اختراع نانو ذره و نانو سيال یک دانشجو

 

به گزارش تاسیسات نیوز، دانشجوي دوره دکتراي رشته مهندسي شيمي دانشگاه خليج فارس بوشهر براي نخستين بار در کشور نانو ذره و نانو سيال فوق آب گريز کردن و نفت گريزي سنگ مخازن نفت و گاز را براي افزايش توليد آنها اختراع و ثبت کرد.

رحمت الله صبوري روز سه شنبه درگفت وگو با ايرنا درباره انگيزه و هدف اين اختراع گفت: تقاضاي جهاني انرژي تا 20 سال آينده افزايش قابل توجهي خواهد يافت و در اين ميان مخازن زير زميني نفت خام و ساير انرژي‌هاي فسيلي نقش بسيار برجسته در تامين نياز آتي انرژي جهان دارند.


وي اضافه کرد: به همين دليل تقاضاي جهان به سوخت هاي فسيلي افزايش يافته، بنابراين به توليد بيشتر نفت درجا از مخزن نياز است.


صبوري بيان کرد: با توجه به اينکه ايران يکي از بزرگترين دارندگان مخازن نفت و گاز جهان است، تلاش کرده ايم به بهترين و کم هزينه ترين روش بيشترين توليد از مخازن را داشته باشيم.


اين مخترع ادامه داد: به منظور افزايش برداشت از اين مخازن روش هاي فراواني وجود دارد و از آنجا که نانو ذرات جايگاه ويژه در بهبود و رفع مشکلات صنايع نفت و گاز پيدا کرده به همين دليل تصميم گرفتيم از نانو ذرات به منظور افزايش توليد از مخازن در روش هاي ازدياد برداشت استفاده کنيم.


وي يادآور شد: نانو ذره و نانو سيال توليدي در اين طرح باعث تغيير ترشوندگي سطوح مخزن از بشدت نفت دوست به سمت بشدت نفت گريز و گاز دوست شدن به منظور توليد بيشتر نفت و گاز از مخازن و کاهش نفت به تله افتاده و باقيمانده در مخزن مي شود.


اين مخترع افزود: نانو ذره و نانو سيال توليدي براي هر 2 نوع مخازن کربناته و ماسه سنگي آزمايش شده و جواب قابل قبولي به همراه داشته است.

 

صبوري گفت: نانو ذرات متداول در بازار تنها باعث تغيير ترشوندگي مخازن از نفت دوست به سمت آب دوست مي شوند و در سيستم آب – نفت مورد استفاده قرار مي گيرد.


وي افزود: ولي اين نانو ذره و نانو سيال توليدي قابليت تغيير ترشوندگي از نفت دوست به سمت گاز دوست در سيستم نفت و گاز را داراست.


صبوري يادآور شد: اين نانو ذره و نانوسيال با تکيه بر دانش و فناوري بومي، براي نخستين بار در کشور توليد شده و قابل استفاده در بخش هاي مختلف صنايع گوناگون بويژه صنايع بالادستي و پايين دستي نفت و گاز دارد.


وي افزود: آناليزها و آزمايش هاي انجام شده تائيد کننده اين موضوع است که نانوسيال توليدي داراي پايداري دمايي تا بيش از 160 درجه سانتي گراد، پايداري زماني بالا و قالبيت توليد انبوه را به همراه دارد.


صبوري گفت: اين طرح در قالب رساله دکترا با کمک و راهنمايي گروه `فلوئور` متشکل از رضا آذين و شهريار عصفوري (دانشيار دانشگاه خليج فارس بوشهر)، صمد صباغي (دانشيار دانشگاه شيراز)، عليرضا بهراميان (دانشيار دانشگاه تهران) و دانشگاه خليج فارس به انجام رسيد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;