرفی در کنفرانس لندن ٢٠١٥ (چهارم تا ششم اسفندماه١٣٩٣) تعیین شده است.وی با بیان اینکه تعدادی از پروژه‌ها مربوط به توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی و دیگر میدان‌های گازی در دریا و خشکی است، تصریح کرد: همچنین پروژه‌هایی در زمینه توسعه و اکتشاف میدان‌های جدید نیز معرفی می‌شود که بیشتر این حوزه‌ها جدید است.

 

 

انتشار اوراق مشارکت طرح‌های نفت منتظر مجوز بانک مرکزی

 

 

معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت درباره تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: شرکت ملی نفت به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی و تولیدی دارای منابع داخلی و نقدی است که حاصل فرآیند درآمد- هزینه و منابع – مصارف شرکت ملی نفت ایران است؛ بنابراین این شرکت منابعی داخلی دارد که می‌تواند طبق قانون در سرمایه‌گذاری از آن استفاده کند.وی افزود: شرکت ملی نفت ایران برای تامین پروژه‌ها از ٤٠ تا ٥٠ درصد منابع داخلی استفاده می‌کند که در سال‌های مختلف با توجه به شرایط کشور متفاوت و در بعضی از سال‌ها نیز به ٧٠ درصد رسیده است.گوهری افزود: صندوق انرژی، تسهیلات و اعتبارات بانکی، اوراق مشارکت ارزی و ریالی، منابع ارزی صندوق توسعه ملی و طرح‌های بیع متقابل، فاینانس و ری فاینانس و… طیف وسیعی از ابزارهای مالی است که هم‌اکنون شرکت ملی نفت ایران برای تامین مالی پروژه‌ها از آن استفاده می‌کند.معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه اوراق مشارکت یکی از ابزارهای مالی برای تامین پروژه‌ها است، گفت: اوراق مشارکت از سال ١٣٨٩ در شرکت ملی نفت ایران با طرح‌های پارس جنوبی آغاز شد که در آن سال بیش از چهار هزار میلیارد تومان اوراق و یک و نیم میلیارد یورو اوراق ارزی فروخته شد.وی با اشاره به اینکه از سال ٨٩ تاکنون بیش از ٩٠ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی برای پارس جنوبی و دیگر طرح‌ها اختصاص داده شد، افزود: از سال ٩٠ به بعد اوراق مشارکت به دیگر پروژه‌های صنعت نفت نیز اختصاص داده شد. گوهری تصریح کرد: اگر سیاست‌های مالی و پولی بانک مرکزی و کشور اجازه بدهد در ادامه سال ٩٣، این اوراق با سقف ٥٠ هزار میلیارد ریال به فروش می‌رود که ٥٠ درصد این عدد مربوط به طرح‌های پارس جنوبی و بقیه مربوط به دیگر پروژه‌ها و طرح‌های صنعت نفت است.

 

 

اعلان جنگ شیل به اوپک

 

 

به‌رغم پیش‌بینی‌های ریزش بهای نفت تا مرز 40 دلار که ناشی از دو تصمیم مهم عدم کاهش سطح تولید توسط اوپک و تخفیف‌های قیمتی برخی کشورها از جمله عربستان به کشورهای آمریکایی و آسیایی خریدار نفت بوده است، اما تولیدکنندگان نفت از منابع شیل برای جلوگیری از سقوط سهم خود در بازار و ممانعت از توقف تولید نفت این گروه به افزایش تعداد دکل‌های فعال خود اقدام کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد این تصمیم بیشتر اعلان جنگ تولیدکنندگان شیل به کشورهای عضو اوپک است و نقشه عربستان را برای خارج کردن شیل از دور تولید نفت خنثی خواهد کرد.

گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: انتشار سیگنال‌های منفی باعث تداوم افت بهای نفت شد. دیروز، اولین روز از هفته میلادی جاری، بازار نفت با ریزش قیمت‌ها مواجه شد و قیمت نفت دوباره به کف 5 ساله خود رسید. تا لحظه تنظیم این گزارش، بهای نفت برنت با 96/1 دلار کاهش نسبت به روز جمعه به 11/67 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز در بازار نایمکس با کاهش 23/1 دلاری مواجه شد و در کانال 64 دلار نوسان کرد. انتشار خبر اعمال تخفیف عربستان به مشتریان آسیایی و آمریکایی خود در روزهای پایانی هفته گذشته و کاهش پیش‌بینی بهای نفت برای سال‌های 2015 و 2016 از سوی بانک مورگان استنلی، دو عاملی بودند که باعث تداوم روند کاهشی بهای نفت در اولین روز کاری هفته جاری میلادی شد. از سویی تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت شیل آمریکا نیز در پایان هفته گذشته افزایش یافته است. به نظر می‌رسد تولید‌کنندگان شیل آماده مبارزه برای حفظ سهم بازار خود شده‌اند.

 

ریزش بهای نفت در ادامه تصمیم عربستان مبنی بر کاهش بهای نفت این کشور رخ داده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در روز جمعه، عربستان بهای نفت تحویلی خود در ماه ژانویه را نسبت به ماه سپتامبر کاهش داد و نفت را با بیشترین تخفیف از سال 2002 تا کنون به مشتریان خود عرضه کرد. روز جمعه در پی انتشار این خبر بهای نفت ریزش کرد و بسیاری از کارشناسان در همان روز اذعان داشتند که این افت قیمت در هفته آینده ادامه خواهد داشت. در همین حین، بر خلاف پیش‌بینی‌ها که خبر از کاهش تولید شیل اویل‌ها داشت، روز گذشته بلومبرگ طی گزارشی اعلام کرد که تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی شیل افزایش داشته است. بلومبرگ در گزارش خود اعلام کرده که به غیر از کشورهای عضو اوپک این بار تولیدکنندگان نفت شیل به جنگ عربستان برای حفظ سهم خود از بازار آمریکا رفته‌اند.

این دومین بار است که عربستان طی سال جاری اقدام به کاهش بهای نفت کرده است. این کشور دو ماه پیش برای اولین بار قیمت نفت سبک خود در بازار آسیا برای تحویل در ماه نوامبر را یک دلار کاهش داد. در آن زمان معامله‌کنندگان نفت انتظار کاهش بیش از ۷۰ سنت را نداشتند. عربستان قیمت نفت صادراتی خود به اروپا و آمریکا را نیز در هر بشکه ۴۰ سنت کاهش داد. بعد از این اقدام عربستان بود که دیگر کشورهای عضو اوپک نیز در اقدامی مشابه نفت خود را با تخفیفی که ظرف 6 سال گذشته بی‌سابقه بود به مشتریان خود عرضه کردند. پیش از آن نفت که در قیمت‌های بالای 90 دلار نوسان می‌کرد با ریزش‌های شدید ظرف یک ماه نزدیک به 10 دلار از ارزش خود را از دست داد.

روز گذشته محسن قمصری، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اعلام کرد که باوجود اینکه ایران بیشتر قراردادهای فروش نفت خود را برای سال 2015 منعقد کرده، اما هنوز بهای نفت برای تحویل در ماه ژوئن را تعیین نکرده است. اگر مانند بار اول ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک نیز قیمت نفت خود را کاهش دهند، احتمالا شاهد سقوط بهای نفت طی هفته‌های آینده خواهیم بود.

