آنچه باید از آب بندی استخر بدانید

در استخرها نیاز است که دیواره آن آب‌بند شود تا از نفوذ و هدر رفت آب به بیرون از محیط استخر و همچنین آسیب و خرابی‌های احتمالی جلوگیری کرد. برای آشنایی با جزئیات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.
به گزارش تاسیسات نیوز،  نوارآب‌بند یا واتراستاپ ماده‌‏ای است که در داخل بتن استفاده شده و تنها هدف آن جلوگیری از عبور آب از محل اتصال یا درز بتن می‌باشد. به عبارتی از نفوذ آب به بدنه استخر نمی‏‌تواند جلوگیری کند، برای آب‏‌بندی بتن باید از مواد آب‏‌بندکننده پلیمری یا نانو آب‏‌بندکننده‌ها استفاده نمود. در ادامه توضیحات مختصری در خصوص انواع واتراستاپ پرداخته می‏‌شود.
آیا واتراستاپ به تنهایی می‌تواند بتن استخر را آب‌بند کند؟
شاید اصلاً درباره واتراستاپ چیزی نشنیده باشید؛ نوار آب‌بند استخر یا واتراستاپ نوعی از تجهیزات بنایی است که جنسی از لاستیک دارد؛ این وسیله برای جلوگیری از حرکت آب به داخل درزهای بتن است. واتراستاپ از آنجا که لاستیکی است؛ انعطاف‌پذیری بالایی دارد و از جهتی در برابر فشار آب هم استحکام مناسبی دارد. در صورتی‌ که این وسیله کاربردی در درز‎‏های بتنی استفاده نشود ممکن است به مرور زمان، آب از طریق همین درزها نفوذ کند؛ در نتیجه هم کاشی‌ها با فشار آب از بین می‌روند؛ هم زیرسازی استخر به طور کلی خراب می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره انواع واتراستاپ‌ها بیشتر بدانیم.
برای آب‌بندی استخرهای تفریحی و خانگی باید حتماً زیرسازی مناسبی در سطح زیری استخر، انجام شود. وقتی بخش‌های سطحی استخر با آب برخورد کنند؛ به مرور زمان دچار رانش و شکستگی می‌شوند؛ بنابراین باید با نوارهایی واتراستاپ، درزهای بتنی در موقع اجرای سازه را پوشاند و نقش آب‌بندی را اجرا کرد. همچنین اگر درز یا ترک روی بتن سبب نفوذ آب شود؛ باید برای ترمیم این سازه بتنی از مواد تعمیری مناسب استفاده کرد. مواد تعمیری و همچنین واتراستاپ انواع مختلفی دارند که در ادامه توضیح مختصری در خصوص انواع مختلف واترستاپ پرداخته می‏‌شود.
۳ نوع واتراستاپ
واتراستاپ‌های مورد استفاده در سازه‌های بتنی از این ۳ نوع هستند:
  1. واتراستاپ pvc
  2. بنتونیتی
  3. واتراستاپ هیدروفیلی
واتراستاپ PVC
این نوع واتراستاپ در دیواره‌های مسیر عبور آب و سدهای بتنی نصب می‌شوند. در صورتی که بتن با مواد افزودنی شیمیایی ترکیب شود اگرچه رطوبت‌پذیری آن کنترل می‌شود اما باز هم از آن عبور می‌کند؛ بنابراین باید برای کنترل نفوذ رطوبت از درزها از واتراستاپ استفاده ‌شود. در غیر این صورت نفوذ رطوبت، سبب ایجاد هزینه زیاد می‌شود. برای این منظور معمولاً از واتر استاپ PVC استفاده می‌شود که در درزهای بتن، نصب می‌شود. برای تعیین ضخامت واتراستاپ باید به این موارد دقت کرد:
  • پهنای دیوار
  • فشار آب
برای مشاوره درباره انتخاب واتراستاپ می‌توانید از گروه همگرایان تولید یا کپکو، کمک بگیرید. این مشاوران کمک می‌کنند که واتراستاپ انتخابی، استخر مقاومت کششی و سختی مناسب داشته باشد.
انواع واتر استاپ PVC
خود واتراستاپ PVC انواع مختلفی دارد؛ از جمله:
  • واتراستاپ حفره‌دار: در درزهای انبساطی افقی کاربرد دارد و به دلیل وجود حفره‌های درونی، هیچوقت پاره نمی‌شود.
  • واتراستاپ تخت: این نوع واتراستاپ برای درزهای اجرایی کاربرد دارد.
واتر استاپ بنتونیتی
  •  این نوع واتراستاپ بر پایه بنتونیت فعال تولید می‌شود و با خاصیت ارتجاعی و افزایش حجم نمی‌گذارد آب به بتن نفوذ کند.  از آنجا که واتراستاپ بنتونیتی با تماس آب متروم می‌شود به آن انبساطی هم می‌گویند.
واتراستاپ هیدروفیلی
واتراستاپ هیدروفیلی نیز برای درزهای اجرایی بتن استخر، به عنوان آب‌بند کاربرد دارد. واتراستاپ‌های هیدروفیلی برای رفع نشت‌های اجرایی استفاده می‌شوند و جنس آنها هم از پلیمر لاستیکی و ارتجاعی است.
موارد کاربرد واتراستاپ
واتراستاپ به جز در استخرها برای سطوحی استفاده می‌شود که با آب در تماس هستند؛ از جمله مخازن آب، بخش تصفیه‌خانه، تونل‌های انتقال آب، برکه‌ها و دریاچه‌های مصنوعی، کانال‌ها و لوله‌های بتنی، بدنه سدها و….
نحوه کاربرد بتن استخر
برای استفاده از بتن در استخر، اصولاً از دو روش مشخص استفاده می‌شود:
  1. روش قالب‌گیری: در این روش ابتدا کف استخر، بتن مگر ریخته می‌شود سپس سطح آرماتور را آماده می‌کنند. زاویه شیب باید سازگاری صحیحی داشته باشد تا بتوان شبکه مش را تنظیم کرد. سپس بعد از آرماتوربندی، بتن با عیار و رده مقاومتی مناسب در این شبکه‌ها ریخته و ویبره می‌شود و سطحی صاف به خود می‌گیرد.
  2. روش شات کریت: در این روش بتن آماده با دستگاه بتن‌پاش وارد شبکه‌های متنوع مش کف استخر می‌شوند؛ این شبکه‌ها باید با اصول دقیق مهندسی محاسبه شوند و بعد آرماتوربندی شوند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;