ارائه نتایج نهایی در میدان آزادگان

به گزارش تاسیسات نیوز، شل و پتروناس برای توسعه این میدان نفتی آزادگان آمادگی خود را اعلام کرده بودند و در حال حاضر گزارش مقدماتی حاصل از مطالعه میدان آزادگان را به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده‎اند و به زودی نتایج نهایی مطالعات خود را ارائه می‎دهند.




میدان آزادگان، یکی از بزرگترین میادین نفتی ایران است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از غرب اهواز و در منطقه دشت آزادگان واقع شده‌است. این میدان در سال ۱۳۷۶ توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ در ۷۵ کیلومتر، کشف شد. میدان آزادگان از شمال در مجاورت میدان مجنون عراق قرار دارد.





حجم ذخیره درجای نفت خام این میدان بطور میانگین معادل ۳۳ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود. میدان نفتی آزادگان از میادین تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان است، که عملیات توسعه این میدان توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران انجام می‌گیرد.

 

 

شل و پتروناس برای توسعه این میدان نفتی آمادگی خود را اعلام کرده بودندو در حال حاضر شرکت‎های پتروناس و شل، گزارش مقدماتی حاصل از مطالعه میدان آزادگان را به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده‎اند و به زودی نتایج نهایی مطالعات خود را ارائه می‎دهند.

 

 

نورالدین شهنازی‎زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در این زمینه به خبر رادیو ایران گفته است: “شرکت‎های توتال و اینپکس نیز پیش از این نتایج مطالعات خود در این میدان را به شرکت ملی نفت ایران ارائه داده‎اند.”

 

 

 

میدان آزادگان بزرگترین میدان مشترک نفتی کشور است که قرار است به صورت یکپارچه (شمالی و جنوبی) در قالب قراردادهای جدید نفتی توسعه یابد و به این منظور، آماده سازی مقدمات برگزاری مناقصه در دستور کار است. توتال فرانسه، اینپکس ژاپن، پتروناس مالزی، شرکت انگلیسی-هلندی شل و شرکت ایرانی تنکو از جمله شرکت‎هایی هستند که با هدف مطالعه این میدان مشترک، تفاهمنامه‏ همکاری با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده‎اند. میدان آزادگان هم اکنون ظرفیت تولید روزانه بیش از 150 هزار بشکه نفت را داراست و امید است با توسعه این میدان و بهره‎مندی از فناوری‎های روزآمد، ضریب بازیافت این میدان افزایش یابد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;