 

کاهش پیش‌بینی قیمت نفت

 

 

به گزارش رویترز، بانک مورگان استنلی در آخرین گزارش خود پیش‌بینی بهای نفت برای سال‌های 2015 و 2016 را کاهش داده است. بر اساس این گزارش، بانک مورگان استنلی اعلام کرد که پیش‌بینی میانگین بهای نفت برنت در سال 2015 را از 98 دلار به 70 دلار در هر بشکه کاهش داده است، از طرفی پیش‌بینی خود از قیمت این نوع نفت را برای سال 2016 از 102 دلار به 88 دلار کاهش داد. این بانک همچنین در سناریویی بدبینانه اعلام کرد که بهای نفت در سه ماهه دوم سال 2015 ممکن است به 43 دلار نیز برسد.

پیش از این نیز بسیاری از موسسات و بانک‌ها که قیمت نفت در سال‌های آینده را برآورد می‌کنند، پیش‌بینی‌های خود از قیمت نفت در سال‌های 2015 و 2016 را کاهش داده‌اند. BNP پیش‌بینی خود از میانگین قیمت نفت در سال‌های 2015 و 2016 را به ترتیب از 97 و 92 دلار به 77 و 81 دلار کاهش داد. سایر بانک‌ها نیز از جمله سوسیته جنرال، بارکلیز، سیتی‌گروپ، استاندارد چارترد و نتیکسیز برآورد کردند میانگین قیمت نفت برنت در سال آینده به ترتیب 70، 72، 80، 85 و 74 دلار کاهش یابند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، کاهش پیش‌بینی بهای نفت در پی تثبیت سقف تولید اوپک با لابی‌گری عربستان سعودی و افزایش برآورد از تولید نفت شیل در قیمت‌های پایین نفت رخ داده است. بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی نفت در میدان باکن یکی از مهم‌ترین‌ میادین شیل آمریکا تا قیمت 43 دلار در هر بشکه ادامه دارد. در واقع طی چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی استخراج نفت شیل، هزینه تولید این نوع نفت به شدت کاهش یافته است. در واقع در چند سال اخیر آمریکا با استفاده از قیمت بالای نفت تکنولوژی استخراج از میادین شیل نفت را ارتقا داده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان کاهش بهای کنونی نفت برای فشار به تولید نفت شیل از سوی عربستان بهانه‌ای بیش نیست چراکه با کاهش هزینه‌های تولید شیل کاهش بهای نفت برای جلوگیری از پیشرفت شیل نوش‌دارویی بعد از مرگ سهراب است.

در این بین مشاور اقتصادی بلندپایه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یکشنبه اعلام کرد که هر چند کاهش قیمت جهانی نفت از سرعت رشد تولید نفت آمریکا می‌کاهد اما افزایش تولید نفت آمریکا همچنان ادامه می‌یابد. وی تصریح کرد: حتی با کاهش بهای نفت، شاهد تداوم افزایش تولید نفت خواهیم بود و تنها نرخ رشد آن کمتر می‌شود.

در این بین بلومبرگ براساس اطلاعات به دست آمده از کمیسیون معاملات آتی آمریکا اعلام کرد خالص خرید اوراق بهادار نفت WTI توسط سفته‌بازان، به امید افزایش قیمت در آینده، در هفته منتهی به دوم دسامبر (11 آذر)، 14 درصد افزایش یافت که بیشترین حجم خرید در 20 ماه گذشته است. این در حالی است که خالص فروش سهام نفت وست‌تگزاس اینترمدیت، با پیش‌بینی کاهش قیمت در آینده، در هفته یاد شده 15 درصد کاهش یافته است. بر همین اساس به نظر می‌رسد بد‌بینی در بازار نفت نسبت به افت قیمت بیشتر از بدبینی در بازار اوراق بهادار این کشور است.

 

هری تکیلینگوریان، رئیس بخش استراتژی بازار نفت بانک بی.ان.پی پاریباس فرانسه در این خصوص به بلومبرگ گفت: اگر افق سرمایه‌گذاری شما واقعا بلندمدت است، قیمت نفت افزایش خواهد یافت. از طرفی جان کیلدف، شریک شرکت سرمایه‌گذاری اگن کپیتال که بیشتر در مقوله انرژی فعالیت می‌کند، به این سایت خبری گفته است که پایان دوره کاهش قیمت نفت در سال جاری میلادی اتفاق نخواهد افتاد.

