آموزش‌های آکادمیک پاسخ‌گوی نیازهای حرفه‌ای مهندسان نیست

به گزارش تاسیسات نیوز کورش خواجوی، گفت: با رعایت بیشتر مقررات ملی ساختمان در طراحی، نظارت و اجرا قطعا ساختمان‌های ایمن‌تری خواهیم داشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی، با اشاره به جایگاه فعلی مهندسان در جامعه امروز، بیان کرد: با توجه به اینکه تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی از دانشگاه‌ها بسیار بیشتر از نیاز جامعه است، متاسفانه توازن میان عرضه و تقاضای رشته‌های مهندسی وجود ندارد و این اتفاق باعث کاهش ارزش و جایگاه اجتماعی مهندسان شده؛ اما با فعالیت حرفه‌ای در دراز مدت، تلاش‌ها و زحمات مهندسان ساختمان بر همه مشخص خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان، با امنیت و حفظ جان مردم ارتباط مستقیم دارد؛ به طوری که  تاثیر آن را در مقایسه زلزله‌های بم، کرمانشاه و زرند کرمان می‌توانیم به وضوح مشاهده کنیم. این زلزله‌ها در سه بازه زمانی متفاوت با ویژگی‌های مشترک اتفاق افتاد، اما خوشبختانه خسارات جانی و مالی آن‌ها بسیار کم بود. حال باید بگوییم که؛ با بررسی بیشتر زلزله‌های دو دهه اخیر در ایران نقش و عملکرد این سازمان در جایگاه والایی قرار گرفته و با رعایت بیشتر مقررات ملی ساختمان در طراحی، نظارت و اجرا قطعا ساختمان‌هایی ایمن‌تر خواهیم داشت و به مرور زمان، ارزش جایگاه مهندسان برای عموم مردم آشکار خواهد شد.
دکتر خواجوی افزود: آموزش واقعی، کاربردی و عملی با یک برنامه‌ریزی دقیق مهم‌ترین عامل در پیشرفت مهندسان تازه‌کار نه تنها در استان خوزستان بلکه در کل کشور است. اما متاسفانه؛ آموزش‌های آکادمیک با توجه به تنوع و کیفیت دانشگاه‌ها پاسخ‌گوی نیاز حرفه‌ای مهندسان تاکنون نبوده است. بنابراین یکی از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان، آموزش حرفه‌ای و تخصصی در حوزه‌های تخصصی صنعت ساختمان است. در‌نتیجه؛ اشخاص حقوقی باید امور را به گونه‌ای تنظیم کنند که بخشی از پروژه‌های خود را به مهندسان تازه‌کار و افرادی که تازه پروانه کار گرفته‌اند، اختصاص دهند.
وی ادامه کرد: خوشبختانه شیوه‌نامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مجریان ذی‌صلاح این امکان را به مهندسان دارای صلاحیت که تازه پروانه کار خود را کسب کرده‌اند؛ داده تا به عنوان سرپرست کارگاه‌ها مشغول به کار شوند. اما این امتیاز تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده و آمادگی لازم برای این کار مهم را داشته باشند.
وی ابراز خرسندی کرد و گفت: به تازگی؛ دیوان عدالت اداری استفاده از مجری ذیصلاح برای کلیه ساختمان‌ها را اجباری کرده است. بنابراین می‌توان در پروژه‌های ساختمانی از مهندسان تازه کار دارای صلاحیت اجرا برای ساختمان‌های گروه الف استفاده کرد. این کار باعث می‌شود در درازمدت شاهد ارتقاء کیفیت ساختمان‌ها باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: فن‌آوری‌ها دائما در حال تغییر هستند و حوزه مهندسی ساختمان هم از این امر قطعا مستثنا نیست. پس یک مهندس موفق باید گام به گام با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا پیش رود و اجرای این امر مهم مستلزم آموزش جامع و تخصصی در جامعه مهندسان است. بنابراین یک مهندس خوب باید کنجکاو، علاقه‌مند به یادگیری، پرتلاش در محیط کار و ملزم به رعایت اخلاق حرفه‌ای و مقررات ملی ساختمان باشد. همچنین به نظرات دیگران احترام بگذارد؛ تا بتواند پیام اصلی را در کمال ادب و احترام بصورت موثر به مخاطب (کارفرما و کارگران) منتقل کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;