ارزیابی صلاحیت مهندسین در چرخه معکوس وارونه

به گزارش تاسیسات نیوز: بنان عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان فارس در خصوص وضعیت مهندسی در سطح کشور گفت: چالش دیگری که در این حوزه با آن روبرو هستیم، ارزیابی مهندسین برای گرفتن صلاحیتها در یک چرخه معکوس وارونه است به طوری که ناظر ساختمان که بالاترین رکن ارائه خدمات در یک چرخه مهندسی است جهت ارزیابی صلاحیتش مشکلات زیادی را پیش رو دارد.
وی افزود: در حوزه مهندسی بر آوردی از نیاز سنجی مهندس در حوزه ساخت و ساز در سطح کشور نداریم تا بدانیم به چه تعداد مهندس نیازمندیم. وی گفت: ما باید بر اساس نیاز حوزه ساخت و ساز ساختمان مهندس تربیت کنیم تا بتوانیم توزیع خدمات عادلانه در کشور داشته باشیم. در شرایط فعلی این چرخه نامتوازن است و نیاز به فرهنگ سازی است.
دکتر بنان عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان فارس در گفتگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی در خصوص حلقه مفقوده خدمات مهندسی در سطح کشور گفت: متاسفانه این حلقه شکل نگرفته و همین امر باعث بوجود آمدن یک رقابت ناسالم و عدم تمایل متخصصین به این حوزه است. وی در ادامه بیان کرد: چالش دیگری که در این حوزه با آن روبرو هستیم، ارزیابی مهندسین برای گرفتن صلاحیتها در یک چرخه معکوس وارونه است به طوری که ناظر ساختمان که بالاترین رکن ارائه خدمات در یک چرخه مهندسی است جهت ارزیابی صلاحیتش مشکلات زیادی را پیش رو دارد.
دکتر بنان عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان فارس در خصوص ( Bim) بی ای ام یا همان مدل سازی اطلاعات ساختمان گفت: امروزه مدل سازی اطلاعات ساخت کاربرد گسترده ای از طراحی و ساخت تا بهره برداری و حتی مرحله تخریب ساختمانی پیدا کرده است. این فناوری با نمایش دیجیتال خصوصیات ساختمان، مدیر پروژه  و ذی نفعان را در هر مرحله برای تصمیم گیری درست یاری می کند. وی افزود: بی ای ام  یک رویکرد است و امکان این را فراهم می کند  تمامی زیر ساخت خطوط ترافیکی، فضای شهری و موارد مشابه قبل از اجرا در یک فضای سه بعدی و واقعی مدل سازی شود. با پیشرفت تکنولوژی امکان ارتباط این محیط با دنیای واقعیت مجازی به کمک ابزارهایی شبیه عینک های  وی آر فراهم می شود. به طور کلی هر فرد متخصص یا عادی امکان بررسی سه بعدی جزئیات یک پروژه تعریف شده با رویکرد بی ای ام را دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد؛ از محاسن این رویکرد می توان به صرفه جویی و کاهش هزینه ها، رضایت مندی مخاطب ، ارایه با کیفیت نقشه و اسناد مربوطه ، جلوکیری از تداخل خدمات مختلف نظیر المان های مدل سازی ، معماری و تاسیسات و همچنین مستند سازی و بایگانی دیجیتال و قابل دسترس در هر نقطه و مکان اشاره کرد. وی افزود: این رشته هنوز در دانشگاه جا نیفتاده و در دانشگاه شیراز دانشجویان رشته معماری پیش قدم شده اند. باید رشته های مدل سازی، تاسیسات و برق به این سمت حرکت کنند. وی در ادامه بیان کرد: ما صنعت سعی و خطا داریم، متاسفانه صنعت سعی و خطا در ساختمان سازی جایگاهی ندارد. در این راستا نیاز به کمک داریم و همه باید برای بهبود وضعیت ساخت و ساز پیش قدم شوند، تنها سازمان نظام مهندسی نمی تواند مشکلات را حل کند. دکتر بنان در پایان در خصوص جایگاه صنعت ساخت و ساز در کشور گفت: به دلیل عدم نیاز سنجی درست دقت در ساختمان سازی کم است. باید در این راستا فرهنگ سازی که حلقه مفقوده می باشد آموزش داده شود .
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;