در عین حال با وجود اعلام اینکه کاهش بهای نفت منجر به افزایش رشد اقتصاد جهانی می‌شود، حال اقتصاد جهانی مساعد نیست. طی چند روز اخیر اخبار مثبتی از اقتصاد چین به‌عنوان دومین وارد‌کننده بزرگ نفت در جهان به گوش نمی‌رسد هرچند این کشور تحت تاثیر کاهش بهای نفت در حال افزایش حجم ذخیره‌های نفتی خود است و همین امر موجب رشد 9/0 درصدی واردات این کشور در ماه گذشته شده است. اما این موضوع سیگنال مثبتی که دال بر رشد تقاضای این کشور باشد، نیست. از سویی ژاپن و کشورهای منطقه یورو در شرایط رکود اقتصادی و تورم منفی یا نزدیک به صفر به سر می‌برند. همه این شرایط دال بر این است که شرایط سمت تقاضای نفت چندان خوب نبوده و برای افزایش قیمت نفت حداقل طی چند ماه آینده نمی‌توان به سمت تقاضا امید داشت.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حال حاضر به دلیل افت دمای هوا در نیمکره شمالی تقاضای نفت در بیشترین مقدار ممکن در طول یک سال قرار دارد و در چنین شرایطی است که افزایش عرضه نفت موجب افت قیمت‌ها شده است. بر‌اساس پیش‌بینی‌ها افت بهای نفت طی یک ماه پیش‌رو تا رسیدن قیمت‌ها به مرز 60 دلار و حتی کمتر از آن ادامه خواهد داشت.

از طرفی، در سه ماه دوم که دمای هوا افزایش پیدا می‌کند به‌طور طبیعی از تقاضای نفت کاسته می‌شود، از سویی بر اساس برخی برآوردها شیل‌ها که به نظر نمی‌رسد قیمت‌های کنونی تاثیر خیلی عمیقی بر آنها گذاشته باشد همچنان به افزایش تولید خود ادامه می‌دهند. بر همین اساس احتمال دارد در سه ماه دوم سال، یعنی در اولین فصل سال 1394 شاهد افت شدید بهای نفت باشیم.

 

چالش آب و خط‌آهن در شهرک صنعتی اهواز

 

 

 

فرماندار اهواز با دادن مهلتی دو هفته‌ای به راه‌آهن جنوب برای حل مشکلات عبور خط آهن از شهرک صنعتی شماره سه اهواز گفت: در صورتی که در مهلت داده شده اقدامی انجام نشود فرمانداری اهواز از طریق مراجع قانونی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

اسماعیل ارزانی بیرگانی گفت: عبور خط آهن، شهرک صنعتی را به دو قسمت تبدیل کرده که باید هرچه سریع‌تر راهکاری برای حل این مشکلات با ایجاد زیرگذر و نصب رمپ‌های رفت و برگشت از سوی راه‌آهن جنوب ارائه شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی شهرک صنعتی شماره سه اهواز تامین امنیت است که نیمه کاره رها شدن این خط آهن موجب دو پاره شدن این شهرک و ایجاد ناامنی شده

است.

فرماندار اهواز از نبود علائم راهنمایی و رانندگی در این ناحیه صنعتی به‌عنوان یکی از مشکلات نام برد و گفت: با توجه به موقعیت این ناحیه صنعتی و همچنین تعداد زیاد کارکنان در ناحیه صنعتی شماره سه اهواز لازم است علائم راهنمایی و رانندگی در این منطقه نصب شود.

ارزانی افزود: مشکلات ایجاد شده از سوی راه‌آهن جنوب در این ناحیه صنعتی از سوی فرمانداری اهواز پیگیری می‌شود و مشکلات باید از سوی راه‌آهن به مسوولان کشوری ارائه شود.

