احداث نیروگاه سیكل تركیبی سیرجان با سرمایه‌گذاری صنعت مس

به گزارش تاسیسات نیوز،قرارداد احداث نیروگاه سیكل تركیبی سیرجان با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو، مدیرعامل شركت ملی صنایع مس ایران، مدیر عامل گروه مپنا، مدیر عامل شركت نیروگاهی كرمانیان و نماینده مردم كرمان در مجلس شورای اسلامی منعقد شد.

به گزارش مس پرس، طی جلسه‌ای كه در محل شركت ملی صنایع مس ایران منعقد شد، قرارداد سه جانبه احداث نیروگاه سیكل تركیبی سیرجان به امضای مدیرعامل گروه نیروگاهی كرمانیان، مدیر عامل گروه مپنا و مدیر عامل شركت ملی صنایع مس ایران رسید. در این جلسه، احمد مرادعلیزاده، مدیر عامل شركت ملی صنایع مس ایران با بیان اینكه طی سال گذشته مذاكراتی با شركت نیروگاهی كرمانیان به منظور احداث نیروگاه سیكل تركیبی صورت گرفته است، تصریح كرد: شركت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان مصرف‌كننده برق ترجیح می‌دهد برق مورد نیاز خود را از طریق دستگاه‌های رسمی نظیر وزارت نیرو و شركت‌های خصوصی فعال در این عرصه تامین كند.وی با بیان اینكه ترجیح می‌دهیم همه امور را در شركت ملی مس متمركز نكنیم، اظهار كرد: 100 درصد سهام شركت نیروگاهی كرمانیان متعلق به شركت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی مس است. از این‌رو تصمیم گرفتیم تا در قراردادی سه‌جانبه میان شركت ملی مس به‌عنوان مصرف‌كننده، شركت نیروگاهی كرمانیان به‌عنوان فروشنده انرژی و گروه مپنا به‌عنوان پیمانكار، برق مورد نیاز را تامین كنیم.

مدیر عامل شركت ملی صنایع مس ایران با بیان اینكه میزان سرمایه‌گذاری این پروژه 285 میلیون یورو است، اظهار كرد: با احداث این نیروگاه نه‌تنها برق منطقه تامین خواهد شد، بلكه مازاد آن نیز در شبكه سراسری توسط سایر واحدها استفاده می‌شود.مرادعلیزاده افزود: امیدواریم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت این نیروگاه، میزان تولید برق به سطوح بالاتری ارتقا یابد. همچنین نصرت‌الله كاظمی، مدیر عامل شركت نیروگاهی كرمانیان با بیان اینكه تولید انرژی الكتریكی یكی از زیرساخت‌های اصلی در توسعه پایدار است، ادامه داد: تمامی مفاد قرارداد و مشخصات فنی برای احداث این نیروگاه در چارچوب مشخص مورد بررسی، مذاكره و توافق قرار گرفته است.وی افزود: امیدواریم با دقت نظری كه در تدوین توافقات انجام شده بتوانیم از حداكثر توانمندی گروه بزرگ مپنا در بخش‌های طراحی، تامین تجهیزات و كارهای اجرایی جزایر مختلف درخصوص اینتگریشن و اینترفیس سیستم‌ها و جزایر مختلف پروژه، شاهد تحولی تاثیرگذار در زمان اجرای احداث و عملكرد نیروگاه در دوران بهره‌برداری باشیم.در ادامه عباس علی‌آبادی، مدیر عامل گروه مپنا با ابراز خرسندی از حضور گروه مپنا در این پروژه ملی اظهار كرد: انرژی به‌صورت عام و برق به‌صورت خاص از جمله مزیت‌های كشورمان برای سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی‌بر است.وی با بیان اینكه باید از این مزیت نسبی حداكثر بهره‌ را ببریم، افزود: به این ترتیب اشتغال و توسعه پایدار ایجاد می‌شود و می‌توانیم به معنای واقعی اقتصاد مقاومتی را برای كشور رقم بزنیم. «علی‌آبادی» با بیان اینكه آب و برق جزو نخستین مولفه‌های انرژی هستند، تصریح كرد: فراهم كردن زیرساخت‌های لازم صنایع مستلزم تامین همزمان آب و برق و انتقال آن به مناطق صنعتی است. در این خصوص خوشبختانه از ذخایر نفت و گاز كافی و همچنین ذخایر مشترك با همسایگان برخوردار هستیم كه باید از این پتانسیل‌ها بهره ببریم.

وی افزود: صنایع بدون آب و برق قادر به فعالیت نخواهند بود و این نیاز در صورت راه‌اندازی و احداث صنایع پایین‌دستی مشهودتر خواهد بود. مدیر عامل گروه مپنا با بیان اینكه ایران جزو معدود كشورهای سازنده تجهیزات نیروگاهی در دنیا است، اظهار كرد: 100 درصد تجهیزات پروژه نیروگاهی سیرجان تولید داخل و با تكیه بر دانش و تخصص كارشناسان كشورمان خواهد بود.«علی‌آبادی» با بیان اینكه مپنا آمادگی تولید توربین‌های بزرگ‌مقیاس 300 مگاوات و بالاتر را دارد، تصریح كرد: «به دنبال اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنایع باید تولید همزمان برق و آب در كنار دریا و انتقال آن به مناطق مركزی مانند كرمان را به شكل جدی دنبال كنیم.» همچنین شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی این قرارداد را رویدادی تاثیرگذار برای مردم كرمان خواند و افزود: این پروژه با توان داخلی و به دست فرزندان این آب و خاك انجام می‌شود كه در نوع خود اقدام بزرگی است.وی با بیان اینكه در حال حاضر حدود 2هزار مگاوات قرارداد تولید برقی در منطقه سیرجان بسته می‌شود، تصریح كرد: این قرارداد نقش موثری در تامین برق منطقه خواهد داشت و از سوی دیگر نشانه رونق و برای جوانان مایه امیدواری و دلگرمی است.

در ادامه رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به توجه ویژه دولت یازدهم به مقوله توسعه، اظهار كرد: طی یك سال اخیر در تمامی حوزه‌ها اقدامات بزرگی صورت گرفته و دولت كوشیده است تا در تمامی حوزه‌ها شفاف عمل كند. مهدی كرباسیان با اشاره به اهمیت مقوله انرژی، تصریح كرد: كشور ما از مزیت گاز برخوردار است كه نه تنها می‌توانیم از این مزیت در توسعه صنایع بهره ببریم بلكه می‌توانیم صادرات نیز داشته باشیم. وی با بیان اینكه آب و برق مبانی توسعه به شمار می‌روند، افزود: بزرگ‌ترین معضل صنایع معدنی تامین آب و برق مورد نیاز است و جزو گلوگاه‌های این بخش به حساب می‌آید. كرباسیان با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای راه‌اندازی پروژه‌های راكد، خاطر نشان كرد: باید روند جهشی برای توسعه در پیش بگیریم تا بتوانیم به اهداف ترسیم شده برای افق 1404 و تبدیل شدن به قدرت نخست اقتصادی منطقه دست یابیم.به گزارش مس پرس، ظرفیت اسمی این پروژه 492 مگاوات و قابل توسعه تا 1000 مگاوات است كه شركت ملی صنایع مس ایران، شركت‌ نیروگاهی كرمانیان و گروه مپنا به ترتیب كارفرما، سرمایه‌گذار و پیمانكار آن هستند.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;