احیای 100 درصدی دریاچه ارومیه

به گزارش تاسیسات نیوز، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: بر خلاف سخنان برخی افراد دریاچه ارومیه قابلیت ۱۰۰ درصد احیا را دارد. عیسی کلانتری اظهار کرد: شرط احیای 100 درصدی دریاچه ارومیه اجرای برنامه‏های پیش‌بینی شده برای آن است.




وی درباره وضعیت بارندگی‏ها در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته و ارزیابی آن نسبت به متوسط 48 ساله اظهار کرد: بارندگی‏ها در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 21درصد و نسبت به متوسط 48 ساله 25 درصد کاهش یافته است.





بارندگی‏ها نسبت به سال گذشته 11 سانتی‌متر کمتر است. وی درباره پیش‌بینی‏های انجام شده برای مساحت آبی دریاچه ارومیه در تابستان امسال افزود: با پیش‌بینی‏های انجام شده اگر بارش‏های معمول را در بهار امسال داشته باشیم می‏توان مساحت آبی دریاچه ارومیه را با 1800 کیلومتر مربع در تابستان امسال به سال آبی بعدی وصل کرد.





کلانتری درباره اهمیت مهار غبارهای نمک دریاچه ارومیه گفت: 96 طرح برای احیای دریاچه ارومیه تعیین شده است. مهم‏ترین مساله برای ما در زمینه احیای دریاچه ارومیه مهار غبارهای نمک است چراکه این غبارها سلامت انسان و محیط زیست را به خطر قرار می‏اندازد و سبب می‏شوند که زنبورهای عسل فعال نباشند و اگر زنبورهای عسل 8 سال به‌طور مداوم در منطقه‏ای فعال نباشند کشاورزی در آن منطقه ریشه کن می‏شود.





وی در زمینه نحوه تامین نیاز آبی دریاچه ارومیه تصریح کرد: بیش از 51 درصد آب دریاچه ارومیه از طریق دو رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود در خود حوضه آبی دریاچه ارومیه تامین می‏شود و وزارت نیرو 6/ 2میلیارد مترمکعب حق‏آبه از رودخانه ‏های کل کشور برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته است.








انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;