وی در ادامه به تاثیر مستقیم اشتغال در کاهش جرائم اشاره کرد و افزود: با ایجاد هر شغل یک بزهکار در جامعه کمتر می‌شود پس لازم است شرایط مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران که در ایجاد اشتغال موفق بوده‌اند فراهم شود.

وی در خصوص مشکل تامین آب صنعتگران این ناحیه صنعتی اهواز گفت: مبلغ اعلام شده از سوی صنعتگران برای تامین آب (30 میلیون ریال در ماه) بسیار زیاد است و بررسی‌های لازم در این خصوص از سوی فرمانداری اهواز انجام می‌شود.

فرماندار اهواز تاکید کرد: با آماده شدن دو مخزن نگهداری آب از سوی شهرک‌های صنعتی استان، آبفای اهواز نیز موظف است طی دو ماه آینده تمام آب مورد نیاز صنعتگران این ناحیه صنعتی را تامین کند و تا ابتدای دی‌ماه امسال نیز مشکل فیبر نوری شهرک صنعتی شماره سه اهواز نیز حل خواهد شد.

همچنین مدیر هیات امنای شهرک صنعتی شماره سه اهواز گفت: 50 درصد مشکلات صنعتگران با بیمه، دارایی و بانک‌ها است و درخواست داریم در اولین فرصت جلسه برای حل این مشکلات برگزار شود.

 

 

معرفی زمینه‌های همکاری با آلمان در صنعت برق

 

 

معاون وزیر نیرو از ارائه چند پیشنهاد سرمایه‌گذاری به شرکت‌های آلمانی برای مشارکت در صنعت برق ایران خبر داد و اعلام کرد: تهران آماده مشارکت با برلین در حوزه نیروگاه‌سازی است.

هوشنگ فلاحتیان در نشست مشترک با نمایندگان آلمانی شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری برقی در ایران گفت: رشد مصرف انرژی در ایران سالانه 7 درصد است؛ بر همین اساس باید سالانه 5 ‌هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور ایجاد کنیم و هر 10 سال نیز ظرفیت تاسیسات برق ایران دو برابر شود.

این مقام مسوول از ساخت 33 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا پنج سال آینده خبر داد و افزود: متناسب با این ظرفیت‌ها باید خطوط انتقال و تاسیسات فوق توزیع و توزیع احداث کنیم؛ علاوه بر این برآوردها نشان می‌دهد که در طول هفت سال آینده باید 50 میلیارد دلار در صنعت برق ایران سرمایه‌گذاری شود. وی با بیان اینکه سیاست و راهبرد جدید ایران تنوع در منابع تولید انرژی برق است، اظهار کرد: از این رو تصمیم داریم سالانه هزار مگاوات ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد کنیم و در کنار آن 17 هزار مگاوات از نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شود. فلاحتیان با بیان اینکه تا دو ماه آینده مناقصه تبدیل هشت ‌هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی برگزار خواهد شد، تبیین کرد: ایران و آلمان می‌توانند در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، احداث نیروگاه با بازده بالای 60 درصد و بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی همکاری کنند. این مقام مسوول با یادآوری اینکه وزارت نیرو مشکلی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در صنعت برق ندارد، بیان کرد: اگر شرکت‌های آلمانی به ‌صورت BOT روی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند، ما برق تولیدی از این طرح‌ها را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنیم تا در دوره زمانی خیلی کوتاه، کل سرمایه‌گذاری انجام‌شده برگشت داده شود. فلاحتیان با بیان اینکه از همکاری مشترک شرکت‌های آلمانی و ایرانی در ساخت کابل استقبال می‌کنیم تا کل منطقه خاورمیانه را پوشش دهیم، تاکید کرد: هم‌‌اکنون بخشی از بازار خاورمیانه را در اختیار داریم که علاقه‌مند هستیم با تولید محصول‌های متنوع با همکاری شرکت‌های آلمانی، سهم بیشتری از بازار خاورمیانه را در اختیار بگیریم.

