ابرچوب‌هایی قوی تر از فولاد + عکس

به گزارش تاسیسات نیوز، آلیاژهای تیتانیوم در زمره قوی ترین موادی هستند که ما میتوانیم بسازیم، اما مشکلشان گران بودن است. به تازگی محققان دانشگاه مریلند روش جدیدی برای تولید یک جایگزین ابداع کرده اند که روی درختان رشد می کنند.


با استفاده از یک فرایند «متراکم سازی» جدید، تیم یک «ابر چوب» ساخته است که قدرت و استحکام فولاد را دارد.


چوب یک ماده چندکاره است اما سرپرست تیم برای افزایش کاربردهای این ماده نیز تلاش های زیادی کرده است. در چند سال گذشته، او چوب شفاف، فیلترهای آب چوب سوخته و باتری های یون سدیمی برپایه چوب و برگ ساخته است.


«ابرچوب» جدید از طریق یک فرایند دو مرحله ای جدید قدرت فوق العاده ای به دست می آورد. ابتدا محققان نمونه های چوب را در یک ترکیب آبی از هیدروکسید سدیم و سولفیت سدیم می جوشانند تا لیگنین و همی سلولز از ماده جدا شود. بعد چوب تیمارشده به صورت داغ پرس می شود و سبب می گردد دیواره های سلول فرو بریزد و نانوفیبرهای سلولزی بسیار هم تراز تشکیل گردد. نتیجه نهایی چوب کاملاً متراکم است که بسیار قوی تر از ماده طبیعی است.




این روش جدید برای تیمار چوب آن را 12 بار قوی تر از چوب طبیعی و 10 بار مستحکم تر می سازد. این ماده می تواند رقیبی برای فولاد و حتی آلیاژ تیتانیوم از نظر قدرت و دوام باشد. همچنین با رشته کربن قابل مقایسه است اما بسیار ارزان تر است.
محققان می گویند فرایند می تواند برای بسیاری از انواع مختلف چوب ها به کار رود. در آغاز فرایند چوب را می توان خم و به شکل مطلوب قالب ریزی کرد.


ماده جدید می تواند به عنوان یک جایگزین ارزان تر، سبک تر و تجدیدپذیرتر برای فولاد و آلیاژهای تیتانیوم استفاده شود و اجازه می دهد چوب های نرم تر با انواع نرم تر خود رقابت کنند.


این نوع چوب می تواند در خودروها، هواپیماها، ساختمان ها – هر کاربردی که فولاد استفاده می شود – به کار رود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;