آشنایی با هواساز صنعتی

 تهویه مطبوع به مجموعه فنآوری‌هایی اطلاق می‌شود که کیفیت هوا، دما، رطوبت و فشار هوای داخلی ساختمان را به شرایط استاندارد نزدیک می‌کنند تا افراد بتوانند در محیط مورد نظر به راحتی به فعالیت‌های خود بپردازند
به گزارش تاسیسات نیوز، هواساز یکی از دستگاه های پرکاربرد در صنعت تهویه است که عمل تهویه تابستانی و زمستانی و تامین هوای تازه را از طریق گردش هوای سرد و گرم در فضا ها از طریق کانال کشی انجام میدهد. هواساز های کوچک دارای فیلتر هوا، کویل و دمنده می باشند و تحت عنوان ترمینال یونیت معرفی می شوند، این ترمینال یونیت های ساده به کویل دمنده معروف هستند، این دستگاه ها بدون برگشت هوا کاملا با استفاده از هوای تازه در شرایط استفاده %۱۰۰ (Fresh Air) هوا را از بیرون میگیرند و هیچ هوای برگشتی به آنها وارد نمی شود.
نحوه انتخاب دستگاه هواساز
به زبان ساده تر Air Handling Unit با نام هوارسان یا واحد انتقال هوا نیز شتاخته می شود و اغلب مدل های معمولی، هایژنیک اتاق تمیز (Clean Room) و زیر سقفی در بازار عرضه می شود، در مجموع می توان اهداف اصلی استفاده و طراحی این سیستم را به این ترتیب نام برد:
  • کنترل دما
  • تنظیم اکسیژن
  • تصفیه هوا
  • تنظیم رطوبت
جهت انتخاب درست دستگاه مورد نظر برای استفاده در محیطی که نیاز دارید، بهترین راه مشاوره گرفتن از افراد متخصص در این زمینه بوده تا برای شما محاسبات فنی و ریاضی را انجام دهند و دستگاهی با ظرفیت مناسب به شما معرفی کنند؛ در عین حال توجه کردن به چند فاکتور در انتخاب صحیح میتواند به شما درک بهتری بدهد، این موارد عبارت اند از:
  • محاسبه ظرفیت هوادهی، جهت تأمین نیاز سرمایشی و گرمایشی
  • محاسبه ظرفیت هوادهی، جهت تأمین نیاز پروژه به هوای تازه
هواساز هایژنیک (Hygienic air handling unit) یا هواساز بیمارستانی که با نام هواساز اتاق تمیز هم شناخته می شود، هواسازهایی با الزامات ویژه در طراحی و ساخت می باشند که قادرند هوای کاملاً استریل و تمیزی را که عاری از گرد و غبار، ذرات معلق و مواد آلاینده هست، برای مکان هایی مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه های ابزار دقیق و اتاق های تمیز (Clean rooms) تأمین کنند.
هایژنیک (hygienic) در لغت یعنی بهداشتی. بنابراین هواساز هایژنیک اساساً به هواسازی اطلاق می شود که مناسب برای مکان های بهداشتی باشد.
مکان هایی مثل بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، سالن های تولید مواد دارویی و هر کاربریِ دیگری که می بایست فضای استریلی داشته باشد. اهمیت استفاده از هواسازهای هایژنیک در مکان های بهداشتی، علاوه بر تغذیۀ هوای تمیز با دما و رطوبت مناسب، تأمین هوای تازه و تولید فشار مثبت نیز می باشد.
از طرفی تعویض هوای مکانیکی توسط هواساز، به نحوی که هوای ورودی به اتاق بیشتر از هوای خروجی از اتاق باشد، باعث ایجاد فشار مثبت در آن مکان شده که در نتیجه از ورود آلودگی های محیطی به داخل جلوگیری می کند. اکنون در ادامه قصد داریم با برخی از کاربردهای هواساز هایژنیک با جزئیات بیشتری آشنا شویم.
هواساز هایژنیک در بیمارستان ها
در بیمارستان ها، ایجاد فضای مطلوب بهداشتی یک شرط بدیهی در ارتقای کیفیت خدمات آن بیمارستان است. در واقع، اجتناب از عفونت های بیمارستانی از اولویت های اصلی در مکان های درمانی بحساب می آید. وجود هواساز برای بوجود آوردن چنین شرایطی کاملاً الزامی به نظر می رسد.
اصلی ترین وظایف هواساز در بیمارستان ها، تأمین مقدار کافی اکسیژن، حذف دی اکسید کربن و حفظ شرایط آسایشِ اتاق است که از نظر فیزیولوژی تمام فاکتورهای لازم را در بر داشته باشد. البته در اتاق هایی مانند اتاق های عمل که باید از شرایط ویژه ای برخوردار باشند، هواساز وظایف بیشتری را بعهده دارد؛ چراکه جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به داخلِ زخم به شدت ضروری می باشد.
بنابراین استفاده از هواسازهای هایژنیک در بیمارستان ها، برای اتاق های عمل و بخش مراقبت های ویژه، از جمله کاربردهای رایج این نوع از هواسازها می باشد.
ایرواشر یا هواساز؟
ایرواشر و هواساز دو دستگاه تهویه مطبوع هستند که با راندمان بالا برای نصب سیستم های گرمایشی و سرمایشی در محوطه های صنعتی و ساختمان های مسکونی و اداری طراحی شده اند، این دو در بسیاری از جهات، شبیه به یکدیگر بوده و معمولا زمانی که صحبت از آنها میشود با هر دو اسم و با یک منظور نامیده میشوند؛ به عبارت ساده‌ تر، شیوه تهویه مطبوع در هواساز و دستگاه ایرواشر با یک هدف انجام می شود.
ایرواشر یکی از اصلی ترین تجهیزات تبادل حرارتی است که توانایی انجام کلیه عملیات مربوط به تهویه مطبوع شامل تنظیم دما، رطوبت، پاکسازی هوا را دارا می باشد، این دستگاه شامل بخش های اصلی فیلتر، فن، کویل های گرمایشی و  رطوبت زن و تجهیزات کنترلی بنا به درخواست مشتری می باشد.
دستگاه ایرواشر یکی از پرکاربردترین تجهیزات تهویه مطبوع می باشد که توانایی تنظیم اِلمان های مربوط به تهویه از جمله دما، فشار، رطوبت و پاکسازی هوا را دارا ست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;