اروپایی های بدهکار به ایران میایند

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری شانا، در دوران تحریم نفتی، خیلی از کشورهای دنیا بدهی نفتی به ایران داشتند که اکنون در برجام قرار است این بدهی ها پرداخت شود.

 

 

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از سفر رسمی آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان به تهران درماه آینده میلادی خبر داد و گفت: در قالب تفاهم‌نامه‌ای که بین دو کشورامضا شد بدهی نفتی یونان تسویه می‌شود.




امیرحسین زمانی‌نیا به ارتقای روابط سیاسی ایران و یونان اشاره کرد و با بیان اینکه در سفر دو روزه به یونان تفاهم‌نامه مقدماتی مشترکی برای تسویه بدهی شرکت نفتی هلنیک پترولیوم و خرید نفت از ایران حاصل شده است، تصریح کرد: در قالب این تفاهم‌نامه قرار است بدهی یونان به ایران تسویه شود.




زمانی‌نیا با بیان اینکه آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان ماه آینده میلادی به تهران می‌آید، تصریح کرد: تفاهم‌های همکاری انرژی ایران و یونان در این سفر نهایی می‌شود.




وی در پاسخ به این سوال‌ که آیا در سفر اخیر به یونان درخصوص خرید پالایشگاه‌های یونان مذاکراتی انجام شده است، با اشاره به اینکه بخش خصوصی ایران علاقه‌مند به حضور در این بخش است، اظهار کرد: وزارت نفت از حضور بخش خصوصی ایران در پالایشگاه هلنیک یونان استقبال می‌کند.





بیژن زنگنه، وزیر نفت پیش از این و پس از دیدار ٩ آذرماه با نیکوس کوتزیاس، وزیر امور خارجه یونان میزان بدهی هلنیک پترولیوم را ٧٥٥ میلیون دلار عنوان کرد و با بیان اینکه مجموع بدهی شرکت‌های یونانی به ایران ٨٠٠ میلیون دلار می‌شود، تصریح کرده بود: پیشنهادهایی درخصوص پرداخت این میزان بدهی مطرح شده است.




وزیر نفت همچنین پس از آن دیدار درخصوص خرید سهام پالایشگاه‌های یونان، افزوده بود: شرکت ایرانی تدبیر انرژی علاقه‌مند به خرید سهام پالایشگاه یونان است که در صورت به توافق رسیدن، وزارت نفت از آنها حمایت خواهد کرد. وی با بیان اینکه وزارت نفت به‌صورت مستقیم دخالتی در خرید پالایشگاه ندارد، گفته بود: خرید پالایشگاه از سوی شرکت‌های ایرانی اتفاق خوبی خواهد بود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;