ادعای دولت در کاهش قیمت مسکن بی اساس است / هزینه ساخت بالا است

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی نمی تواند ادعا کند قادر به کاهش هزینه ساخت و ساز در مسکن ویژه است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، برنامه “مناظره ” با موضوع الگوی مسکن ویژه برای خانه دار شدن مردم با حضور مهندس بیژن خطیبی ، از اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کشور روانه آنتن رادیو گفت وگو شد.
بر اساس این گزارش، بیژن خطیبی در ابتدای برنامه با بیان اینکه مسکن ویژه در مورد ارائه زمین از سوی دولت بسیار شبیه مدل مسکن مهر است، عنوان کرد: این طرح در خصوص ساخت و ساز هم شباهت زیادی به مسکن مهر دارد و گویی تنها نام طرح ها تغییر یافته است.
وی قیمت زمین و هزینه ساخت را دو عامل مهم در تعیین قیمت مسکن دانست و اظهار کرد: هزینه ساخت بنا به صورت مستقیم از قیمت مصالح تبعیت می کند و از آنجایی که تولید و فروش مصالح ساختمانی در دست بخش خصوصی است که همه هزینه هایش افزایش یافته است، وزارت راه و شهرسازی نمی تواند ادعا کند قادر به کاهش هزینه ساخت و ساز در مسکن ویژه است.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی در ادامه عنوان کرد : در خصوص این موضوع که دولت ادعا می کند زمین صفر در اختیار انبوه سازان قرار می دهد نیز تردیدهایی وجود دارد. ارائه زمین رایگان در شهرهای جدید که زمین ها متعلق به شخص خاصی نیستند امکان پذیر است اما آیا در شهرهای بزرگ مانند تهران به این اندازه زمین خالی وجود دارد؟
خطیبی در ادامه در خصوص مسکن مهر گفت: این طرح نیز مانند تمام پروژه های دیگر ایراداتی داشت که باید رفع می شد اما به دلیل اقدامات عجولانه زیرساخت های لازم ایجاد نشد و تنها به تحویل واحدها به مردم توجه شد . در نتیجه به دلیل فراهم نبودن امکانات رفاهی مشکلات فرهنگی و اجتماعی برای ساکنین این واحدها ایجاد شد.
وی با تاکید بر اینکه تنها دلیل افزایش قیمت مسکن را نباید در دلالی جستجو کرد، خاطر نشان ساخت: در حوزه مسکن به یک سیستم یکپارچه اطلاعات نیاز داریم که متاسفانه با وجود تصویب قانون عملیاتی نمی شود.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی در پایان خاطرنشان کرد: بیشتر واحدهای خالی در شهرهای بزرگ به خصوص تهران آنقدر لوکس هستند که کسی توانایی خرید یا اجاره کردن آن ها را ندارد؛ بنابراین مشکلات بازار مسکن مربوط به دهک متوسط رو به پایین است که باید برای آنها برنامه ریزی کرد.
منبع فصل اقتصاد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;