 

 

جزئیات تغییرات اعتبار آب و برق در لایحه بودجه

 

 

 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از پیشنهاد اعتبار 7300 میلیارد تومانی صنعت آب و برق در لایحه بودجه سال 94 خبر داد. علیرضا دائمی با بیان اینکه این میزان در مجموع 30 درصد در مقایسه با بودجه سال 93 افزایش داشته است، اظهار کرد: جهت‌گیری عمده بودجه سال 94 صنعت آب و برق توجه به بهره‌وری، حفاظت و نگهداری از منابع آب کشور است و در این بودجه پیشنهادی، نگاه خاص و ویژه‌ای به موضوع آب‌های زیرزمینی شده است.

وی افزود: شاید در تاریخ تدوین بودجه سالانه دولت، امکان‌پذیر نبود که ارقام و اعتبارهای مربوط به حفاظت و نگهداری و بهره‌وری را تا این سطح بالا ببریم.

دائمی ادامه داد: به‌طور معمول منابع بودجه در سال‌های گذشته برای طرح‌های ‌سازه‌ای اختصاص می‌یافت اما امسال به غیر از افزایش در طرح‌های‌ سازه‌ای، در طرح‌های علاج‌بخشی، بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی هم افزایش قابل‌توجهی داشته‌ایم. وی اولویت بودجه را اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و افزود: بر همین اساس در بودجه سال 94 طرح جدیدی را آغاز نخواهیم کرد اما اجرای 40 طرح بزرگ در بخش سد، آب‌رسانی و شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی پایان خواهد یافت. دائمی بودجه بخش برق را دارای کمترین رشد عنوان کرد و افزود: باوجود بدهی بسیار زیادی که وجود دارد، رشد اعتبار بدون احتساب بخش برق‌آبی حدود 15 درصد است که این رقم کمک زیادی به ما نخواهد کرد. وی تصریح کرد: صنعت برق سالانه به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما آنچه از اعتبار دولتی پرداخت می‌شود، حدود 530 میلیارد تومان است و اگر مقایسه‌ای انجام شود، رقم بسیار کمی یعنی حدود یک شصتم نیازها از اعتبارهای عمرانی کشور تامین می‌شود. وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای پرداخت بدهی‌های بخش برق، گفت: تهاتر بدهی‌های وزارت نیرو با اقساطی که از فروش نیروگاه‌ها به مالکان جدید بر جای مانده، از ظرفیت‌های دیگری است که در بودجه دیده شده است و کسانی که نیروگاه‌ها را از دولت خریداری کرده‌اند، می‌توانند به‌ازای مبالغی که برای فروش برق تولیدی نیروگاه از وزارت نیرو طلب دارند، طلب‌ها و بدهی‌های خود را با این وزارتخانه تهاتر کنند.

وی درباره بودجه بخش آب‌رسانی روستایی گفت: باوجود 900 مجتمع نیمه‌کاره آب‌رسانی روستایی و کمبود آب در بسیاری از روستاهای کشور، میزان اعتبار ایجاد این مجتمع‌ها با 100 درصد افزایش به 400 میلیارد تومان رسیده است، اما نیاز واقعی در این بخش حدود چهارهزار میلیارد تومان است.

