آلودگی آبهای رودخانه کارون

 

آب رودخانه کارون آلوده به پساب‌های شیمیایی، صنعتی و فاضلاب انسانی شد

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، “کارون” که روزگاری یکی از تمیزترین رودخانه‌های جهان محسوب می‌شد و جاذبه‌ای ویژه برای شهر گرمسیری “اهواز” بود، اما امروز به دلیل سوء مدیریت در کنترل فاضلاب شهری و صنعتی و کشاورزی تبدیل به جوی فاضلابی کثیف شده است؛ وقتی صنایع بزرگ در حاشیه این رودخانه بدون تصفیه‌خانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند وضعیت خطرناک‌تر نیز غیرقابل پیش‌بینی نیست.

 

به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا، رودخانه کارون تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران است و در عین حال تنها رودخانه ایرانی است که به آب‌های بین‌المللی و اقیانوس‌های جهان ارتباط دارد؛ از یک طرف در خرمشهر از طرق مصب خود به “اروندرود” که رودخانه‌های دجله و فرات از کشور عراق نیز به آن می‌ریزند وصل می‌شود و از طرف دیگر خود یعنی رودخانه “بهمنشیر” به خلیج فارس مربوط می‌شود و از آن طریق به اقیانوس هند مرتبط می‌شود.

 

اما آب رودخانه کارون آلوده به پساب‌های شیمیایی، صنعتی و فاضلاب انسانی است و بحرانی جدی در برابر مردم و مسئولان کشور محسوب می‌شود چرا که این رودخانه یکی از منابع اصلی‌ آب شرب خوزستان است.

 

حسن پسندیده – مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درخصوص حفظ منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی گفت: یکی از چالش‌های جدی که اکثر رودخانه‌های ایران با آن مواجه هستند، ورود فاضلاب‌های صنعتی و کشاورزی است که در استان خوزستان و رودخانه کارون نیز این مشکل وجود دارد.

 

وی ادامه داد: فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و شهری که منابع خروجی آنها، رودخانه هستند در این استان بسیار زیاد است و بدون تصفیه و به صورت خام وارد رودخانه می‌شود.

 

مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص بکارگیری و توسعه شبکه جمع‌آوری و سیستم تصفیه خانه فاضلاب، عنوان کرد: در شرایط فعلی تنها 50 درصد از مراکز استان‌ها دستگاه تصفیه‌خانه فاضلاب دارند که 30 درصد از آنها راندمان مناسبی دارند و مابقی حداقل ضوابط محیط زیست را رعایت نمی‌کنند. در حالی که باید به سرعت به سمت توسعه شبکه‌های تصفیه‌خانه فاضلاب برویم. مخصوصا در شهرک‌های صنعتی که وجود دارد، تنها نیمی از شهرک‌ها دارای تصفیه‌خانه فاضلاب هستند.

 

پسندیده با بیان اینکه وزارت صنعت نیز باید سهمی مشترک با سازمان محیط زیست درخصوص ساخت تصفیه‌خانه داشته باشد، گفت: تهیه برنامه عملیاتی توسعه سیستم‌های تصفیه‌خانه فاضلاب و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای صنعتی باید در دستورکار قرار بگیرد که این یک برنامه چهار تا پنج ساله برای تحقق آن نیاز دارد.

 

وی افزود: در بخش کشاورزی نیز آنچه مسلم است این است که زه‌آب‌ها و پساب‌های کشاورزی است که دارای ترکیبات مختلف شیمیایی، سموم و کودهای شیمیایی است که خروج آن از اراضی و هدایت به سمت رودخانه‌ها باعث آلودگی منابع آب می‌شوند که باید در این خصوص به سمت استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری پیش رفت.

 

مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت مدیریت صحیح منابع آب گفت: در واقع باید آب براساس نیاز واقعی و شرایط الگوهای کشت اصلاح شود تا خروج زه‌آب‌ها یا عدم مدیریت فاضلاب کشاورزی، رودخانه‌های ما را آلوده نکنند و به سمتی برویم که آب‌های سطحی و زیرزمینی را مدیریت کنیم.

 

وی با بیان این که عمده مشکلات در منطقه خوزستان زه‌آب‌های کشاورزی است که با حجم بسیار زیاد وارد رودخانه کارون می‌شود، گفت: یکی از موضوعات مهمی که توسط سازمان محیط زیست دنبال می‌شود، موضوع توسعه و یا استفاده از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در منطقه است که هم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و هم فاضلاب‌های صنعتی گسترش یابد.

پایان پیام /.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;