 

 

 

تغییر شرایط بازی در بازارهای نفت و طلا

 

 

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

 

تداوم قدرت کف 71 هزار واحدی شاخص

طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس با رشد 207 واحدی (معادل 29/0 درصد) همراه شد. گرچه در تیر ماه سال جاری، شاخص کل چهار روز متوالی در کانال 70 هزار واحدی قرار گرفت، اما پس از آن کانال 71 هزار واحدی کف قدرتمند محسوب می‌شود و ریزش به کمتر از این مقدار دور از انتظار است. در این شرایط، افزایش سهم درآمدهای غیرنفتی به معنای توجه ویژه دولت به بخش خصوصی (شامل شرکت‌های بورسی) امیدواری‌هایی برای آینده بازار سرمایه ایجاد کرده است؛ اما باید در نظر داشت تا زمانی که نگاه غالب در این بازار کوتاه‌مدت باشد، نمی‌توان انتظار رشد قابل توجه و پایداری در این بازار داشت. همچنین، لایحه رفع موانع تولید با محوریت صندوق تثبیت بازار سرمایه به مجلس ارائه شده است که می‌تواند به متعادل شدن روند بازار سهام کمک کند.

 

 

بازار ارز

 

افت و خیزهای هیجانی بازار ارز

دیروز، دلار آمریکا رشد قیمت را تجربه کرد و حتی به 3480 تومان نیز رسید، اما در ادامه با کاهش نسبی مواجه و در نهایت 3 هزار و 425 تومان معامله شد. به نظر می‌رسد همچنان انتظار افزایش قیمت در میان معامله‌گران و به ویژه سفته‌بازان این بازار قوت بیشتری دارد. در این میان، گرچه سخنان رئیس کل بانک مرکزی درخصوص هیجانی بودن رشد قیمت ارز و سکه اندکی به افت قیمت دلار کمک کرد، اما به نظر نمی‌رسد فعالیت عملی در این زمینه صورت گرفته باشد که همین امر موجب افزایش نقش نوسان‌گیران در بازار ارز شده است. از سوی دیگر، نفت 72 دلاری که در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است با توجه به قیمت‌های فعلی (کمتر از 70 دلار)، یکی از دغدغه‌های اصلی معامله‌گران دلار درخصوص عرضه ارز محسوب می‌شود.

 

 

بازار سکه

 

آرامش بیشتر سکه در برابر هیجان دلار

روز گذشته، هر سکه طرح جدید به قیمت 963 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، طلای جهانی رشد اندکی را تجربه کرد که اثر چندانی روی سکه نداشت؛ اما بازار ارز افت‌و‌خیزهای هیجانی را پشت سر گذاشت. به این ترتیب، به رغم رشد 9/0 درصدی قیمت دلار، سکه با آرامش بیشتری رفتار کرد و رشد هیجانی نداشت. این امر سبب شد تا حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) در قیمت سکه ایجاد شود. این مساله به وضوح نشان می‌دهد رفتار سفته‌بازی در بازار سکه به مراتب کمتر از بازار ارز است؛ مقاومت سکه در برابر تغییرات ناگهانی قیمت‌ها گواهی بر این ادعا است. در این شرایط انتظار می‌رود در ادامه نیز قیمت سکه نوسانات کمتری را نسبت به جهش‌ها و ریزش‌های قیمتی ارز و اونس طلا نشان دهد.

 

بازار طلای جهانی

 

«گاو»ها به جای «خرس»های بازار طلا؟

دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش طلای جهانی همراه با رشد ملایمی، 1196 دلار بر اونس معامله می‌شد. این در شرایطی بود که شاخص دلار به دنبال آمار بسیار مناسب اشتغال‌زایی آمریکا در بیشترین حد پنج ساله خود قرار داشت. افزایش دارایی طلای SPDR (بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا)، مقاومت طلا در برابر شاخص دلار و همچنین افزایش قیمت در بازار آتی طلا نشان می‌دهد نگاه «خرسی» (انتظار افت قیمت) در این بازار کمرنگ شده است. گرچه آمریکا در زمینه هدف اشتغال‌زایی عملکرد مناسبی نشان داده است، اما افت قیمت نفت سبب شده است تا فدرال رزرو برای رسیدن به تورم هدف 2 درصدی با مشکل مواجه شود و افزایش نرخ بهره (قاتل قیمت طلا) احتمالا به تعویق بیفتد. همچنین، سیاست‌های انبساطی در اروپا، ژاپن و چین ادامه دارد که با اثر تورمی، به قیمت طلا کمک می‌کنند.

 

بازار اوراق مسکن

 

تصحیح قیمتی پس از رشد 20 درصدی

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) که در مدت چهار روز رشد 20 درصدی را به ثبت رسانده بودند، با اصلاح 4/3 درصدی به قیمت 84 هزار و 677 تومان کاهش یافتند. گرچه در آبان، تقاضای اوراق مزبور به کمترین مقدار خود در سال 93 رسیده بود، اما با افت چشمگیر قیمت «تسه»ها و برخی نگرانی‌ها درخصوص احتمال افزایش نرخ تورم (ناشی از رشد دلار) تقاضای نسبی برای اوراق مزبور شکل گرفت که موجب بازگشت قیمت آنها به سطوح بالای 80 هزار تومان شد. در این شرایط، انتظار تورم 14 درصدی در اظهارات اخیر رئیس‌جمهور محترم برای سال آینده، بار دیگر رشد شدید قیمت اوراق تسهیلات مسکن را نامعقول نشان می‌دهد. بر این اساس، امید است تا بار دیگر عرضه و تقاضای این اوراق متعادل شود و قیمت‌ها روند کاهشی خود را ادامه دهند.

 

بازار نفت

 

قیمت نفت قربانی جنگ قیمتی

دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا با قیمت 7/64 دلار بر بشکه معامله می‌شد. با توجه به عدم کاهش عرضه نفت از سوی اوپک، مورگان استنلی (یک شرکت مالی معتبر جهانی) نیز زمان رسیدن مازاد عرضه به حداکثر خود را سه ماه دوم سال 2015 اعلام کرد. برخلاف انتظار اوپک، تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت شیل آمریکا نیز در پایان هفته گذشته افزایش یافت که نشان می‌دهد آنها نیز برای حفظ سهم بازار خود در حال مبارزه هستند. با این حال، افزایش قراردادهای بلندمدت صندوق‌های پوشش ریسک (hedge funds) نشان می‌دهد کاهش قیمت نفت برنت به کمتر از 60 دلار دور از انتظار فعالان بازار است. همچنین، گرچه امید زیادی به جهش رشد اقتصادی چین نیست، اما واردات نفت خام این کشور رشد 9درصدی را در ماه گذشته نشان می‌دهد (روزانه 18/6 میلیون بشکه).

 

 

پیگیری اجرای طرح گازرسانی به شهر حمیل کرمانشاه

 

 

 

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه از آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به شهر حمیل در اوایل سال آینده خبر داد.

سیدحمید فانی با بیان این مطلب اظهار کرد: برای گازرسانی به شهر حمیل و بیش از 50 روستای حومه این شهر نیاز به اجرای خط انتقالی به طول 19کیلومتر با صرف اعتبار 280میلیاردریال است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه که به همراه نماینده مردم اسلام آباد غرب و حمیل از این منطقه دیدن می‌کرد، اظهار کرد: در حال حاضر پیگیر اخذ مجوز برای شروع عملیات اجرایی خط انتقال این پروژه هستیم و پس از اخذ مجوز و تامین اعتبار بلافاصله نسبت به انتخاب پیمانکار این پروژه اقدام خواهد شد.

وی افزود: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شده پروژه گازرسانی به شهر حمیل و روستاهای حومه آن به صورت کلی و در قالب یک پیمان به مناقصه گذاشته شود تا همزمان با گازدار شدن شهر حمیل، روستاهای حومه این شهر نیز از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

مهندس فانی تصریح کرد: در حال حاضر 96 درصد جمعیت شهری استان کرمانشاه در قالب 24 شهر از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و در نظرداریم تا با گازرسانی به سایر شهرهای غیربرخوردار از گاز، میزان جمعیت شهری بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی را به مرز صد درصد برسانیم.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;